پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۵۶۴
۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۷
دیدگاه جمعی از اهالی دریا درباره ایده انجمن پيشكسوتان دریایی، اقتصادسرآمد بررسی می‌کند
اقتصاددریایی - با استقبال جمعی از پیشکسوتان و حمایت جمعی از مسئولان دریایی، مقرر شد تا تشکیل انجمنی تحت عنوان «انجمن پیشکسوتان دریایی کشور» در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش اقتصادسرآمد، پيش از اين در روزنامه اقتصاد سرآمد درباره پيشكسوتان و ارزش و اعتبار فرهنگي - اجتماعي آن‌ها و نيز ارزش فني، تجربي و علمي اين برجسته‌مردان و زنان كارآزموده سخن‌ها گفتيم و بر توجه به آن‌ها كه كوه تجربه و معدن دانش دريايي هستند، تاكيد كرديم. آن چه نوشتيم، مورد توجه بزرگان حوزه دريا قرار گرفت و زمينه براي يك تشكل فرهنگي- اجتماعي با نام بزرگ پيشكسوتان دريايي فراهم آمد و اكنون، با استقبال جمعي از پيشكسوتان و حمايت جمعي از مسئولان دريايي، مقرر شد تا تشكيل انجمني تحت عنوان «انجمن پيشكسوتان دريايي كشور» در دستور كار قرار گيرد و با سنجش زواياي مختلف كمي و كيفي آن، تشكيل شود. 


 انجمن پيشكسوتان دريايي

ایرج گلشنی - انجمن پيشكسوتان دريايي كشور، تشكلي خواهد بود كه مختص پيشكسوتاني است كه به نحوي در ارتباط با يكي از فعاليت‌هاي حوزه دريايي باشند. به طور طبيعي تشخيص اين اعضا، به عهده خود پيشكسوتان خواهد بود كه در چارچوب دستورالعمل مشخصي كه به تصويب هيات مديره انجمن خواهد رسيد، اجرا مي‌شود. اين كه چه كساني پيشكسوت دريايي محسوب مي‌شوند، نكته‌اي است كه در كارگروه تخصصي انجمن مطرح و براي آن پاسخ معين تعريف خواهد شد.
نكته ديگر اين است كه انجمن پيشكسوتان چه كارهايي مي‌تواند انجام دهد؟ با توجه به اين كه به صورت جسته و گريخته برخي سازمان‌ها و نهادها اقدام به تقدير از پيشكسوتان خود مي‌كنند و در مناسبت‌هايي مانند روز جهانی دريانورد يا روز دريانوردي و موارد مشابه و نيز در برخي موسسه‌ها و ارگان‌ها به صورت درون بخشي از پيشكسوتان خود تقدير مي‌كنند، انجمن مورد نظر بايد كاري فراتر از اين اقدامات انجام دهد. به نظر مي‌رسد كه ظرفيت كمي و كيفي پيشكسوتان دريايي بسيار زياد است. اين قشر اغلب تحصيلكرده و با تجارب خاص هستند و در دوران فعاليت خود، مسئوليت‌هاي متعددي را تجربه كرده‌اند؛ بنابراين، تشكيل انجمن پيشكسوتان به معناي جمع‌آوري اقيانوسي از دانش و تجربه است كه منجر به هم‌افزايي شده و مي‌تواند نه به صورت مناسبتي و درون‌سازماني، بلكه در شاكله ملي و بين‌المللي نقش‌آفرين باشد. 
همچنين، بايد توجه داشت كه اگر فقط و فقط، مساله قدرداني و تقدير در ميان باشد، اجراي چنين فعاليتي در سطح ملي و به وسيله خود پيشكسوتان، حرمت و حلاوتي دارد كه اقدامات تصنعي دولتي و سازماني ندارد. كما اين كه سطح كمي و كيفي و گستره فعاليت انجمن پيشكسوتان مي‌تواند چنان قوي باشد كه بر معادلات فرهنگي- اجتماعي و نيز در حوزه تصميم‌گيري و تصميم‌سازي موثر واقع شود. 
قواره كلي انجمن مذكور به زودي با حضور جمعي از پيشكسوتان و مسئولاني كه موافق اين اقدام هستند، بررسي و در باره آن تصميم‌گيري خواهد شد. 
پيشكسوتان، مسئولان و همه علاقه‌مندان به اين ايده، مي‌توانند ديدگاه‌هاي خود را با ما در ميان بگذارند و در صورت موافقت با اصل طرح، حمايت خود را اعلام داشته و پا به ميدان عمل همفكري و همكاري بگذارند. 

برخي ديدگاه‌ها:
دريادار سميعي: پيشكسوت با تقدير تمام نمي‌شود
دريادار سميعي از پيشكسوتان نام آشناي حوزه درياست. وي كه همچنان در ۸۰سالگي بسيار بانشاط و با طراوت است، پيشكسوتان حوزه دريايي را افرادي متخصص و ممتاز مي‌داند كه مي‌توانند براي كشور در كسوت جديد، منشاء حركت و بركت باشند. وي از سازمان‌ها و نهادهايي كه به پيشكسوتان توجه كرده‌اند، قدرداني مي‌كند؛ اما ظرفيت بالقوه پيشكسوتان دريايي را بسيار بيش از يك مراسم و يك تقدير مي‌داند. وي كه خود از برگزيدگان است و بارها مورد تقدير قرار گرفته است اين جمله طلايي را به ما مي‌آموزد كه: «پيش‌كسوت با يك تقدير تمام نمي‌شود، بلكه با تقدير دوباره آغاز مي‌شود». توانمندي اين قشر فرهيخته مي‌تواند از جهات گوناگون مثمر ثمر باشد و انجمن پيشكسوتاني كه به دست خود پيشكسوتان اداره شود مي‌تواند نقش مهمي در ظهور و بروز توانمندي‌هاي اين بزرگان را فراهم كند و من از آن استقبال مي‌كنم. 

اميد مرادي: از طرح تاسيس انجمن پيشكسوتان استقبال می کنم
اميد مرادي - عضو هيات مديره مالكان كشتي- با استقبال از طرح تاسيس انجمني براي پيشكسوتان، اين كار را ضروري و موثر مي‌شمارد و مي‌گويد: گرچه جزييات اين طرح هنوز مشخص نشده است، اما اصل ايده و اساس موضوع بسيار قابل تأمل و ستايش است و من به شخصه از آن استقبال و حمايت مي‌كنم. مرادي كه خود نيز از زمره پيشكسوتان و از بنيان‌گذاران اتحاديه مالكان كشتي است مي‌افزايد: جمع همه خوبي‌هاي تجربه و دانش در وجود يك پيشكسوت جمع است و آن‌ها مي‌توانند در فرايند جامعه‌سازي و جامعه‌پذيري دريايي كشور بسيار موثر و موفق باشند. وي براي تشكيل جلسات حضوري و بررسي دقيق اجزاي اين طرح دعوت كرد و گفت: مساله مهمي است و لازم است با دقت بررسي شود. مرادي فهرستي از پيشكسوتان را نام برد و از بزرگان و پيشكسوتان خود به نيكي ياد كرد و افزود: چه آنان كه پيشكسوت ما بودند و از قيد دنيا رها شده اند، چه آنان كه اكنون سايه سبزشان بر سر ماست و چه كساني كه در آينده، صاحب افتخار پيشكسوتي مي‌شوند، همه هم قابل احترام‌اند و هم داراي تجربه و دانش فراوان كه هم در بحث تخصصي و فني قابل استفاده هستند و هم در مباحث فرهنگي و اجتماعي به نفع توسعه دريايي كشور است. بنابراين، با اصل ايده همراهي مي كنم و جزييات را به جلسات حضوري و بررسي دقيق وامي‌گذارم.

حسن رضا صفري: ظرفيت بزرگ پيشكسوتان هنوز به كار گرفته نشده 
 حسن رضا صفري – رييس هيات مديره انجمن مهندسي دريايي- كه فعاليت همه جانبه وي و همكارانش براي توسعه درياپايه اين روزها در اوج خبرهاست، با قاطيعت از اصل ايده حمايت مي‌كند و مي‌گويد: ما خود را پيشرو اين كار مي‌دانيم و بارها در مراسم و مناسبت‌ها از پيشكسوتان خود تقدير كرده‌ايم، اما اگر ممكن شود كه اين كار را در سطح گسترده ملي و بين‌المللي اجرايي كنيم و از تمام ظرفيت‌هاي پيشكسوتان بهره‌مند شويم، بي‌ترديد كار بزرگي به انجام رسانده‌ايم. وي با اشاره به برنامه‌هاي مشابهي كه پيش از اين اجرايي كرده است مي‌گويد: تجربه به ما نشان داده كه ظرفيت بزرگ پيشكسوتان هنوز به كار گرفته نشده است. كارها به صورت دفعي، مقطعي و مناسبتي بوده و اگر بتوان طرح جامع و مانعي براي شكل‌گيري اين انجمن فراهم كرد، بدون ترديد به بازدهي باورنكردني خواهيم رسيد.
صفري همچنين به عنوان مديرعامل موسسه رده بندي ايرانيان از اين طرح حمايت كرد.

مي‌تواند موثر باشد
محمد رضا ظفری - مدير عامل موسسه رده‌بندي آسيا- ابتدا با ترديد با قضيه مواجه مي‌شود و موضع خود را پنجاه-پنجاه اعلام مي كند؛ اما در ادامه گفت‌وگو مساله را مشروط مي‌پذيرد و از تشكيل انجمن پيشكسوتان اعلام حمايت مي‌كند. 
ظفري، موضوع توجه به پيشكسوتان را امري حساس و مهم مي‌داند و مي‌گويد: به نظر من بايد به اين مساله بيشتر فكر كرد؛ زيرا بسيار حساس و مهم است. شكل‌گيري انجمن پيشكسوتان دريايي ايران، با توجه به كميت و فراواني پيشكسوتان اين عرصه در سطح كشور، كار بسيار دشواري است. 
وي با توجه به آن چه كه سازمان‌ها در برخي مناسبت‌ها مانند روز جهانی دريانورد و روز دريانوردي انجام مي‌دهند، مي‌افزايد: بايد توجه داشت كه اين كار در سطح برخي سازمان ها انجام مي‌شود؛ بنابراين، تشكيل انجمن جديد باعنوان پيشكسوتان بايد قوي‌تر از اين فعاليت‌ها باشد و ايده‌ها و افكاري بپروراند كه به شدت با اين برنامه‌هاي معمول و مرسوم، متفاوت باشد. 
ظفري كه در ضمن گفت‌وگو به ابعاد اثربخش ملي و بين‌المللي يك انجمن قوي كه به وسيله خود پيشكسوتان اداره شود، توجه مي‌كند و انجمن را مشروط به اين كه با چنين اهداف بزرگ و متعالي حركت كند را مورد تاييد قرار داده و از آن اعلام حمايت كرد. 

از اصل ايده حمايت مي‌كنيم 
مسعود پل‌مه- دبيركل انجمن كشتيراني و خدمات وابسته- در گفت‌و گو با اقتصاد سرآمد، به تفصيل مباحث مرتبط با يك انجمن را مورد تحليل قرار داد و با ذكر چند نمونه كه به طور مستقيم تجربه كرده است، ايجاد يك ساختار را به خودي خود موفق ندانست و گفت: تجربه به ما آموخته است كه برخي ساختارها به سرعت دچار ابهام و سردرگمي شده و از حيز انتفاع ساقط مي‌شوند. وي با ذكر نمونه‌هايي از عدم موفقيت ايجاد ساختار براي فعاليت‌ها توجه به ظرفيت هاي موجود منهاي ايجاد ساختار را يك راه‌كار بهتر دانست. پل مه با ارائه گزارشي از فعاليت‌هايي كه در انجمن كشتيراني و خدمات وابسته در باره توجه به پيشكسوتان انجام داده و سياست‌هايي كه بر مبناي توجه، احترام و اكرام پيشكسوت و اولويت به اين عضو پر ارزش داده شده است، پيشنهاد مي‌كند كه چنين رويه‌اي در ساير انجمن‌ها پيش گرفته شود و اصراري بر ايجاد ساختار جديد نشود. 
اين فعال دريايي كه خود در جرگه پيشكسوتان جاي مي‌گيرد، در نهايت گفت‌وگو و با توجه به اين كه ايجاد انجمن پيشكسوتان مي‌تواند در گستره ملي و بين‌المللي فعاليت گسترده فرهنگي- اجتماعي و تخصصي داشته باشد، گفت: از اصل ايده حمايت مي‌كنيم و اين ايده را قابل بررسي مي دانيم و در جلساتي كه در اين باره برگزار شود، مشاركت جدي خواهيم داشت تا بتوانيم ديدگاه‌ها و تجارب خود را براي يك تصميم‌گيري موفق در اختيار اعضا قرار دهيم. اصل اين كه به پيشكسوتان بيشتر ارج نهيم را مي‌پذيريم، اما در باره نوع و نحوه آن، سخن و نظر داريم. 
دبير كل انجمن كشتيراني و خدمات وابسته موافقت خود را مشروط به ارزش افزوده اين انجمن كرد و نتيجه گرفت كه اگر اين انجمن در ابعاد گوناگون منجر به «ارزش افزوده» شود و فعاليت‌ها و اقداماتي به ثمر برساند كه در ساختارها و رفتارهاي سازماني كنوني نگنجد و به نحوي مديريت شود كه پس از مدتي از حيز انتفاع ساقط نشده و به سرنوشت برخي انجمن‌ها و تشكل هاي ديگر گرفتار نشود، با آن موافقيم و از آن به جديت حمايت خواهيم كرد. 

اقتصاد سرآمد پيگير مي‌شود
ايده تاسيس انجمن پيشكسوتان دريايي كشور از سوي روزنامه اقتصاد سرآمد مطرح شد و سپس با گفت‌وگو با پيشكسوتان و مسئولان دريايي پيش رفت و به اين نتيجه رسيد كه اين انجمن قابليت شكل‌گيري و اثربخشي دارد. البته اين گفت‌وگوها ادامه دارد و انتظار داريم كه ديدگاه ديگر مسئولان در بخش دولتي و خصوصي را دانسته و اطلاع ر ساني كنيم.
بر اساس آن چه كه ظفري-مدير عامل موسسه رده‌بندي آسيا- تخمين مي‌زند، ما در كشور هزاران پيشكسوت حوزه دريايي داريم كه تجميع اين‌همه ارزش و اعتبار در يك انجمن، مي‌تواند پايگاه بزرگ اجتماعي براي افزايش منزلت اجتماعي دريايي‌ها باشد. نعمت بزرگي كه سال ها از آن غفلت كرده‌ايم. 
به دنبال پيگيري‌ها، طرح كلي انجمن و اصول و مباني آن نگاشته شده و آماده است تا در جلسه‌اي با حضور موافقان و مخالفان طرح مطرح شده و در صورت تصويب كليات، اعضاي هيات موسس از ميان پيشكسوتان تعيين شده و انجمن به صورت رسمي براي ثبت به مراجع ذي‌صلاح ارائه شود. 
بي‌ترديد، آسيب‌شناختي انجمن‌ها در ايران، بررسي توان مديريت آينده انجمن پيشكسوتان، تحليل انگيزه پيشكسوتان براي حضور و فعاليت جدي در انجمن خود، بررسي حاميان موثر اين انجمن، پيش‌بيني برنامه‌هاي آينده و اقداماتي كه از اين ظرفيت بزرگ انتظار مي‌رود و بسيار موارد ديگر لازم به مداقه و بررسي است و اين اين انجمن، در صورتي مي‌تواند شكل گرفته و با موفقيت ادامه دهد كه دچار آسيب‌هاي مرسوم انجمن‌هاي ديگر نشود. يعني با هيجان و احساسات شكل نگيرد كه با كاهش احساسات از بين برود، بلكه بايد مبتني باشد بر اصول دانش مديريت در شكل‌گيري و ايجاد انجمن‌ها و بر اساس نيازسنجي و قابليت‌سنجي، تحقق آن تعريف شود. 
در شماره‌هاي آينده در باره اين انجمن بيشتر سخن خواهيم گفت و نظرات موافقان و مخالفان را براي رسيدن به يك تصميم درست منتشر خواهيم كرد. علاقه‌مندان مي‌توانند با دفتر روزنامه تماس گرفته و در اين باره نظرات خود را در ميان بگذارند.  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه