پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۱۷۵
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۲
قرار گرفتن در معرض دود سیگار آنچنان عوارضی دارد که می‌گویند خطرات بیشتری اطرافیان را تهدید می‌کند تا خود فرد سیگاری! در این مطلب ریز به ریز به شما خواهیم گفت چرا!

دود سیگار

بوق خبر - سیگار حاوی ۴۰۰۰ ماده شیمیایی می‌باشد. تنباکو حاوی بیش از ۶۰ ماده سرطانزا و بیش از ۷۰۰ ماده افزودنی) نگهدارنده‌ها و طعم دهنده ها) می‌باشد. حالا با این جمله شاید بهتر بتوان کنار آمد که استعمال دخانیات شایع‌ترین عامل قابل پیشگیری مرگ و ناتوانی و دومین علت اصلی مرگ در جهان است. اما بهتر است بدانید، حتی اگر سیگار نمی‌کشید، قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم می‌تواند به همان اندازه و شاید بیشتر برایتان خطر آفرین باشد!

قرار گرفتن در معرض دود سیگار

افراد غیر سیگاری‌ای که درمعرض دود سیگار افراد سیگاری قرار دارند، بیش از خود افراد سیگاری ممکن است آسیب ببیند. دود سیگاری که از سر سیگار به فضای اطراف پخش می‌شود دود دست دوم نام دارد و نسبت به دودی که از ته سیگار به درون ریه‌ها فرو برده می‌شود، حاوی غلظت بیشتری از مواد سمی و سرطانزا می‌باشد.

در برخی از بررسی‌ها مشخص شده است که دود دست دوم سیگار حاوی بیش از ۷هزار مادهٔ شیمیایی است که صد‌ها مورد از آن‌ها سمی هستند و حدود ۷۰ مورد موجب ابتلای فرد به سرطان می‌شوند.

از سال ۱۹۶۴ تاکنون، ۲٫۵میلیون بزرگسال غیرسیگاری براثر تنفس هوای آغشته به دود دست دوم سیگار جان خود را از دست داده‌اند.

جریان دود سیگار از دو قسمت تشکیل می‌شود:

جریان دود اصلی: این قسمت از دود سیگار، بخشی از دود است که از درون سیگار و از لابلای توتون‌ها عبور می‌کند و پس از آن وارد دهان فرد سیگاری و به دنبال آن وارد ریه فرد سیگاری می‌شود. این قسمت از دود سیگار موجب بروز بیماری‌ها در فرد سیگاری می‌شود.

جریان دود فرعی: این قسمت از دود سیگار، دودی است که مستقیماً از نوک روشن و مشتعل سیگار وارد هوا می‌شود و توسط اطرافیان فرد سیگاری استنشاق می‌گردد و موجب بروز بیماری‌های مختلف در آن‌ها می‌شود. غلظت بعضی از مواد سمّی موجود در دود فرعی چندین برابر دود اصلی و دود حاصل از بازدم فرد سیگاری بدنبال پُک زدن به سیگار است و این سموم آثار زیانبار متعددی را برای اطرافیان فرد سیگاری به همراه دارند.

ترکیبات دود سیگار چیست؟

بنزوپیرن: این ماده درپی احتراق ناقص مواد ارگانیک تولید می‌شود. بسیار جهش زا و سرطانزا می‌باشد.

نیتروزامین: ازواکنش نیکوتین وسایرترکیبات با نیتریت تنباکوتولیدمی شود. این ماده نیز سرطانزا است.

استن: مایع فرار و معطری است که به عنوان حلال به کارمی رود.

آلومینیوم: باعث درماتیت تماسی (التهاب پوست) و آلزایمر می‌شود.

آمونیاک: در تماس با آلوئول‌های ریوی یک ماده بسیارخورنده است.

آرسنیک: یک ماده بسیار سمی است که در حشره کش‌ها و آفت کش‌ها استفاده می‌شود و باعث مسمومیت و آسیب به ارگان‌های بدن گردیده و می‌تواند سرطانزا نیز باشد. این ماده در مرگ موش موجود است.

بنزن: یک ترکیب آروماتیک است که ازذغال سنگ و نفت خام بدست می‌آید و به عنوان حلال مصرف می‌شود. سرطانزا بوده و میتواند باعث خواب آلودگی، افزایش ضربان قلب، گیجی، سردرد، سرگیجه، افزایش فشارخون، لرز، استفراغ، بیهوشی و مرگ شود.

کادمیوم: این ماده در ساخت باطری‌ها کاربرد داشته و باعث ایجاد مشکلات مجاری تنفسی و کلیه ها، آسیب به کبد، پوکی و نرمی استخوان می‌شود. می‌تواند سرطانزا نیز باشد.

کافئین: باعث افزایش انرژی و بی قراری می‌شود.

منوکسیدکربن: گاز بی بو و بی رنگی است که بسیار کشنده و سمی می‌باشد. باعث سرگیجه، سردرد، بیهوشی، نارسائی تنفسی مرگ می‌شود. منوکسیدکربن اکسیژن رسانی به عضلات، مغز و نسوج بدن را کاهش داده و سبب می‌گردد قلب و بدن سخت‌تر کار کنند.

کلرفرم: باعث ایجاد مشکالت کبدی و کلیوی، نواقص مادرزادی و مشکلات پوستی می‌شود.

مس: در عملکرد طبیعی برخی آنزیم‌های بدن اختلال ایجاد می‌کند.

سیانید/هیدروژن سیانید: باعث ایجاد کما، تشنج، ایست قلبی، غش، سرگیجه، اضطراب استفراغ، تعرق، ضعف درانگشتان پا و دست، مشکلات حرکتی، تاری دید، ناشنوایی و اختلال در عملکرد غده تیروئید می‌شوند.

اتانول: اثرات الکل بربدن (عوارض کبدی، سیروز)

فرمالدئید: یک ماده بی رنگ و بسیار سمی می‌باشد که برای حفظ اجساد استفاده می‌شود باعث آزار چشم‌ها و پوشش مخاطی، اشک ریزش، سردرد، سوزش گلو، اشکال در تنفس، مشکالت پوستی، افزایش اسیدیته خون، تنفس کم عمق و سریع، هیپوترمی، کما و مرگ می‌شود؛ این ماده سرطانزا نیز می‌تواند باشد.

سرب: باعث کاهش ضریب هوشی، تهوع، درد شکم، تحریک پذیری، بی خوابی، بی حالی شدید، سردرد، تشنج، کما، یبوست، استفراغ، کاهش اشتها، کم خونی، مشکلات کلیوی و تولید مثلی، کرامپ، پرفعالیتی مزمن، مسمومیت مغزی، ناتوانی در یادگیری و آسیب به لثه‌ها می‌شود.

د. د. ت: پیشتر به عنوان حشره کش کاربرد داشته است. باعث ایجاد تومور به ویژه درکبد میشود.

منیزیم:باعث اسهال و تحریک چشم‌ها می‌شود.

متانول: باعث نابینایی، نواقص مادرزادی، سردرد، سرگیجه، استفراغ، گیجی، نارسایی تنفسی بیهوشی و مرگ می‌شود.

جیوه: باعث آسیب به دهان، لثه ها، دندانها، مغز، آسیب به سیستم عصبی و غدد درونریز و نواقص مادرزادی میشود.

وینیل کلراید: باعث سردرد، از دست رفتن هماهنگی بدن، توهم، بیهوشی، نارسایی تنفسی، سرطان کبد، تحریکات پوستی، مرگ و نواقص مادرزادی می‌شود.

نیترات پتاسیم: باعث مشکالت قلبی و یا تشدید آن‌ها می‌شود.

تولوئن: یک ماده بسیارسمی است کننده‌های رنگ (تینر) مورد استفاده قرار میگیرد.

تار و یا قطران: تار ترکیبی صمغ مانند، قهوی‌ای و چسبناک است و از صد‌ها ماده شیمیایی مختلف که بسیاری از آن‌ها سمی، سرطانزا و جهش زا میباشند، تشکیل یافته است.

نیکوتین

فلزات روی، آهن و نیکل

آکریالمید: یک ماده بسیار سمی است که در حیوانات سرطانزا می‌باشد. باعث تحریک پوشش مخاطی، تعریق، تهوع، کرختی، اشکال در تکلم، ضعف دست‌ها و پا‌ها و آسیب به غدد دستگاه تولید مثلی مردان شود.

پولونیوم: یک ماده رادیو اکتیو و سرطانزا می‌باشد.

آکرولئین: بسیار سمی و مرگبار است.

نفتالین: در تهیه مواد منفجره، رنگدانه‌های رنگ و گلوله نفتالین (ضد بید) کاربرد دارد.

جمع بندی مضرات قرار گرفتن در معرض دود سیگار

احتمال ابتلا به عفونت گوش، آسم، حمالت حساسیتی، التهاب لوزه‌ها و ذات الریه در کودکانی که درمعرض دود سیگار والدین خود قرار دارند، بیشتر می‌باشند.
ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و سرطان ریه.
افزایش بروز واکنش‌های حساسیتی چراکه دود سیگار یک ماده حساسیت زاست.
سردرد، حالت تهوع، خواب آلودگی، کاهش اکسیژن خون، افزایش فشار خون و ضربان قلب.
تشدید آسم، آلرژی و سایر بیماریها.
افزایش ریسک سقط جنین و نواقص مادرزادی.
میزان نیکوتینی که یک کودک دریافت می‌کند به این شرح است: چنانچه پدر وی سیگاری باشد مانند آن است که خود کودک ساالنه ۳۰ نخ سیگار می‌کشد، چنانچه مادر کودک سیگاری باشد این تعداد به ۵۰ نخ در سال و چنانچه هردو والدین کودک سیگاری باشند مانند آن است که خود کودک ساالنه ۸۰ نخ سیگار می‌کشد.
زنان غیر سیگاری‌ای که شوهرانشان سیگاری هستند ۵۰ درصد بیشتر احتمال دارد به سرطان ریه مبتلا شوند.

سخن آخر

براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، در کشور ما سالانه ۳۶ هزار مرگ بعلت بیماری‌های وابسته به دخانیات روی می‌دهد و در صورت تداوم روند جاری، در ۲۰ سال آینده به میزان ۲۰۰ هزار مرگ در سال افزایش خواهد یافت. درمان این همه گیری خانمان برانداز به دارو و واکسن وابسته نیست بلکه منوط به عملکرد هماهنگ دولت‌ها و جوامع مدنی است. در واقع موفقیت در این امر نیازمند خواست قدرتمند رهبران سیاسی و مشارکت مردم است.

امیدواریم برای سلامتی خود بیش از پیش ارزش قائل باشید و قدر این نعمت خدادادی را بدانید.

منبع: ستاره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه