پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۸۸۵۵
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ | ۱۳:۴۰

امکان ساخت شناورهای فراساحلی، تانکرها و کانتینربرهای متوسط در «ایزوایکو» 

توسعه صنعت کشتی‌سازی و شناورسازی ایران بدون نقشه راه مشخص و تدوین استراتژی‌های صنعتی و اقتصادی براساس آخرین پیشرفت‌های این حوزه ممکن نیست. برای این منظور یکی از برنامه‌های مهم فعال‌شدن ظرفیت‌های بلااستفاده در حوزه کشتی‌سازی کشور است. به نظر می‌رسد این روزها اراده خوبی برای توسعه صنایع دریایی و اقتصاد دریامحور در کشور شکل گرفته است.
امکان ساخت شناورهای فراساحلی، تانکرها و کانتینربرهای متوسط در «ایزوایکو» 
به گزارش اقتصاددریایی، مدیر مطالعات و توسعه بازار ایزوایکو با تأکید بر ظرفیت‌های گسترده اما بلااستفاده صنعت کشتی‌سازی ایران گفت: فعال‌سازی این ظرفیت‌ها نیازمند اجرای استراتژی‌های نوین و سرمایه‌گذاری هدفمند در زیرساخت‌های تولیدی است. ایزوایکو با برخورداری از زیرساخت‌های گسترده، آماده همکاری با بخش‌های دولتی و خصوصی برای توسعه پایدار این صنعت است.
سعید پورمشکی، مدیر مطالعات و توسعه بازار مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، در گفت‌وگویی با «مارین‌نیوز» در هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو۲۰۲۵)، اظهار داشت: ایزوایکو با برخورداری از زیرساخت‌های گسترده، امکانات ساخت و تعمیر انواع شناورها از سایز کوچک تا شناورهای فراساحل را دارد.

نیاز به جذب سفارشات و توسعه همکاری‌ها
پورمشکی با اشاره به چالش‌های موجود گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائل، ظرفیت‌های خالی مجموعه کشتی‌سازی منطقه ویژه اقتصادی است. این مجموعه با وسعت ۱۱۰۰هکتار، امکانات لازم برای ساخت و تعمیر شناورها را در اختیار دارد، اما بخش زیادی از این ظرفیت بلااستفاده مانده است. فعال‌سازی این ظرفیت‌ها نیازمند جذب سفارشات جدید و تداوم چرخه ساخت و تعمیر شناورهاست.
وی افزود: در حال حاضر تقاضای مناسبی برای ساخت شناورهای فراساحلی، تانکرها و کانتینربرهای متوسط وجود دارد. ایزوایکو از ظرفیت کافی برای پاسخگویی به این تقاضا برخوردار است، اما برای تحقق این هدف باید زیرساخت‌ها به‌روزرسانی شده و نیروی متخصص تربیت شود. همچنین انتقال فناوری و همکاری‌های بین‌المللی برای ساخت شناورهای بزرگ‌تر ضروری است. در این مسیر، مشارکت شرکت‌های کشتیرانی، از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

پیشرفت‌های اجرایی و برنامه‌های توسعه‌ای
پورمشکی درباره برنامه‌های توسعه‌ای ایزوایکو گفت: اگر بتوانیم سفارشات متعدد و همنوع جذب کنیم، هزینه‌های سربار کاهش می‌یابد و امکان سرمایه‌گذاری برای تربیت نیروهای متخصص و توسعه زیرساخت‌ها فراهم می‌شود. تعامل با شرکت ملی نفتکش برای تعمیرات مستمر شناورها نیز به تکمیل ظرفیت‌های موجود کمک خواهد کرد.
مدیر مطالعات و توسعه بازار ایزوایکو با اشاره به اقدامات مدیریتی دوسال اخیر، اظهار داشت: با تغییر مدیریت، تمرکز مجموعه بر حل مشکلات مالیاتی، بیمه‌ای و حقوقی قرار گرفت. این اقدامات سبب شد که کارخانه بتواند با تمرکز بیشتری روی پروژه‌های توسعه‌ای و آموزش نیروی انسانی فعالیت کند. اکنون روند پرداخت حقوق‌ها بدون وقفه ادامه دارد و مجموعه مشکلی در این زمینه ندارد.

رقابت‌پذیری در بازار کشتی‌سازی
پورمشکی درباره استراتژی رقابت‌پذیری این مجموعه در بازار داخلی و بین‌المللی تصریح کرد: تقاضا برای شناورهای نفت و گاز، تجاری و خدماتی از سوی شرکت‌های بزرگ وجود دارد. ایزوایکو برای پاسخگویی به این تقاضا باید زیرساخت‌های خود را به‌روز کند و از فناوری‌های نوین در ساخت و بهره‌برداری شناورها بهره ببرد. همکاری با شرکت‌های خارجی که تجربه کافی در این حوزه دارند، می‌تواند موجب ارتقای سطح فناوری و افزایش رقابت‌پذیری مجموعه شود.وی با اشاره به اهمیت سیاست‌گذاری‌های کلان در صنعت کشتی‌سازی، اظهار داشت: برای توسعه پایدار این حوزه، لازم است سیاست‌های حمایتی و راهبردی توسط نهادهای دولتی تدوین شود تا شرکت‌های داخلی بتوانند در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی رقابت‌پذیر باشند.
پورمشکی افزود: تصمیمات کلان در حوزه سرمایه‌گذاری، ارائه تسهیلات و ایجاد مشوق‌های صادراتی می‌تواند به جذب سفارشات جدید و رشد پایدار صنعت کشتی‌سازی کشور کمک کند.

ارتقای فناوری و تربیت نیروی انسانی متخصص
مدیر مطالعات و توسعه بازار ایزوایکو با اشاره به اهمیت همکاری‌های بین‌المللی اظهار داشت: انتقال فناوری و بهره‌گیری از تجربیات شرکت‌های خارجی که سابقه موفقی در صنعت کشتی‌سازی دارند، می‌تواند به ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های ساخت شناورها کمک کند.
پورمشکی با تأکید بر اهمیت تعامل میان شرکت‌های کشتیرانی، شرکت‌های خدمات دریایی و بخش‌های دولتی و خصوصی، اظهار داشت: به‌روزرسانی زیرساخت‌های کشتی‌سازی کشور و توسعه ظرفیت‌های تولیدی، نیازمند هم‌افزایی میان فعالان این صنعت است.
وی افزود: در کنار نوسازی تجهیزات، باید روی تربیت نیروی انسانی متخصص سرمایه‌گذاری شود تا صنعت کشتی‌سازی کشور بتواند نیازهای داخلی را به‌طور کامل پاسخ داده و در عرصه رقابت‌های بین‌المللی نیز حضوری پررنگ داشته باشد.
مدیر مطالعات و توسعه بازار ایزوایکو در پایان تصریح کرد: در صورت سرمایه‌گذاری مناسب و ایجاد زیرساخت‌های استاندارد، می‌توان به جذب سفارشات جدید، افزایش ظرفیت تولید، رونق اشتغال و رشد پایدار صنعت دریایی کشور امیدوار بود.
یادآور می‌شود، پاویون تخصصی صنایع دریایی ایران در سالن۳۵ در هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، ایران اکسپو ۲۰۲۵، میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع مادر، تولیدکنندگان تجهیزات دریایی، فعالان حوزه کشتی‌سازی، بندرسازی و خدمات فنی مهندسی بود. این رویداد، ۱۲اردیبهشت۱۴۰۴ به کار خود پایان داد.
 
منبع: اقتصاد سرآمد
ارسال نظر
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه