پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۴۸۴
۰۴ شهريور ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۳
عضو ارشد انجمن مهندسی دریایی ایران در گفتگو با اقتصاد سرآمددریایی
اقتصاددریایی - انجمن مهندسی دریایی ایران، باید حلقه مفقوده بین صنایع دریایی، هیأت حاکمه، اعضای انجمن و دانش آموختگان مهندسی دریا را پیدا کرده و تقویت روابط بین این عناصر را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش اقتصادسرآمد، در پایان گفت­‌وگوی صمیمی با یکی از اعضای ارشد انجمن مهندسی دریایی ایران، وی استناد به آیه‌­ای از کلام خداوند عزیز کرده است که نقل آن در ابتدای، پیام این گفت­‌وگو را تضمین خواهد کرد.

 مهندسي دريايي

در کلام محمدحسن فاضل، چنان که طنین چنین ندایی در مصاحبه با دیگر اعضای انجمن نیز درباره آینده انجمن و جوانان فارغ التحصیل مهندسی دریایی شنید می­شد، فضایی حاکی از رجاء و خوف بوده است. رجاء به آن دلیل که آینده انجمن و کشور برای آنان روشن و امیدبخش است؛ اما وضعیت اکنون در هاله‌­ای از ابهام به سر می برد؛ به خصوص برای قشر جوان ما که آینده آن­‌ها از اکنون شروع می شود.

محمدحسن فاضل با یادآوری آیه شریفه 17 و 18 سوره مبارکه الزمر « فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ...» امیدوار است که مسئولان کشور و مسئولان انجمن مهندسی دریایی ایران با شنیدن جان کلام وی، به درد و درک مشترکی برسند و با انتخاب و پیروی از بهترین­ها، « أُولئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»، هدایت یافته و خردمند گردند.

محمدحسن فاضل در طول دوره شغلی خود از مهندسان برجسته در شرکت فلات قاره بوده است که از سوی وزیر وقت نفت هم از وی قدردانی شده است. گفت­‌وگو با ایشان را بخوانیم.

 

اقتصاد سرآمد: وضعیت انجمن مهندسی دریایی ایران را چگونه برآورد می­کنید؟

محمدحسن فاضل: به نظر من انجمن مهندسی دریایی در ایران جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. انجمن چنان که باید مانند انجمن­‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی که دارای جایگاه مستحکمی است و استانداردها زیر  نظرش حاکمند و انجام می شوند، در ایران خیلی اهمیت نیافته است و سازمان­‌هایی مانند سازمان بنادر و دریانوردی خیلی حمایت نمی‌کنند.

انتظار این است که انجمن مانند نظام مهندسی ساختمان که نظارت بر کار ساخت و ساز ساختمان­‌ها و استانداردهای مربوطه دارند، در کارهای ساخت سازه­‌های دریایی، ساخت شناورها اعم از رزمی، حمل و نقل، نفت­کش­‌ها و ... نظارت داشته باشند که متأسفانه تاکنون به آن جایگاه نرسیدیم؛ یعنی به مرحله­‌ای برسد که از متخصصان و دانش‌آموختگان مهندسی دریایی برای نیازهای مهندسی صنایع دریایی بهره‌گیری کند. بنده خودم عضو ارشد انجمن مهندسی دریایی هستم که قریب به سی سال در صنایع دریایی، سکوهای نفتی و خطوط لوله دریایی بودم و تجربه و تخصص کسانی مانند من می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ اما توجهی نمی­شود. شاید اقدام شما در انعکاس نظرات من که چکیده سی سال تجربه و دانش است، بخشی از توجهی است که نیاز است به بدنه تخصصی انجمن شود.

باید بگویم حتی برخی از فعالیت­‌های دریایی حتی محل توجه هم نبوده است مانند کشتی­‌های تفریحی که کسی در ایران به سراغش هم نرفت که گسترش بدهد. من انتظارم این است که جوانانی که وارد رشته مهندسی دریا  ـ گرایش­های مختلف آن ـ  می­‌شوند، حمایت شده و از توان آن­‌ها استفاده گردد.

در بحث کارشناسی رسمی دادگستری در زمینه کشتی­‌سازی، خطوط لوله، دریانوردی و ... و شرکت­‌های مشاوره و بازرسی در زمینه های یاد شده، دانش آموختگان مهندسی دریا، جایگاهی ندارند و انجمن باید تلاش بکند فرصت‌های این چنینی را برای اعضاء و جامعه دریایی کشور و به خصوص جوانان متخصص فراهم کند تا آینده کشور و صنایع دریایی را بسازند.

ما سالیان پیش شنیدیم که در چابهار ساخت یک بندر با اسکله توسعه یافته ساخته خواهد شد، اما می بینید که چقدر در توسعه دریایی کشور کند پیش می‌رویم. ما باید در صنایع دریایی کشور قدم­‌های محکم­‌تری برداریم. بیشتر تمرکز در کشور بر روی بنادر و دریانوردی است، در حالی که در بحث کشتی­‌سازی ما فارغ­‌التحصیلانی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شریف از بهترین دانشگاه­‌های کشور و شناخته شده در جهان داریم که از پتانسیل‌های آنان چنان که باید استفاده نمی­‌شود.

 

اقتصاد سرآمد: آیا انجمن می‌تواند رشد را هم برای خود انجمن و اعضاء و هم برای کشور ایجاد کند؟

محمدحسن فاضل: قطعاً می­تواند؛ به شرطی از کارشناسان با تجربه خود استفاده کند. زمانی که بنده به عنوان داور مقالات همایش دریانوردی فعالیت داشتم، به دوستان هیأت مدیره انجمن گفتم که با توجه به اهمیت فعالیت­‌های دریایی برای کشور، باید تلاش کنند مجلس و دولت در جریان موضوعات قرار بگیرند و جایگاه واقعی انجمن، پیدا شود. البته در حال حاضر تلاش­‌های در جریان است؛ اما کند به نظر می رسد و سرعت کافی برای رشد مناسب صنایع و فعالیت‌های دریایی وجود ندارد.

بخش عمده­ای از توسعه در کشورهای توسعه یافته از طریق دریا انجام می‌شود. شرکت­‌های خوبی مانند شرکت مهندسی ساخت تجهیزات دریایی ایران، صدرا و... در زمینه فعالیت­‌های دریایی در کشور تأسیس شدند که از قضا فعال و موفقند؛ اما از دانش‌آموختگان رشته­‌های صنایع دریایی در آن­‌ها فعالیت عمده ندارند و کمتر جذب این شرکت­‌ها شدند و اغلب آن‌ها به جای کار در کشور، مهاجرت کردند.

انجمن مهندسی دریایی ایران، باید حلقه مفقوده بین صنایع دریایی، هیأت حاکمه، اعضای انجمن و دانش آموختگان مهندسی دریا را پیدا کرده و تقویت روابط بین این عناصر را در دستور کار قرار دهد. مثلاً در مؤسسات رده بندی ما باید فارغ التحصیلان مهندسی دریایی مشغول باشند تا با استفاده از توان آن‌ها بتوانیم این مؤسسات را بین‌المللی کنیم؛ چرا مؤسسه رده‌بندی آسیا نتواند کارشناس یا نماینده به کشور امارات برای بازرسی بفرستد و این مؤسسه در سطح بین‌المللی فعالیت نکند؟ چون این شرکت‌ها فعالیت در زمینه خاصی را پیش گرفتند و از توان متخصصان داخلی برای توسعه بهره نمی‌گیرند. چرا مانند شرکت بی. وی آلمان عمل نمی‌کند؟

 

اقتصاد سرآمد: آیا انتخابات بیست و چهارم اسفند تغییری در روند انجمن ایجاد می کند؟

محمدحسن فاضل: امیدوارم! از این انتخابات زیاد انجام شده است. در هر دوره برای تمدید عضویت به عنوان عضو ارشد به ما مراجعه می‌شود، اما این کارها حالت صوری پیدا کرده است باید یک روندی را پی بگیریم که در طول سال، اخبار پیشرفت و توسعه مربوطه به صنایع دریایی را به تواتر بشنویم، نه اینکه به طور محدود و برای جای خاصی خبر ساخت یک شناور رسان‌ه­ای گردد که به نظر متخصصان چندان هم ساخت آن حرف‌ه­ای به نظر نرسد. ما باید صنایع دریایی­مان را با توجه به تخصص و توان مهندسان توانمندمان پیش ببریم؛ نه براساس شوآف و نمایش که نتیجه کار اصلاً مورد توجه جامعه حرف‌ه­ای دریایی قرار نمی‌گیرد و به عبارتی شاید گفت سرمایه­‌های کشور به درستی استفاده نمی­شود.

 

اقتصاد سرآمد: شما در انتخابات پیش رو شرکت می کنید؟

محمدحسن فاضل: بنده مایل به شرکت و پذیرفتن مسئولیت هستم، اما به دلیل برخی مسائل نمی­توانم. من خیلی دوست دارم عضوی باشم که بتواند کمک کند؛ ولی شرایط جاری، این فرصت را ممکن نمی‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه