پایگاه خبری اقتصاد دریایی

موضوع

اهداف اقتصادی تجارت دریایی چیست؟

شاکله ایجاد و توسعه مناطق آزاد تجاری-صنعتی چیست

گروه تجارت دریا- یحیی لطفی‌نیا کارشناس اقتصادی- هدف اصلی از ایجاد مناطق آزاد، پیوستن به نظام تجارت جهانی و تجارت منطقه­‌ای و تمرین آزادسازی تجاری است و اگر از این موضوع تبیین روشنی به عمل نیاید و شیوه تعامل با نظام تجارت جهانی مشخص نباشد نمی­‌توان انتظار موفقیت از مناطق آزاد را داشت.

روند کند حمل‌و‌نقل دریایی دریای خزر؛

در نشست «اقتصاد دریا محور در دریای خزر» چه گذشت؟

​​​​​​​گروه ترانزیت - نشست «هم‌اندیشی توسعه دریامحور در دریای خزر» بدون حضور رسانه ها و با حضور رؤسا و اعضاء اتاق‌های بازرگانی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در محل همایش‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

نوسازی عظیم و تاریخی تمامی ناوگان سازمان بنادر و دریانوردی

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اجرای ۱۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه در حوزه دریایی و بندری از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون، اعلام کرد: ۶۵ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال نیز در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

استراتژی جنبش تجارت جهانی برای تنگه باب‌المندب چیست؟

تنگه باب المندب در هفته‌های گذشته و با تشدید بی‌سابقه تنش‌ها در منطقه حساس استراتژیک تجارت جهانی در صدر خبرها قرار گرفته است. تنگه باب المندب یک آبراه باریک است که دریای سرخ را از اقیانوس هند جدا می‌کند .همچنین، این حلقه‌ای مهم در کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر تجاری دریایی است که شرق آسیا را به اروپا متصل می‌کند. این تنگه کلید کنترل تقریباً تمام عملیات کشتیرانی بین اقیانوس هند و دریای مدیترانه از طریق کانال سوئز است.

« وزارت دریاداری» تنها راه حل

​​​​​​​چندی پیش استراتژی توسعه اقتصاد مبتنی بر دریا که توسط اتحادیه اروپا راه‌‌‌اندازی شد براساس آنچه در بیانیه اجلاس لیماسول یونان آمده «توسعه اقتصادی است که در آن از دریا و پتانسیل‌‌‌های آن برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال استفاده می‌شود. این اتحادیه پنج‌بخش آبزی‌‌‌پروری، انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، بیوتکنولوژی آبی، استخراج معادن در اعماق دریا و گردشگری دریایی را به‌‌‌عنوان بخش‌‌‌های پیشرو و با پتانسیل بالا شناسایی کرده است که در واقع به‌‌‌طور هم‌‌‌زمان نقاط استراتژیک اقتصاد دریا نیز محسوب می‌شوند و به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در مناطق دریایی کمک می‌کنند.

سهم ایران از اقتصاد اقیانوسی چقدر است؟

گروه دریاپایه – حمزه رستمی نیا - بقای ایران و مردم ما به سلامت دریاها وابسته است. به همین جهت است که الگوی درست تصمیم‌گیری در مورد اقتصاد آبی باید حول سه محور بچرخد؛ یعنی نیازهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی را برآورده کند. حوزه علم اقتصاد آبی در یک دهه اخیر برای گوش‌ها کمی آشنا شده. این اصطلاح که از اقتصاد سبز الهام گرفته شده، به استفاده پایدار از اقیانوس‌ها و جانوران دریایی برمی‌گردد که البته منشأ مناقشات زیادی هم هست. مسئله اصلی در اقتصاد آبی این است که چطور و چقدر می‌توان از طریق توسعه صنعتی سنتی و نوظهور از اقیانوس‌ها سود برد اما در عین حال به پایداری محیط زیست و نیازهای جوامع محلی هم پاسخ مناسب داد؛ آن هم در شرایطی که کشتی‌های هوشمند، فعالیت‌های دریایی دیجیتال و صدها تکنولوژی جدید دارند هرروز بیشتر روی آب‌ها متمرکز می‌شوند.

قرارداد ایران و هند برای توسعه چابهار یک ماه دیگر امضا می‌شود

به گفته وزیر راه و شهرسازی، توافق بین ایران و هند برای بندر چابهار تا یک ماه آینده نهایی می‌شود و به امضای دو طرف می‌رسد.

صرفه جویی ۹۶۰میلیون دلاری با بهره بردرای از مخازن نفت گناوه

اقتصاد دریایی- مجری طرح ساخت مخازن راهبردی ذخیره‌سازی نفت خام منطقه "گوره" در شهرستان گناوه گفت: با بهره برداری از ۶ مخزن راهبردی ذخیره سازی نفت خام در این منطقه سالانه ۹۶۰ میلیون دلار برای کشور صرفه جویی ارزی می‌شود.

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

اقتصاد دریایی- در مذاکره امروز بین وزیر راه و شهر سازی کشورمان با وزیر امور خارجه هند، توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار صورت گرفت.

ثبات قیمت نفت در گرو آرامش در تنگه هرمز

​​​​​​​گروه نفت و انرژی - كارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت بسته شدن تنگه هرمز بازار با كمبود ۳۵ میلیون بشكه‌ای نفت مواجه خواهد شد و بهای نفت از مرز ۲۷۰ دلار خواهد گذشت.