پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۵۳۳
۱۷ شهريور ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۹
تاریخ تکرار می‌شود؛ اقتصادسرآمد گزارش می‌دهد
اقتصاددریایی - رژه اقتدار دریایی شناورهای منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در در کرانه و ساحل دلوار و خلیج‌ فارس برگزار شد در همین راستا شناورهای منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران و بسیج دریایی در روز ملی مبارزه با استعمار در خلیج‌همیشه فارس، رژه اقتدار دریایی برگزار کردند تا یاد و خاطر این شیرمرد لر را گرامی داشته و به جهانیان بخصوص امریکایی های مستقر در خلیج فارس قدرت دریایی ایران و تاریخ سراسر غرور این مرز و بوم را به آن ها متذکر و یادآور شوند.

به گزارش اقتصادسرآمد، در هر دوره از تاریخ ایران، مردان و زنانی شجاع زندگی می‌کردند که مقابل ظلم و استعمار ساکت نماندند. با شنیدن نام دلوار همه ما یاد شجاع‌مردی به نام رئیس‌علی دلواری می‌افتیم او، وقتی بریتانیایی‌ها در جنگ‌جهانی اول به تنگستان حمله کردند، مردم را بسیج کرد که در مقابل‌شان بایستند و در همین راه هم جانش را از دست داد.  

نمایش اقتدار دریایی ایران


محمد عباسی - هرساله برای ادای احترام به رشادت شهید رئیس‌علی دلواری مراسم هایی برگزار و یادش را گرامی می دارند، امسال اما در سالروز شهادتش و روز مبارزه با استعمار انگلیس، رژه اقتدار دریایی شناورهای منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در در کرانه و ساحل دلوار و خلیج‌ فارس برگزار شد در همین راستا شناورهای منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران و بسیج دریایی در روز ملی مبارزه با استعمار در خلیج‌همیشه فارس، رژه اقتدار دریایی برگزار کردند تا یاد و خاطر این شیرمرد لر را گرامی داشته و به جهانیان بخصوص امریکایی های مستقر در خلیج فارس قدرت دریایی ایران و تاریخ سراسر غرور این مرز و بوم را به آن ها متذکر و یادآور شوند. 
سردار حیدر هنریان مجرد، جانشین فرماندهی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در این مراسم با گرامیداشت سالروز شهادت رئیسعلی دلواری سردار بزرگ مبارزه با استعمار اظهار کرد: سردار رئیسعلی دلواری با کمترین امکانات و همراهی علمای دینی در برابر استعمار انگلیس ایستاد و سبب افتخار و عزت ایران شد.
وی راه شهدای خلیج فارس را امتداد مسیر شهید رئیسعلی دلواری دانست و بیان کرد: هم اکنون استعمارستیزی و استکبارستیزی توسط جوانان خطه جنوب ادامه یافته است و استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار جرات رویارویی با دلاورمردان جمهوری اسلامی ندارد.
جانشین فرماندهی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه افزود: شهید رئیسعلی دلواری در راه اعتقاد خود برابر دشمن جنگید و خون پاک خود را نثار میهن و وطن کرد.

شناور پیشرفته شهید رئیسعلی دلواری ساخته می‌شود
«شناور‌های پیشرفته و مدرن کلاس حاج قاسم سلیمانی به نام شهدای این مرز و بوم از جمله شهید رئیسعلی دلواری ساخته می‌شود» این عنوان خبری بود که سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه  اردیبهشت ماه در مراسم یادواره شهدای دلوار استان بوشهر اظهار کرد: شهدا روشنی بخش مسیر حرکت ما هستند و ما تا مادامی که در مسیر مکتب شهدا باشیم و مثل شهدا عمل نماییم تمام مشکلات‌مان حل شده است و راه رشد و پیشرفت  برای مان دست یافتنی است.
وی در این باره افزود: برگزاری یادواره‌های شهدا تاثیرات دنیوی و اخروی دارد، کمترین تاثیر دنیوی این یادواره ها مانوس شدن با شهدا ، شناخت و توفیق عمل به سیره شهدا و هزاران برکت دیگر که روشنی بخش و لذت بخش شدن زندگی دنیایی ما از آن جمله است و اما تاثیر اخروی آن عبارتست از واسطه شدن شهدا برای عفو گناهان و تقصیرات ما، قبولی طاعات و عبادات و ترفیع درجات معنوی ما و ده ها خیر و برکت اخروی دیگر است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: یکی از ویژگی‌های بارز زندگی شهدا ولایتمداری در عمل بود ، شهدا به معنی واقعی کلمه ولایتمدار بودند یعنی نگاهشان به دهان مبارک حضرت امامین انقلاب بود هر چه امام می‌گفت عین آن عمل می‌کردند، اصلا تفسیر به رای خود نمی‌کردند، می‌گفتند چونکه امام نظرش این‌ است ما انجام می‌دهیم هر چند ممکن بود کار سخت و عمل سنگینی باشد ولی آن را انجام می‌دادند، پاداش شهدا همین بس که خداوند حیات ابدی را رقم زده است.

رییسعلی دلواری نماد استعمار ستیزی و شهید نادر مهدوی نماد استکبار ستیزی
فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به شهید رییسعلی دلواری به عنوان نماد استعمار ستیزی و شهید نادر مهدوی به عنوان نماد استکبار ستیزی گفت: استان بوشهر تنها استانی است که مفتخر به ایستادگی و مبارزه با سه دشمن متجاوز پیر استعمار انگلیس، استکبار جهانی آمریکا و مزدور آمریکا صدام بعثی می‌باشد، مردم این خطه از قدیم الایام مبارز و غیور بوده اند و زیر بار ظلم متجاوزان به حریم کشور نرفته‌اند و امروز هم جوانان غیور ما ادامه دهنده مسیر شهدا هستند، روح ایستادگی، مقاومت، اقتدار و غیرت امروز دریادلان نیروی دریایی سپاه برگرفته از عزت و افتخار شهیدان بزرگی مثل رییسعلی دلواری‌ها و شهید مهدوی‌هاست که برای ما رقم زدند.
سردار تنگسیری با تشکر از محبت‌های مردم نسبت به سربازان ملت قهرمان و ادای احترام به ساحت قدسی شهدا گفت : من به عنوان یک سرباز وطن افتخار می‌کنم خادم همه ملت بزرگ ایران هستم ، من به خادمی شما ملت قهرمان افتخار می‌کنم‌.

نام مبارک شهید رییسعلی دلواری بر یکی از شناورهای رزمی مزین می شود
فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به تجهیزاتی که امروز در نیروی دریایی سپاه استفاده می‌شود همگی تولید داخل و توسط دانشمندان متعهد جوان ایرانی که عمده سن آنها زیر ۳۵ سال است، گفت: امروز به سطحی از  توانمندی رسیدیم که می توانیم موشک‌های کروز دریایی با برد ۴۰ ، ۱۸۰ ، ۷۵۰ ، و ۲۰۰۰ کیلومتری بسازیم، شناورهای جدید در کلاس های مختلف عملیاتی می سازیم ، در آینده نزدیک نام مبارک شهید رییسعلی دلواری بر یکی از شناورهای کلاس شهید سلیمانی که یک نماد افتخار آمیز تولید ملی از ایده تا پدیده است ، با قابلیت ها و ظرفیت های بالای رزمی عملیاتی مزین می شود.
دریادار پاسدار تنگسیری افزود : رمز پیروزی ما در دفاع مقدس، وحدت حول محور ولایت، توکل بر خدا، اخلاص، صدق، داشتن روحیه خستگی ناپذیری، ایثار، از خود خودگذشتگی و داشتن روحیه برادری بود.
وی گفت: مسؤولین تا می‌توانند برای خدمتگزاری مردم کمربند همت را محکم ببندند و شبانه روز برای خدمت به این مردم عزیز و ولایتمدار از هم سبقت بگیرند و برای مردم کار کنند ، دنیا مثل برق، رفتنی است تا می‌توانیم برای این مردم شریف و نجیب  کار کنیم تا فرصت هست و مسؤول هستیم برای آنان کارکنیم.

رئیسعلی دلواری نمادی از مقاومت در برابر استعمار
رئیسعلی دلواری از مشروطه‌خواهان ایران در دوره قاجار بود. «زائرمحمد» پدر رئیسعلی، کدخدای شهر دلوار بود. دلواری‌ها او را به «معین‌الاسلام» می‌شناختند. او  با زنی اهل تنگستان ازدواج کرد. حاصل این ازدواج پسری بود که در سال ۱۲۶۱ هجری شمسی و در روستای دلوار به دنیا آمد. رئیسعلی و خانواده‌اش یکی از طایفه‌های لر بودند. او از ۲۵سالگی در راه آزادی و مبارزه با ظلم قدم برداشت. در همان زمان بود که گروهی از مشروطه‌خواهان علیه حکومت «محمدعلی شاه» قیام کردند. رئیسعلی هم همراه با آن‌ها مخالفتش را نسبت به حکومت شاه اعلام کرد. او در سال ۱۲۸۷ هجری شمسی توانست حکومت بوشهر را به‌مدت ۹ ماه از حاکمیت محمدعلی شاه خارج کند. در این مدت خودش حکومت شهر را به عهده گرفت.
رئیسعلی دلواری در جوانی یکی از رهبرهای قیام تنگستان بود. بعد از تمام‌شدن جنگ جهانی اول، کشور ایران اعلام بی‌طرفی کرد؛ اما استعمارگرهایی مثل انگلیس و روسیه به ایران حمله کردند و انگلیسی‌ها در جنوب ایران ساکن شدند. 
رئیسعلی و هم‌رزم‌هایش حدود هفت سال مقابل نیروهای انگلیسی ایستادگی کردند. آن‌ها برای حفاظت از بوشهر، تنگستان و دشتستان می‌جنگیدند. همچنین برای جلوگیری از ورود انگلیسی‌ها و استقلال کشور از دست آن‌ها تلاش می‌کردند.
«ملا محمدکاظم آخوند خراسانی» که آن زمان در نجف زندگی می‌کرد، دستور جهاد با انگلیسی‌ها را داد. رئیسعلی و یارهایش تصمیم گرفتند که این کار را عملی کنند. «مجتهد برازجانی»، «عبدالحسین لاری» و «علم الهدی اهرمی» رئیسعلی را در این مبارزه همراهی ‌کردند. انگلیسی‌ها تلاش کردند تا با رشوه ۴۰هزار پوندی رئیسعلی را از جنگ منصرف کنند؛ اما تلاش آن‌ها نتیجه‌ای نداشت. به همین خاطر چهار کشتی به بندر بوشهر فرستادند و جنگ را در ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ هجری شمسی شروع کردند. رئیسعلی و یارهایش در این مبارزه سپاه ۵هزار نفری انگلیس را شکست دادند.
«غلامحسن تنگکی» در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ هجری شمسی رئیسعلی دلواری را به شهادت رساند. در همان روز رئیسعلی و گروهش در «تنگک صفر» به ارتش انگلیس حمله کرده بودند. غلامحسین تنگکی از پشت سر به رئیسعلی تیراندازی کرد. او قصد داشت انتقام مرگ پسر عمویش را بگیرد که جد رئیسعلی آن را کشته بود. همچنین اعتراف کرد که این کار را برای خون‌خواهی انجام داده است؛ البته انگلیسی‌ها هم او را برای قتل رئیسعلی تحریک کرده بودند. این مرد بزرگ را در امامزاده‌ای در روستای «کله بند» دفن کردند؛ اما خانواده‌اش طبق وصیت او قبر رئیسعلی را به قبرستان «وادی السلام» نجف انتقال دادند.
رئیسعلی در متن وصیت‌نامه‌اش قسم خورده بود که برای دفاع از کشورش می‌جنگد. او معتقد بود اگر این کار را نکند، خدا و پیامبر از او راضی نیستند. متن وصیت‌نامه او را در بخش‌های مختلف شهر بوشهر حکاکی کرده‌اند تا یاد این مبارز زنده بماند. بعد از سال ۱۳۸۹ هجری شمسی، روز شهادت رئیسعلی را «روز مبارزه با استعمار انگستان» معرفی کردند.
موزه رئیسعلی دلواری از خانه های تاریخی بوشهر است که بیشتر از ۱۰۰ سال قدمت دارد. ساخت این خانه به اواخر حکومت قاجار و سال ۱۲۸۶ هجری شمسی می‌رسد. رئیسعلی و خانواده‌اش در این خانه زندگی می‌کردند. در دوران جنگ با انگلیسی‌ها، خانه او محل تجمع، برگزاری جلسه‌ها و تصمیم‌گیری‌های گروه تنگستان بود. نوادگان رئیسعلی این خانه را در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی به سازمان میراث فرهنگی واگذار کردند. سازمان میراث فرهنگی بوشهر این بنا را به موزه مردم‌شناسی شهر تبدیل کرد؛ البته در آن آثار و اسنادی از دوره زندگی رئیسعلی و یارانش هم هست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه