به گزارش اقتصاددریایی، افزایش سطح آب در کانال پاناما امیدواری را در بین ذینفعان دریایی از یکسو و اداره کنندگان کانال بیشتر کرد، زیرا پس از یکسال محدودیت به دلیل خشکسالی، ترانزیت عادی حملونقل کانتینری در این کانال آغاز شد و از دید کارشناسان وضعیت در حال بهبود است. بر این اساس از روز ۱۶ ماه میترانزیت روزانه کشتی از ۲۴ به ۳۱ فروند افزایش یافت.
«پیتر ساند» تحلیلگر ارشد اکسنتا طی سخنانی گفت: رفع محدودیت برای ارائه خدمات حملونقل کانتینری پس از یکسال در کانال پاناما تغییرات معناداری را بیان میکند، زیرا پیشبینی میشود از اول ژوئن ۲۰۲۴ میلادی مجموع ترانزیت روزانه کشتیها به ۳۲ فروند افزایش یافته و مقامات کانال اعتقاد دارند این رقم در ماههای آینده حتی تا ۴۴ فروند افزایش یابد. زیرا سطح آب پس از بارندگیهای اخیر به مرحله قابل قبولی رسیده است.
وی افزود: اختلال ناشی از کمبود آب در کانال پاناما تأثیر غیرمطلوبی بر قابلیت اطمینان برنامهریزی و نرخ لحظهای کشتی کانتینری داشت، اما خوشبختانه کانال پاناما به آرامی به سمت عملیات عادی حرکت میکند.
«پیتر ساند» در پایان تأکید کرد کسب و کارهای صنعت کانتینری برای بهبود وضعیت ترانزیت در کانال پاناما خود را آماده میکنند و امید برای بازگشت به حالت عادی زیاد است، اگرچه تأثیر خشکسالی در کانال پاناما برای ماهها و سال آینده همچنان احساس خواهد شد.