پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۹۹۲
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۸
​​​​​​​گروه توسعه دریاپایه – پیش تر در روزنامه دریایی سرآمد گفتیم که ابوموسي، همان بابا موساي خودمان است كه همراه با دو جزيره ديگر، در خليج فارس جا خوش كرده است تا معروف شوند به جزاير سه گانه. چند سالی می شود كه امارات متحده عربي، مدعي مالكيت اين سه جزيره است؛ یکی از دلایل این ادعاهای واهی عدم توسعه این جزایر و تقریبا خالی از سکنه است که به دلایل مشخص یعنی عدم رغبت به توسعه و پیشرفت مدیرانی است که حکمرانی دریا را عهده دار شده اند.

به گزارش اقتصاددریایی، بنابرگزارش روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، اكنون در جزيره بابا موسا، جمعيتي وجود ندارد. جمعيت بسيار اندك است و جريان زندگي به معناي قوي در آن وجود ندارد. حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين جزيره، هم دل‌گرم‌كننده است و هم سازنده. با اضافه شدن جمعيت از سراسر كشور، بابا موسا مي‌تواند زندگي واقعي را تجربه كند. فرودگاه و سيستم‌هاي آب‌شيرين‌كن دارد و از نعمت برق به حد كافي برخوردار است. امنيت را سپاه به غايت معنا تامين كرده است. جمعي از ايرانيان از ديرباز در آن ساكن بوده و مشغول كسب و كار هستند و باقي مي‌ماند ايرانياني كه بتوانند بروند و در آن‌جا كار و زندگي كنند.
رها كردن جزاير به امان خدا. نه آبي و نه آباداني. زندگي در اين جزاير آن گونه كه بايد، جريان ندارد و اين خيال را به آن‌ها داده كه ايران به اين جزاير احساس تعلق نمي‌كند؛ پس مي‌توانند به ضرب و زوري آن‌ها را از ايران جدا كنند.
راه حل اين مساله بسيار ساده است:‌ساخت و ساز در جزاير و اسكان بخش قابل توجهي از ايرانيان در آن جزاير. اين راه حل اكنون در دستور كار قرار گرفته است كه جاي خوشحالي است و قرار شده است كه هر ايراني بتواند يك خانه در اين جزاير- به خصوص بابا موسا- داشته باشد. پیش تر در روزنامه دریایی سرآمد منتشر کردیم که:هر ایرانی، یک خانه در جزیره ابوموسی!
در این رابطه معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اختصاص زمین به هر ایرانی در جزایر ابوموسی گفته بود: «پیشنهاداتی در این زمینه داده شده و قرار بر این است که حذف برخی از شرایط از جمله فرم ج به تصویب برسد و با این شرایط به هر ایرانی که متقاضی زندگی در این جزیره باشد زمین داده می‌شود.»
پیش از این استاندار هرمزگان نیز اعلام کرده بود که برای شهرستان بوموسی شرط فرم ج حذف شده و هر ایرانی می‌تواند یک خانه در ابوموسی داشته باشد. مهدی دوستی افزوده بود: «برای شهرستان ابوموسی شرط فرم جیم را حذف کردیم و هر ایرانی می‌تواند یک خانه در ابوموسی داشته باشد. به هر فرد در قطعات ۳۰۰ متری زمین تخصیص می‌یابد و تسهیلات مسکن نیز داده خواهد شد.»
مهرماه امسال بود که خبر خوبی در رسانه ها مخابره شد: «مجلس دولت را به فعال‌سازی ظرفیت‌های جزایر بوموسی مکلف کرد»
براساس تبصره (۱) ماده ۶۱ لایحه برنامه بودجه؛ به منظور تسهیل، تسریع و شتاب بخشی به توسعه دریامحور دولت مکلف شد نسبت به فعالسازی حداکثری ظرفیت‌های متنوع شهرستان بوموسی در استان هرمزگان با محوریت جزایر مربوطه با تاکید بر استقرار و ارائه خدمات برتر در سطوح فراملی، ملی و محلی و با در نظر گرفتن نظام حمل و نقل، پشتیبانی (لجستیک) و خدمات بازرگانی و توسعه موثر زیرساخت‌های انرژی و ارتباطات، صنعت و معدن و ایجاد توزیع خدمات اجتماعی شامل آموزش عالی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و شناسایی و گسترش ظرفیت قلمروهای گردشگری و اقامتی و اقتصاد دریا محور اقدام نماید.

۳۵ مصوبه برای گره گشایی از مشکلات جزایرهرمزگان
در همین راستا دی ماه امسال سومین جلسه کارگروه ملی شهرستان بوموسی با حضور وزیر کشور و استانداری هرمزگان با ترکیب شورای برنامه ریزی استان برگزار شد و نتیجه سفر وزیر کشور به استان ۳۵ مصوبه عنوان شد که در گفت و گویی، مدیر کل هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری هرمزگان به تشریح آن‌ها پرداخته است.
در بازدید دی ماه سال ۱۴۰۱ توسط نمایندگان مجلس، وزارت کشور و استانداری از جزایر و شهرستان بوموسی تعداد ۲۱ پیشنهاد تهیه و با امضای وزیر کشور به رئیس جمهور ارسال شد که ماحصل این تلاش، دستور رئیس جمهور برای تشکیل کارگروه ملی توسعه شهرستان بوموسی در وزارت کشور با عضویت وزارتخانه ها بود.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری هرمزگان در مورد دستاوردهای سفر چند روز پیش وزیر کشور به هرمزگان در این رابطه به فارس اظهار کرد: از ابتدای استقرار دولت مردمی و ایران قوی در حوزه ترابری دریایی و هوایی، آب و فاضلاب، برق، مسکن و عمران، خدمات شهری، بهداشت و درمان، بنادر و شیلات ورزش و فرهنگ و آموزش حدود ۱۱۵ پروژه به ارزش ۲۳۵۵ میلیارد تومان اجرا و به بهره برداری رسیده است.
عبدالرسول دریایی دستاوردهای وزیر کشور را به استان هرمزگان مثبت ارزیابی کرد و اظهار کرد: نتیجه این سفر منتج به ۳۵ مصوبه شده که دستگاههای مختلفی را در بر می گیرد. سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور، ستادکل نیروهای مسلح، هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت هواپیمایی پویا، وزارت ورزش و جوانان، وزارت بهداشت و درمان، سازمان شهرداری و دهیاریها، وزارت جهادکشاورزی، وزارت نفت، میراث فرهنگی و صنایع دستی و وزارت اقتصاد و دارایی در انجام این مصوبات دخیل هستند.
مسئول امورتوسعه جزایر به مهمترین مصوبات سفر وزیرکشور اشاره کرد و گفت: با پیگیری وزیر کشور و تماس تلفنی با وزیر نفت اقدامات پذیرش ۱۰۰ نفر از جوانان تحصیلکرده جزیره بوموسی در شرکت فلات قاره سیری فراهم شد.اخذ مجوز افزایش آبشیرین کن های جزیره هرمز، بوموسی، تنب بزرگ به ظرفیت ۲۱۲۵متر مکعب در روز که مناقصه آن برگزار شده و وارد فاز اجرایی است. ثبت فرم "ج" برای ساکنان بوموسی برای اولین بار با پیگیری وزارت کشور و استانداری هرمزگان و وزارت راه و شهر سازی در شورای عالی مسکن مطرح و تصویب شده است.

هدیه مقام معظم رهبری به ساکنان بوموسی و سه جزیره همجوار
عبدالرسول دریایی گفت: معافیت از سربازی برای یک فرزند ذکور یا سرپرست خانواده که با موافقت مقام معظم رهبری مصوب و توسط ستادکل نیروهای مسلح بخشنامه شده و به سازمان مربوطه ابلاغ خواهد شد. شش جزیره تابعه شهرستان بوموسی شامل تنب بزرگ، تنب کوچک، بوموسی، سیری، فارورکوچک و فارور بزرگ و جزایر هندورابی، لاوان و لارک را شامل می شود و هر فردی که ۱۲ سال در جزایر از گذشته تا کنون یا به بعد سکونت داشته باشد یکی از فرزندان ذکور یا سرپرست خانواده از خدمت سربازی معاف خواهد شد.
دریایی افزود: اقدامات صورت گرفته در بحث توسعه جزایر در حوزه ترابری دریایی و هوایی رو به افزایش است به نحوی که مذاکره با هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتج به اضافه شدن ۲ پرواز توسط شرکت هواپیمایی در مسیر جزیره شده است.خطوط دریایی که بار و مسافر ساکنان جزیره را حمل می کند به صورت رایگان و توسط استانداری هر هفته ۲ بار از بندرعباس صورت می گیرد و پیگیر افزایش این ترددها هستیم.
پ.ن. روزنامه دریایی سرآمد: اکنون باید منتظر ماند و دید که با گذشت زمان ۳۵ مصوبه های ۳۵ گانه گره گشای مشکلات جزایرهرمزگان می شود یا خیر!
«مصوبات 35 گانه» گره گشای جزایر هرمزگان!

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه