به گزارش
اقتصاددریایی، تشدید تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه کشتیرانی ایران، نتوانسته در عملکرد آنها تاثیر چندانی بگذارد. آنطور که گزارشهای رسمی منتشرشده از سوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نشان میدهد در ماههای گذشته و با وجود تحریمهای متعدد خارجی، شاهد شکستن رکورد حمل کانتینر و همچنین حملونقل ترکیبی از طریق ریل باشد.
توسعه حملونقل ریلی در بنادر اصلی کشور یکی از اولویتهایی است که طی سالهای گذشته و در دولتهای مختلف بارها درباره اهمیت و الزامات اجراییشدن آن صحبت شده است. بنادر اهمیت زیادی در چرخه حملونقل و تسهیل واردات و صادرات دارند، ازاینرو انطباق با تمام مدهای حملونقلی از عوامل اصلی زنجیره حملونقل خواهد بود و موجبات جابهجایی و توزیع آسان کالا نهتنها در قلمرو داخلی، بلکه در بازارهای منطقهای و جهانی را فراهم خواهد کرد.
در فضای فعالیت لجستیک و حمل کالا و کانتینر تناسب تمام اجزای حملونقل بهعنوان زیرساخت (ریل، جاده، بندر و ....) با یکدیگر و تعامل ذینفعان در بهرهمندی از زیرساختها از شروط اصلی و مهم در بهرهوری زنجیره حملونقلی کشور است. ازاینرو، مزیتها و قابلیتهای یک بندر موفق باید بهگونهای طراحی، اجرا و مدیریت شود تا زمینه ارتباطات حملونقل چندوجهی با تاکید بر دو قید اصلی کاهش هزینه و مدیریت هزینه فراهم گردد.
ثبت رکورد جدید حمل ریلی در شرکت کشتیرانی
آنطور که روابطعمومی شرکت کشتیرانی در گزارشی اعلام کرده است؛ مدیرعامل شرکت حملونقل ترکیبی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شرکت توانست با حمل مجموعاً ۱۵۳هزار و ۵۰۰تُن انواع کالا ظرف یکماه گذشته، رکورد بیسابقهای را به ثبت برساند، گفت: از این میزان، ۶۰هزار تُن کالا از طریق واگنهای لبهکوتاه و مسطح در اسفندماه۱۴۰۳ جابهجا شده است. این مقام مسئول در شرکت کشتیرانی افزود: این دستاورد چشمگیر در تاریخ ۲۰ساله شرکت حملونقل ترکیبی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیسابقه بوده و نشانگر توانمندی و ظرفیت بالای این شرکت و توجه به تنوعبخشی در سبد مشتریان در کنار بهرهگیری از شیوههای مدرن برنامهریزی حمل و بازاریابی است. وی با اشاره به توسعه ۳۰درصدی ظرفیت ناوگان حملونقل ریلی از سوی این شرکت، تصریح کرد: این عملیات، شامل حمل کالاهای متنوعی از جمله محصولات صنعتی، مواد معدنی و کانتینرها بوده که از طریق ریل به مقاصد مختلف در کشور ارسال شده است.
مدیرعامل شرکت حملونقل ترکیبی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به استفاده از سیستمهای مدیریت لجستیک پیشرفته و تجهیزات بهروز اشاره کرد و اظهار داشت: بدون شک تلاشهای شبانهروزی همکاران و هماهنگی موثر واحدهای مرتبط در زنجیره حمل ریلی، از عوامل موفقیت این شرکت در ثبت این رکورد بوده است؛ ضمن اینکه این دستاورد، جایگاه کشتیرانی را بهعنوان یکی از پیشگامان این صنعت تثبیت کرده و ظرفیت بالای شرکت در زمینه حمل ریلی را نشان میدهد. وی ثبت این رکورد را زمینهساز جذب سرمایهگذاریهای بیشتر و بهبود زیرساختهای ریلی دانست و در ادامه به روند توسعه ناوگان و بهرهگیری از فناوریهای نوین در مدیریت حمل ریلی در ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این شرکت در حال خرید ۱۰۰دستگاه واگن چندمنظوره است. این مقام مسئول همچنین از بررسی فناوریهای سبز برای کاهش آلایندگی خبر داد و اظهار داشت: این رکوردشکنی گامی مهم در راستای توسعه صنعت حملونقل ریلی در کشور بوده و امیدواریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به یکی از قطبهای مهم لجستیک در منطقه تبدیل شود.
رکوردشکنی حمل کانتینری در شرکت کشتیرانی
شرکت حملونقل کانتینری بهعنوان بازوی حمل کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سالجاری ۱۰۰هزار TEU کانتینر بیشتر از سال۱۴۰۲ حمل کرد و رکورد حمل کانتینر در گروه کشتیرانی را به طرز چشمگیری ارتقا داد. این دستاورد ناشی از اعتماد متقابل این شرکت و صاحبان کالاست و آنطور که مدیرعامل شرکت حملونقل کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده، تلاش دستاندرکاران در گروه کشتیرانی و شرکت حملونقل کانتینری معطوف به توسعه همکاریها با مشتریان و ارائه خدمات ایمن، منظم و ارزان است.
شرکت حملونقل کانتینری طی پنجسال گذشته و با وجود تحریمها و محدویتهای ناشی از آن رشد مستمر فعالیتهای خود را ادامه داده است. در سال گذشته نیز نسبت به پنجسال پیش شاهد بیش از ۴۱درصد رشد در آمار عملکردی بوده است. کسب این دستاوردها، مرهون حمایتهای همیشگی صادرکنندگان و واردکنندگان از ناوگان ملی است. همچنین در جهت بهبود هرچه بیشتر خدمات به مشتریان، شیوهنامههای جدیدی اجرا شده است. از سوی دیگر، مسئولان شرکت کشتیرانی اعلام کردهاند که در حال حرکت به سمت بازاریابی شخصیسازیشده براساس سامانههای هوشمند و برخط هستیم که نوع ارتباط مشتری با حملونقل کانتینری را کاملاً متحول میسازد.
در حال حاضر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پنجقاره در حال ارائه خدمات به مشتریان است، درحالیکه تا پیش از حضور گروه کشتیرانی و شرکت حملونقل کانتینری در بندر چابهار، رکوردهای آن ناچیز بود. طی ۳سال اخیر شاهد رشد جهشی حملونقل کانتینر در بندر چابهار بوده و سال گذشته نزدیک به ۱۰۰هزار TEU رسید. همچنین این امیدواری وجود دارد که در سالجاری با جهشی دیگر به رکورد جابهجایی بیش از ۱۵۰هزار TEU کانتینر در بندر چابهار دست پیدا کند. طی سال ۱۴۰۳ شناورهای این شرکت مسافتی برابر با ۶۵بار دور زدن کره زمین (برابر با یکمیلیون و ۳۸۵هزار مایل دریایی) را برای حمل بار صادرکنندگان و واردکنندگان کشور پیمودهاند و این مهم با صرف ۲۶۰هزار تن سوخت کمسولفور میسر شده که ۹۰درصد آن تولید داخل بوده است.
همچنین درباره اقدامات، اولویتها و برنامههای دریایی مدنظر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، ارتقای سطح کیفی ایمنی کشتیهای تحت پرچم ایران و ایمنی تردد کشتیهای خارجی، توسعه الکترونیکی فرآیندهای عملیاتی، ارتقای ایمنی خدمات سفرهای دریایی و برنامهریزی لازم برای اجرای تکالیف اسناد بالادستی در حوزه ساماندهی شناورهای سنتی، از مهمترین موارد قابل اشاره است.
درخصوص ارتقای سطح کیفی ایمنی کشتیهای تحت پرچم ایران و ایمنی تردد کشتیهای خارجی نیز این موضوع از طریق ارتقای کیفیت بازرسیها، آموزشهای داخلی و خارجی، ارزیابی و بازنگری مداوم برنامهها و دستورالعملها و هوشمندسازی فرآیندها مدنظر قرار گرفته است. از طرف دیگر، در بخش توسعه الکترونیکی فرآیندهای عملیاتی، این مقوله از طریق فرآیندهای ثبت شناوران (مالکان، مؤسسات ردهبندی و بنادر)، فرآیندهای تقاضای ساخت و تعمیر شناوران در کشتیسازیها و فرآیندهای نظارت بر عملیاتهای دریایی (یدککشی، راهنمایی و بازرسی کشتیها) انجام شده است.