پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۲۴۳۱
۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰
فقط هشدار می‌دهند و هیچ قدرت قانونی برای برخورد با قانون شکنان ندارند و با وقوع حادثه، خط اول نجات افراد و جلوگیری از خسارت هستند. هربار هشدار می‌دهند، اما گویی گوش شنوایی برای شنیدن هشدار‌های آن‌ها وجود ندارد؛ صحبت از سازمان آتش نشانی است سازمانی که اختیار قانونی برای برخورد با متخلفان را ندارد و صرفا به دادن اخطار اکتفا می‌کند.

آتش‌سوزی در بازار گل محلاتی

بوق خبر - صدای انفجار بلند شد و ستون دودی به آسمان رفت و مردم مناطق شرق تهران دود سفید رنگی را در آسمان محله خود دیدند. مردم با کنجکاوی به دنبال علت صدا و محل انتشار دود می‌گشتند که دقایقی بعد تیتر یک همه رسانه‌ها انفجار و آتش سوزی در بازار گل محلاتی شد.

انفجار در بازار گل محلاتی و کشته ها و نقص عضوها

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران از انفجار در بخشی از غرفه‌ها و آتش سوزی و تخریب کامل سه مغازه گل فروشی و مرگ دو نفر خبر داد. دقایقی بعد از اعلام خبر، جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی این‌بار علت حادثه را انفجار کپسول گاز هلیوم که برای باد کردن بادکنک استفاده می‌شد اعلام کرد.

اهمیت این اتفاق در حدی بود که دادستان تهران خودش در صحنه حاضر شد و برخلاف حوادث مرگبار مشابه برای این حادثه دستور داد بازپرس ویژه تعیین شود.

با گذشت ۴۸ ساعت از آتش سوزی این خبر هم به فراموشی سپرده شد، اما آنچه مهم بود سخنان جلال ملکی در مورد هشدار به مسئولان بازار گل برای رعایت ایمنی بود که متاسفانه رعایت نشده و منجر به این حادثه شد. مکانی که بیست و دوم شهریور ماه امسال هم دچار آتش سوزی نسبتا بزرگی شده بود اما خوشبختانه آن حریق بدون تلفات مهار شد. 

در تهران سالی نیست که یکی دو حادثه مهم و مرگبار که بر اثر آتش سوزی رخ داده باشد، نداشته باشیم. هربار هم عده‌ای قربانی نقص فنی، عدم رعایت ایمنی و توجه نکردن به هشدار‌های ایمنی می‌شوند، حوادثی که در زمان عادی اگر به هشدار‌های داده شده در مورد آن‌ها توجه شود، شاهد تکرار هرباره اتفاقات تلخ نخواهیم بود.

در این گزارش به مهمترین حوادث مرگباری در تهران می‌پردازیم که آتش نشانی یا نیرو‌های کارشناسی و امدادی نسبت به وقوع آن بار‌ها هشدار داده‌ بودند.

حادثه مرگبار مسجد ارک

آتش نشانی هر سال برای ایمنی هیئت‌های مذهبی در ایام محرم بررسی‌هایی را انجام می‌دهد، آن سال هم مثل همیشه کارشناسان مسجد ارک را بازدید کردند و نسبت به ایمنی آن هشدار دادند. اما روز ۲۶ بهمن سال ۸۳ یکی از سیاه‌ترین حوادث تهران رخ داد. عصر آن روز هیئت در حال برگزاری بود که حریقی از قسمت زنانه آغاز شد و خیلی زود به سقف برزنتی پارافین زده مسجد سرایت و باران آتش مرگبار بر سر عزاداران ریخت.

چندین ایستگاه برای اطفای حریق به سمت مسجد رفتند. با اطفای حریق مشخص شد ۷۸ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۲۰۰ نفر مجروح شدند. بعد از وقوع این حادثه مشخص شد که آتش نشانی هشدار ایمنی را ارائه کرده بود، اما به این هشدار‌ها هیچ توجهی نشده بود.

پلاسکو فاجعه‌ای بزرگ برای تهران

صبح روز سی ام دی سال ۹۵ بود که مردم با شنیدن خبر آتش سوزی در ساختمان پلاسکو از خواب بیدار شدند. بسیاری از مردم تصور کردند این حریق هم مانند سایر آتش سوزی‌ها عادی است و بعد از ساعتی نهایت با خسارت به چند مغازه به اتمام می‌رسد، اما عقربه‌ها ساعت ۱۱ را که رد کردند، فاجعه بزرگ آغاز شد و نخستین آسمان خراش خاورمیانه بعد از دهه‌ها یکباره ریخت و به تلی از خاکستر تبدیل شد.

در این حادثه ۱۶ آتش نشان شهید شدند که ۱۲ روز بعد از حادثه، اجساد آن‌ها کشف شد.

ریختن پلاسکو

پلاسکو هم از ساختمان‌های حساسی بود که آتش نشانی بار‌ها ایمنی آن را رد کرده و نسبت به رفع نواقص هشدار داده بود، اما هیئت مدیره ساختمان هیچ عزمی برای رفع این نقص‌ها نداشتند و با ریختن آن بار دیگر زنگ عدم توجه به ایمنی به صدا درآمد.

ساختمانی که تا یک قدمی ریزش رفت

بعد از فاجعه پلاسکو، حساسیت روی ساختمان‌های بلند تهران بیشتر شده بود. هر آتش سوزی بسیار خطرناک بود و مردم منتظر یک فاجعه بودند. صبح روز ۱۶ بهمن سال ۹۶ بود که خبر آمد ساختمان برق نیرو در میدان ولیعصر آتش گرفت. آتش سوزی در طبقه منفی پنج بود، اینبار ساعتی از این حادثه گذشت و با خاموش نشدن آتش، خاطرات پلاسکو به یاد همه آمد.

مردم و رسانه‌ها نگران فاجعه‌ای دیگر بودند. آنش نشانی تلاش می‌کرد حریق را خاموش کند. هر ساعت یک مسئول در محل حادثه می‌آمد تا متوجه عمق حادثه شود. ساعت‌ها همینطور می‌گذشت و به دلیل زیر زمین بودن آتش کار اطفا سخت بود. هر لحظه احتمال می‌رفت هشت طبقه رویی ساختمان به علت فلزی بودن و گرمای حریق فرو بریزد، اما بعد از دو روز، آتش این ساختمان خاموش شد تا از ریزش ساختمان و تکرار تراژدی پلاسکو جلوگیری شود.

بعد از اطفای حریق، شهردار وقت تهران به میان خبرنگاران آمد و از صدور سه هشدار برای ساختمان برق نیرو خبر داد و گفت: سه بار به مسئولان این ساختمان هشدار دادیم که ایمن نیست و احتمال وقوع حادثه دلخراش وجود دارد، اما تا زمان وقوع حادثه هیچ‌کدام از این عیب‌ها رفع نشده بود.

سینا اطهر؛ انفجاری تلخ و مرگبار

به گزارش جامعه ۲۴ ، ساعت ۲۱ روز دهم تیر ماه سال ۹۹ بود که صدای انفجار و بعد از آن ستون دودی بلند محله شریعتی و میدان تجریش را در بر گرفت. تصاویر بسیاری از این دود از نقاط مختلف تهران مخابره شد. دقایقی بعد سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران از انفجار و آتش سوزی در مرکز درمانی و تصویربرداری سینا مهر شمیران در نزدیکی بیمارستان طالقانی در محله تجریش خبر داد.

صدای خودرو‌های امدادی بود که سکوت خیابان‌های فرعی را می‌شکست، پلیس متوجه ترافیک در محل حادثه شد به همین خاطر تمام راه‌های منتهی به محل حادثه را بست. در محل انفجار و آتش سوزی عده‌ای دست به دعا نگران عزیزانشان بودند که در داخل ساختمان بودند.

سینا اطهر

برخی برای عمل جراحی زیبایی رفته بودند، اما بیشتر افراد حاضر در ساختمان از کادر کلینیک درمانی و مرکز تصویربرداری بودند. در این حادثه تلخ ۱۹ نفر شامل ۱۵ زن و ۴ مرد جان خود را از دست دادند. این حادثه به علت انفجار کپسول‌های هلیوم و اکسیژن رخ داده بود.

رئیس وقت کمیته سلامت شورای شهر تهران در مورد این حادثه و ساختمان سینا مدعی بود که از سال ۹۴ آتش نشانی در بازدید سالانه هر سال به مسئولان ساختمان در مورد ایمن نبودن نگهداری و کپسول‌ها هشدار داده بود، اما کسی به این هشدار‌ها گوش فرا نداد و سال ۹۸ اخطار محکمی از شهرداری منطقه یک گرفتند که باز هم تاثیری نداشت و این حادثه تلخ را رقم زد.

آتش نشانی قدرت قانونی ندارد

در همین رابطه جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در مورد اینکه چرا بعد از هشدار‌ها باز هم شاهد این هستیم که حوادثی در اماکن ناایمن رخ می‌دهد، به جامعه ۲۴ گفت: ما فقط می‌توانیم موارد ایمنی و مشکلاتی که در حوزه ایمنی وجود دارد را شناسایی و گوشزد کنیم، آتش نشانی قدرت قانونی برای اعمال قانون ندارد و فقط می‌تواند در این موارد هشدار دهد. کارشناسان ما بار‌ها از ساختمان‌ها و اماکنی مانند بازار گل که اخیرا دچار حادثه شد بازدید کرده و هشدار‌های لازم را برای رعایت ایمنی و جلوگیری از حوادث ارائه کرده‌ایم.

وی افزود: ما تنها قادر به بیان نواقص هستیم و قدرت قانونی نداریم که بتوانیم ورود کرده و جلوی تکرار اشتباه را بگیریم.

به گفته ملکی، آتش نشانی در حال حاضر بازدید‌های دوره‌ای را از ساختمان‌های بلند انجام می‌دهد و نواقص را به مدیران آن اعلام می‌کند و امیدواریم آنها این هشدارها را جدی بگیرند و آن را رفع کنند تا دچار حوادث سخت و تلخ نشویم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه