پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۶۸۶
۱۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۴
در چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مکران که صبح روز گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، طرح جامع و برنامه توسعه منطقه مکران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

 اقتصاد دریا محور

به گزارش اقتصاد دریایی، به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، محمد مخبر در اين جلسه، مكران را منطقه فرصت ها خواند و برنامه ريزي براي توسعه اين منطقه با محوريت و فعال كردن مردم طبق يك نقشه و سند آمايش سرزميني بر اساس اسناد بالادستي را ضروري دانست.

وي تاكيد كرد: ايجاد ۲۷ شهر و نقطه جديد ساحلي از مهم ترين برنامه هاي دولت سيزدهم براي فعال سازي اقتصاد دريامحور است كه از اين تعداد حدود ۱۰ شهر در منطقه مكران قرار دارد و مي تواند بستر مناسبي را براي سرمايه گذاري توسط شركت هاي داخلي و خارجي فراهم آورد.

در اين جلسه كه وزراي نفت،‌ جهاد كشاورزي،‌ نيرو و راه و شهرسازي،‌ دبير هيات دولت،‌ معاون حقوقي رئيس جمهور،‌ دبير شوراي توسعه سواحل مكران و نمايندگان دستگاه هاي ذيربط اجرايي و دولتي حضور داشتند،‌ گزارشي از طرح جامع و برنامه توسعه ۵ ساله مكران ارائه شد.

طبق اين گزارش، توسعه منطقه مكران با ديدگاه آباد سازي سواحل،‌ توسعه دريا محور و نگاه راهبردي به مناطق دريايي ديده شده است كه اين طرح ۵ ساله توسعه براساس بررسي اسناد فرادستي همانند طرح آمايش سرزمين،‌ طرح آمايش استان هاي سيستان وبلوچستان و هرمزگان، ‌طرح توسعه و عمران منطقه ساحلي مكران و سند طرح جامع مديريت يكپارچه مناطق ساحلي ايران تهيه شده است.

بر اين اساس، بارگيري و انتقال ۱۵ ميليون تن كالا در سال در مسير كريدور هاي بين المللي،‌ گسترش سكونتگاه ها و شهرهاي موجود و ايجاد شهرهاي جديد به ميزان ۲ ميليون و پانصد هزار نفر، گسترش زيرساخت هاي فرهنگي و آموزشي،‌ توليد و انتقال ۱۷ هزار مگاوات برق،‌ تامين و انتقال ۳ ميليون متر مكعب آب شرب كشاورزي و صنعتي،‌ ايجاد ۴۰۵۰ تخت درماني و ايجاد ۵ منطقه پيشران اقتصادي در سواحل و توسعه صنايع نفت و گاز و پتروشمي‌،‌ معدني و گردشگري،‌ شيلات و كشاورزي،‌ كشتي سازي و پشتيباني بندري،‌ صنايع الكترونيك و حمل و نقل از جمله اهداف برنامه ۵ ساله سواحل مكران است.

گفتني است طرح توسعه سواحل مكران در اين جلسه پس از بحث و بررسي در كليات مورد تصويب قرار گرفت و مقرر شد دستگاه هاي ذيربط نظرات اصلاحي خود را ظرف دو هفته آينده اعلام كنند و اين سند در كميته اي با حضور مقامات تعيين شده نهايي و سپس ابلاغ شود.

همچنين در اين جلسه مقرر شد براي توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل در پس كرانه با محوريت ساخت بزرگراه و محور ساحلي،‌ توسعه فرودگاه ها و تكميل خطوط ريلي خصوصا خط ريلي چابهار ـ زاهدان براي اتصال به شبكه ريلي كشور تسريع صورت پذيرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه