به گزارش اقتصاددریایی، امیر بیات معاون بازرگانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امروز در بیست و هشتمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی در سالن همایشهای خاوران تبریز از رتبه ۱۷ کشتیرانی ایران در دنیا خبر داد و اظهار کرد: ما در سال های گذشته اقدامات خوبی در راستای توسعه حمل و نقل دریایی و توسعه زیرساخت های دریایی انجام دادهایم.
وی آمار و ارقام زیرساخت و تجهیزات دریایی کشت آنی را تشریح کرد و افزود: ۱۵۰ کشنده تریلی و جادهای، ۱۰۰ مسطح کانتینربر، ۲۷۳ کانتینر لبه بلند، ۷۳۳ کانتینر مخزن دار و در جمع یک هزار و ۵۵۸ دستگاه کانتینر داریم.
بیات با بیان اینکه تحریم، در حوزه تجارت دریایی اثرات منفی زیادی داشته است، از ایجاد خط دریایی برای آفریقا و آمریکای جنوبی خبر داد و افزود: آفریقا یک قاره نوین و جدید است و ما برای افرایش تجارت با این قاره، آفریقا را به ۳ قسمت تقسیم کردهایم.
معاون بازرگانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به افزایش پتانسیل و ظرفیت بند چابهار جهت پهلوگیری کشتی های قاره پیما تاکید کرد و افزود: ما علاوه بر بنادر جنوبی کشور در حوزه دریای خزر نیز به بنادر کشور های روسیه و تقریبا به تمام بنادر دریای خزر ارسال محموله داریم.
بازار آفریقا ۵۴ میلیارد دلار درآمد ارزی برای ایران دارد
رئیس اتاق تبریز نیز در این همایش گفت: امروز صنعتگران دچار مشکلات عدیدهای هستند و در تلاش برای سرپا نگه داشتن کارخانجات خود هستند. گویا همه دولتیها تصمیم گرفتهاند کارخانهها را بخوابانند و بخش خصوصی سعی دارد، اقتصاد کشور متلاشی نشود.ژائله گفت: بسیاری از کالاها در گمرک به دلیل مشکلات ثبت سفارش نمیتوانند، وارد کشور شوند و مواد اولیه نیز به موقع خریداری نمیشود.وی با بیان اینکه کشتیرانی ما واردات محور است، نه صادرات محور افزود: اگر امروز کالای صادرکننده با بالاترین هزینه کشتیرانی به مقصد میرسد، ناشی از سوء مدیریت است که این ظرفیت در مواقع مورد نیاز حضور ندارد.
وی اظهار کرد: بخش خصوصی با تمامی قدرت و توان در خدمت دولت است و رهبر معظم انقلاب نیز شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردمی نامگذاری کردهاند؛ زیرا ایشان به مردم اعتماد دارند و میدانند جهش فقط به دست مردم رخ می دهد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: وضعیت نقدینگی واحدهای تولیدی اسفناک بوده و تورم ارزی، باعث کسری شدید نقدینگی شده است و از سویی مواد اولیه را با نرخ بازار خریداری میکنیم و ارز نیمایی وجود ندارد.وی با بیان اینکه امسال واردات ماشین آلات ممنوع شده و به همین دلیل ضربه بزرگی به بدنه تولید کشور زده است، گفت: وزارت صنعت دیگر به درد ما نمیخورد، زیرا مشکلات و گرفتاری های ما را چندین برابر کرده است.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به ظرفیت مولدسازی و قانون اصل ۴۴، اظهار کرد: وقتی یک شرکت هواپیمایی ۷۵ همت سال ۱۴۰۲ ضرر کرده، ولی یک شرکت کوچکتر خصوصی در همان سال ۵ همت سود کرده، نشان میدهد که بخش خصوصی ۲۴ ساعته پای کار خود است.
وی با بیان اینکه برای ناترازی درآمد ارزی نیاز به بسترسازی درست داریم، ادامه داد: مواد را گران می خریم و ارزان می فروشیم، حال اگر بخواهیم با کشورهای آفریقا تجارت داشته باشیم، کدام قانون به ما اجازه می دهد؟رئیس اتاق تبریز تاکید کرد: آفریقا، بهترین بازار برای کالاها و مواد ساختمانی ما است و میتوانیم ۵۴ میلیارد دلار درآمد ارزی از این طریق برای کشور ایجاد کنیم، اما عدم وجود خط کشتیرانی مناسب مانع فعالیت ما است.
ژائله تاکید کرد: اقتصاد ایران با حرف نه، بلکه با کار و عمل و ظرفیت بخش خصوصی نجات مییابد و اتاقهای بازرگانی باید پای کار بیایند، بخش خصوصی وارد بازار شود و مراکز تجاری را راه اندازی کند.وی ادامه داد: میخواهیم ۵۴ مرکز تجاری در آفریقا ایجاد کنیم و ارز برای کشور بیاوریم. در این اقدام جدی هستیم، بنابراین باید کشتیرانی در این مسیر فعال شود.
منبع: فارس