پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۲۲۴۸
۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰
معمولا شام آخرین وعده غذایی افراد در طول یک روز است و معمولا هم مصرف می‌شود. یعنی شاید ما از خیر صبحانه و نهار بگذریم، ولی از شام چشم‌پوشی نمی‌کنیم. افرادی که خسته از محل کار به منزل بازمی‌گردند سعی در مصرف شام دارند و خیلی کم اتفاق می‌افتد که به سالم بودن غذای مصرفی فکر کنند و به همین خاطر رفتار‌هایی از خود نشان می‌دهند که ممکن است اشتباه باشد.

شام

بوق خبر - دکتر محمدتقی انوشه در اینباره گفت: ممکن است افراد رفتار‌های مختلفی از خود بروز دهند؛ احتمالا به دلیل خستگی خواب را به غذا ترجیح دهند. از رستوران غذا تهیه کرده و مصرف کنند. پرخوری کنند، دیر یا زود شام بخورند و .... در هر صورت توصیه اکید ما بر این است که هیچ ماده غذایی و هیچ وعده غذایی به ویژه شام حذف نشود.

وی ادامه داد: باید تقریبا تناسبی بین وعده‌های غذایی باشد و میزان کالری‌هایی که به هر وعده تخصیص داده می‌شود، نظمی داشته باشد.

وعده‌های غذایی را حذف نکنید

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: اینکه یک وعده غذایی مثلا شام را حذف کنید، باعث می‌شود که در وعده بعدی که وعده صبحانه است، غذای بیشتری را دریافت کنید.

انوشه هشدار داد: دریافت کردن غذا در یک وعده به مقدار زیاد می‌تواند باعث افزایش وزن شود. اما اگر همان مقدار غذا و همان کالری در وعده‌های مختلف تقسیم شود و در وعده‌های بیشتری میل شود، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

این متخصص رژیم درمانی تاکید کرد: نباید وعده صبحانه یا نهار را حذف و در شام پرخوری کنیم، شام باید سبک باشد تا از نظر هضم و جذب کار سیستم بدن راحت باشد و در ساعت اولیه شب میل شود تا دریافت‌ها به درستی صورت گیرد و کار سیستم گوارش بدن مختل نشود.

به غذا خوردنتان تمرکز کنید نه وسایل دیگر

وی عدم تمرکز بر مصرف غذا را یکی از عوامل پرخوری عنوان کرد و گفت: در همه وعده‌های غذایی بهتر است بر غذا تمرکز شده و از تمرکز بر وسایل ارتباط جمعی، تلویزیون، گوشی موبایل و ... استفاده نشود.

وقتی در کنار خانواده غذا می‌خورید ایرادی ندارد با صحبت‌های مختصری درباره اتفاقات روزتان غذا بخورید، اما به شرطی که همین هم باعث عدم تمرکز بر غذا و در نهایت پرخوری نشود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بهترین رفتار برای شام این است که غذا سبک باشد، آرام میل شود، لقمه‌ها خوب جویده شود. غذا‌ها چرب، شور و سنگین نباشد.

دکتر انوشه درباره بهترین سفره شام هم بیان کرد: سفره غذایی شام می‌تواند اینگونه باشد که مقداری کربوهیدرات داشته باشد که در نان موجود است، کربوهیدارت‌هایی که نان و غلات باشند، فیبر داشته یاشند؛ مقدار مواد پروتئینی مانند پنیر، تخم‌مرغ، مقداری گوشت سفید، سبزی، سالاد و از این دست مواد سبک بهتر است در وعده شام مصرف شوند.

این متخصص تغذیه همچنین هشدار داد: اگر شام زیاد یا بد مصرف شود، سبب خواب نامنظم سنگینی بدن، بیماری‌هایی، چون انباشت چربی در بدن و ناراحتی‌های گوارشی می‌شود، اگر معده پر باشد و به خواب بروید ممکن است سبب بازگشت غذا و اسید معده و سوزش سر دل شود.

همچنین می‌تواند باعث ناراحتی‌های قلبی شود، باعث اضطراب و استرس شود و در مجموع ناراحتی‌های زیادی را این رفتار‌ها متوجه افراد می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
تبلیغات متنی
چاپ افست
چاپ دیجیتال
چاپ کارتن
نشان تجارت
آیت ماندگار
اخبار ورزشی
پیشخوان روزنامه