پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۹۲۹
۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۱
 اقتصاد دریایی- مشاور ارشد آبزی پروری استان بوشهر گفت: درمان موثر و قطعی برای بیماری "نکروز حاد هپاتوپانکراس میگو" ( AHPND) وجود ندارد و مهمترین شیوه کنترل این بیماری اقدامات مدیریتی است.

مهمترین شیوه کنترل بیماری میگو اقدامات مدیریتی است

به گزارش اقتصاددریایی، " امید بحری " روز شنبه در دوره آموزشی مدیریت تغذیه در شرایط بیماری در مزارع پرورش میگو افزود: مهم ترین و موثرترین روش کنترل و پیشگیری از این بیماری به کمک اقدامات مدیریتی شامل استفاده از پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها، حفظ کیفیت آب، استفاده از خوراک با کیفیت و هوادهی آب مناسب است.

وی افزود: در صنعت پرورش میگو، شیوع بیماری ها علت اولیه کاهش تولید و خسارات اقتصادی محسوب می شوند و امسال در مزارع پرورش میگو استان بوشهر نیز بیماری نکروز باعث خسارت هایی به فعالان این بخش شد.

بحری با اشاره به اینکه پرورش میگو، به عنوان یک منبع غنی پروتئین حیوانی، در سراسر جهان رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است یادآورشد: بیماری AHPND یا نکروز حاد هپاتوپانکراس، یک عفونت باکتریایی به نسبت جدید است که توسط برخی گونه های باکتری ویبریو در میگو ها، به خصوص میگو های خانواده پنائیده، ایجاد می شود.

مشاور ارشد آبزی پروری استان بوشهر ادامه داد: این بیماری اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی در چین مشاهده شد و سپس به کشور های جنوب شرق آسیا نیز منتقل شد.

وی تصریح کرد: تولید میگو در کشور هایی که درگیر این بیماری شدند تا ۶۰% کاهش پیدا کرد .

بحری گفت: رخداد نکروز حاد هپاتوپانکراس در آب های با شوری کم (زیر ۲۰ ppt) کمتر است اما عواملی نظیر بیش از حد غذا دادن، کیفیت پایین خوراک و آب و رشد و تکثیر بیش از حد جلبک ها می توانند سبب افزایش احتمال رخداد بیماری شوند.

وی اظهار داشت: راهکار هایی که برای درمان و یا کاهش شدت بیماری AHPND به کار می روند شامل آنتی بیوتیک ها و ضد عفونی کننده ها هستند با این حال این روش ها موفقیت آمیز نبوده اند و در مجموع درمان موثر و قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

کارشناس آبزی پروری استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه میگو ها سیستم ایمنی اختصاصی ندارند، نمی توان از واکسیناسیون برای پیشگیری از نکروز حاد هپاتوپانکراس کمک گرفت.

بحری با اشاره به اینکه تنظیم جیره غذایی روزانه استخرها باید براساس استاندارد باشد افزود: هر سیستم یا سامانه ای برای استخرهای پرورش میگو بکار گرفته می شود باید براساس ظرفیت استخر باشد تا منجر به نتیجه شود.

وی یادآور شد: نوع غذایی که برای پرورش میگو انتخاب می شود باید بیشترین بازدهی اقتصادی و کمترین آلودگی زیست محیطی در استخر را فراهم کند.

بحری تصریح کرد: در کشورهای دارای صنعت پیشرفته پرورش میگو غذا را تبدیل به پلت می کنند و استفاده از دستگاههای غذا پاش اتوماتیک انقلابی در این صنعت به شمار می رود.

مشاور ارشد آبزی پروری استان بوشهر گفت: حذف غذا دهی کور و تغذیه براساس اندازه گیری و رشد میگو نقش موثری در کاهش بیماری و ارتقای سطح تولید دارد.

وی افزود: همچنین جانمایی خروجی مرکزی مواد عالی ناشی از غذا دهی و فعالیت های پرورشی در استخرهای میگو نیز در کاهش شیوه بیماری موثر است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه