پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۴۸۹
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۱
اقتصادسرآمد بررسی می‌کند
اقتصاددریایی - همکاری بریکس نه تنها تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی، بلکه شکست چارچوب حاکمیت اقتصادی جهانی موجود در برآوردن نیازهای این کشورها بوده است.

به گزارش اقتصادسرآمد، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی (BRICS) از سال ۲۰۰۹ به عنوان یک گروه اقتصادی منسجم اعلام وجودکردند. این کشورها، تقریباً ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و تقریباً ۲۰ درصد از تولید جهانی را تولید می‌کنند. از پایان سال ۲۰۰۹، ۵۰ درصد رشد جهانی را به خود اختصاص داده‌اند و نقش مهمی در توسعه صنایع تحت سلطه زنجیره های ارزش جهانی ایفا می‌کنند.

کشور‌های بریکس

توحید ورستان - همکاری بریکس نه تنها تحت تأثیر عوامل اقتصادی و سیاسی، بلکه شکست چارچوب حاکمیت اقتصادی جهانی موجود در برآوردن نیازهای این کشورها بوده است. در نتیجه، کشورهای بریکس یک مکانیسم همکاری جدید ایجاد کرده‌اند که اصلاح ساختار حاکمیت سیاسی و امنیتی را در سازمان ملل متحد و در سیستم‌های مالی، پولی و تجاری بین المللی ترویج می‌کند. نکته مهم این است که همکاری بین کشورهای بریکس نه تنها نتایج همسو با منافع خودشان را داشته است، بلکه منعکس کننده منافع سایر کشورها نیز می‌باشد.

تلاش برای ساختار نظام بین المللی
براساس گزارش اقتصادسرآمد، به باور کارشناسان، همکاری آنها منجر به تغییرات مترقی در نظام بین‌الملل خواهد شد و شوک‌های اجتناب‌ناپذیری را که احتمالا در نتیجه اصلاحات ایجاد شود به حداقل می‌رساند گروه ۲۰ تنها مکانیسم حاکمیت اقتصادی جهانی است که کشورهای بریکس همگی به عنوان بنیانگذار و مشارکت کننده اصلی در آن مشارکت دارند. کشورهای بریکس همچنین در جلسات منظم رهبران در طول اجلاس سران گروه ۲۰ شرکت می‌کنند. این موضوع، نه تنها به بهبود نفوذ بریکس از طریق تشکیل ائتلاف کمک می‌کند، بلکه بستری را برای آنها فراهم خواهد کرد تا موضع خود را در مورد برخی مسائل جهانی بیان کنند. کشورهای بریکس در کنار سایر سازمان‌های اقتصادی چندجانبه سنتی‌تر، به‌طور پیوسته در امور اقتصادی بین‌الملل تلاش می‌کنند. به عنوان مثال، کشورهای بریکس از طریق انجمن‌های APEC و OECD اشکال مختلفی از فعالی‌های هماهنگی بین المللی را در پاسخ به مسائل جهانی و منطقه‌ای مورد توجه مشترک انجام داده‌اند. به طور کلی، کشورهای بریکس به تدریج متوجه شده‌اند که منافع متقابلی در امور بین المللی دارند و فعالانه در همکاری‌های چندجانبه بین المللی مشارکت دارند. G۲۰ به یک پلت فرم مهم برای آنها در راستای تقویت همکاری تبدیل شده و مکانیسم حمایتی جدیدی برای مشارکت آنها در اداره اقتصاد جهانی فراهم می‌کند. در این میان، چین می‌تواند به ترویج ساختار مالی بین‌المللی باثبات و انعطاف‌پذیری که نمایندگی اقتصادهای نوظهور را بهبود می‌بخشد، ادامه دهد و در نهایت، می‌تواند نقش مهمی در تسهیل هماهنگی سیاست بین بریکس و سایر اعضای گروه ۲۰ ایفا کند. برای بریکس دستاوردهای زیادی از ترویج مشترک رشد تجارت جهانی گرفته تا افزایش شفافیت توافقنامه‌های تجاری منطقه‌ای وجود دارد.

اتحاد دریایی بریکس
در آستانه پانزدهمین اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی، معاون دریاسالار موند لوبز، رئیس نیروی دریایی آفریقای جنوبی، در گردهمایی نیروهای دریایی بریکس از هیجان کشورش درباره تغییر شکل فعلی چشم انداز ژئوپلیتیکی گفت.  دریاسالار لوبز با بازدید از رژه سالانه روز نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ، به سران کشورهای جمهوری کنگو، مالی، اریتره و بورکینافاسو که به تازگی در نشست روسیه و آفریقا در ماه گذشته شرکت کرده بودند، پیوست. این رژه با حضور ۳۳ کشتی، چهار زیردریایی، هشت کشتی بادبانی و بیش از ۳۰۰۰ پرسنل نظامی، سالانه پیروزی نیروی دریایی بر سوئد در نبرد گانگوت در سال ۱۷۱۴ را جشن می‌گیرد. دریاسالاران ناوگان دیگری از کشورهای BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) نیز به Lobese پیوستند. رئیس عملیات دریایی آفریقای جنوبی در سخنرانی خود، در مورد تعهد بریکس برای معکوس کردن قدرت و اثرات استعمار نو گفت: «ما به عنوان آفریقای جنوبی از چشم انداز ژئوپلیتیک جدیدی که با این ائتلاف شکل خواهد گرفت بسیار هیجان زده هستیم. این چشم انداز ژئوپلیتیکی شاهد موضع‌گیری جهان علیه امپریالیسم و ​ کشورهایی خواهد بود که معتقدند می‌توانند نحوه رفتار سایر کشورها در صحنه جهانی را دیکته کنند.»
وی گفت که آفریقای جنوبی قصد دارد با هر کشوری که در مواضع بریکس مشترک است، پل‌های همکاری ایجاد کند. وی گفت: جنبه‌های حیاتی این جنبش جدید مبتنی بر شمولیت، اعتماد متقابل، توافق متقابل و مشارکت خواهد بود و شرکت کنندگان برای مشارکت در این نظام چندقطبی جدید به مجوز هیچ کشوری نیاز نخواهند داشت.
اما جالب‌ترین مورد، دیدار فرمانده ارشد نیروی دریایی آفریقای جنوبی با امیر دریادار شهرام ایرانی بود. نیروی دریایی ارتش ایران اخیراً یک ناوگروه ۸۶ ناو جنگی را به آفریقای جنوبی اعزام و ایران از این کشور برای شرکت در رزمایش مشترک فراساحلی کشورش دعوت کرد. ناوگان کوچک آفریقای جنوبی یکی از کارآمدترین و قدرتمندترین در قاره آفریقا است. اضافه شدن اخیر چهار فروند Meko A۲۰۰SAN، ناوچه‌های کلا Valor، قدرتمندترین جنگنده‌های سطحی را در جنوب صحرای آفریقا به این کشور داد. نیروی دریایی آفریقای جنوبی در تمرینات مشترک متعددی از جمله رزمایش ایبسامار (هند و برزیل) و رزمایش موسی (با روسیه و چین) شرکت کرده است.
آنچه این خبر را بسیار جالب می‌کند وزن ترکیبی قدرت دریایی است که کشورهای بریکس می‌توانند در برابر هر دشمنی به کار بگیرند. زیردریایی‌های دارای موشک بالستیک روسیه، کشتی‌های مدرن آفریقای جنوبی، همراه با ناوگان رو به رشد و ارتقا یافته ایران، برنامه ساخت نیروی دریایی قابل توجه چین، و به ویژه توانایی نیروی دریایی هولناک هند، به نظر می‌رسد که در نظام چند قطبی برای مقابله با حتی ایالات متحده مناسب باشد. ناوگان بزرگ بریتانیای کبیر با کاهش بودجه نظامی خود برای کشتی‌ها در دهه‌های گذشته، ناتو و ائتلاف غربی که متکی بر به نیروی دریایی قدرتمند اما پیر آمریکا و فرانسه بود را ترک کرده است. در مورد آلمانی‌ها نیز ناوگان آنها حتی با وجود بودجه اخیر برای کشتی‌های چند منظوره جدید قدرت آنچانی ندارد. مجله UK Defence Jounal در سال ۲۰۱۸ این سوال را مطرح کرد که آیا کشتی دویچه مارین اصلاً قابل توجه است یا خیر؟
پرزیدنت سیریل رامافوزا به صراحت اعلام کرده است که آفریقای جنوبی بر سر اوکراین « در رقابت بین قدرت‌های جهانی» کشیده نخواهد شد. او این اظهارات را باوجود «فشار فوق‌العاده» از سوی بلوک غرب در انتخاب طرف‌ها اعلام کرد. به نظر می‌رسد گروه بریکس و کشورهایی که مایل به ورود به ائتلاف هستند، تعیین خواهند کرد کرد جایگاه و نقش هژمونی آمریکا در آینده کجاست. در این میان، احتمال بروز رزمایش‌های جنگی مبتنی بر قابلیت‌های بریکس در مقابل ظرفیت نظامی رو به زوال غرب افزایش خواهد یافت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه