پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۲۴۰۳
۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۲
جانشین اسبق رئیس پلیس راهور تهران مهمترین علل ایجاد ترافیک سنگین در روز‌های بارانی پایتخت را تشریح کرد.

ترافیک‌

بوق خبر - هر روزی که دو قطره باران در تهران ببارد مصیبت بزرگ آغاز می‌شود. بارش باران در تهران یعنی سردرگمی عابران، کلافگی رانندگان و خستگی پلیس راهور و نیرو‌های شهرداری.

بر اساس آنچه پلیس راهور تهران اعلام کرده است در روز‌های بارانی حدود ۲۰ درصد به ترافیک تهران اضافه می‌شود، اما همین میزان کافی است تا خیابان‌ها و بزرگراه‌های اصلی تهران قفل شوند.

در روز‌های بارانی ناوگان حمل و نقل عمومی از کار می‌افتد و شهر در یک حالت قفل شدگی کامل قرار می‌گیرد. در همین حال شهروندان بدون خودرو به جای استفاده از مترو به روی زمین آمده و بر ترافیک شهر به علت نبود ناوگانی برای جابه جایی ان‌ها بیشتر از حالت قبل می‌شود. برای بررسی علل افزایش ترافیک تهران در روز‌های بارانی و راه‌های کاهش آن گفتگویی را با سرهنگ جمال بذرافشان، جانشین اسبق پلیس راهور تهران انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

جمال بذرافشان با اشاره به اینکه ترافیک تهران این روز‌ها افزایش یافته است، در مورد علل ترافیک در روز‌های بارانی به جامعه ۲۴ گفت: مهمترین علت افزایش ترافیک تهران در روز‌های بارانی سال، لغزندگی معابر است. با بارش باران معابر لغزنده شده و رانندگان با احتیاط بیشتری رانندگی کرده و سرعت خودرو خود را کاهش می‌دهند. این کاهش سرعت که بیشتر در معابر اصلی و بزرگراه‌های شهری رخ می‌دهد، باعث می‌شود روند حرکت خودرو‌ها کند و ترافیک افزایش یابد. همین امر باعث می‌شود تا روز‌های بارانی ترافیک تهران پر حجم‌تر نشان داده شود، در حالی که تغییر خاصی در تعداد خودرو‌ها رخ نداده است و فقط حجم کمی خودرو به معابر اضافه می‌شود.

غیب شدن تاکسی ها در روزهای بارانی

وی افزود: البته تعدادی از شهروندان برای تردد محلی در روز‌های بارندگی از خودرو خود استفاده می‌کنند.

بذرافشان با اشاره به اینکه در روز‌های بارانی خطوط مترو و اتوبوس بسیار شلوغ می‌شود، تاکید کرد: به دلیل استفاده مردم از مترو و اتوبوس در روز‌های بارانی و کندی حرکت در معابر، این دو ناوگان در روز‌های بارانی شلوغ می‌شوند و تاکسی‌ها هم با اولین قطره باران در شهر غیب می‌شوند و اثری از آن‌ها در روز‌های بارانی نیست. به همین دلیل مردم می‌دانند حمل و نقل عمومی کندتر است و از خودرو شخصی استفاده می‌کنند، البته این حجم خیلی زیاد نیست.

لایروبی جوی ها قبل از مهر انجام شود

وی با اشاره به اینکه آبگرفتگی در روز‌های بارانی روی حرکت خودرو‌ها و کندی تردد تاثیر دارد، گفت: سال‌های سال است که با بارش باران جوی‌های شهر پر از آب شده و سر ریز آن‌ها به داخل خیابان می‌ریزد. همین وارد شدن آب یکی از معضلات ترافیک است که باعث کندی حرکت و ایجاد مشکل برای شهروندان در هنگام تردد از عرض معابر می‌شود.

به گفته بذرافشان اینکه شهرداری هنگام بارش کارگری را در کنار جوی‌ها بگذارد تا راه آب را باز کند اقدامی دیرهنگام است و باید از ماه‌های قبل به فکر لایروبی جوی‌های سطح شهر باشد. هر منطقه شهرداری باید بداند در ۶ ماه دوم سال با بارش باران، جوی‌ها پر از آب می‌شوند و باید کار لایروبی را زودتر از این زمان انجام دهند.

حوادث ترافیکی برای عابران در روزهای بارانی

وی با اشاره به حوادثی که برای عابران پیاده در روز‌های بارانی رخ می‌دهد، گفت: یکی از مشکلات عابران این است که در معابر خلوت رانندگان با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند و آب‌های سطحی را به روی عابران می ریزد. همچنین تصادف عابران در روز‌های بارانی در معابر خلوت‌تر که سرعت زیاد است، بیشتر می‌شود.

جانشین اسبق رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه در معابر بزرگراهی به علت سرعت کم تصادفات افزایشی نمی‌شود، تاکید کرد: بیشتر تصادفات روز‌های بارانی خوشبختانه تصادفات جانی نیست و در معابر بزرگراهی این تصادفات خسارتی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه