پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۷۲۱۹
۰۸ آبان ۱۴۰۳ | ۲۱:۱۱
سیستم‌های پیشرانه بادی که به منظور کاهش ۵۰ درصدی کربن در کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، فاقد قوانین و مقررات مشخصی هستند. سازمان بین‌المللی دریانوردی نیز هنوز مقررات خاصی برای به‌کارگیری این سیستم‌ها وضع نکرده است.

لزوم مقررات‌گذاری برای فنّاوری پیشرانه بادی در صنعت دریایی

به گزارش اقتصاددریایی به نقل از گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه Bureau Veritas، که یک موسسه طبقه‌بندی پیشرو برای کشتی‌های کانتینری و فله‌بر است و برای حمل کالا در سراسر جهان استفاده می‌شود، با انتشار گزارشی به بررسی مزایا و قابلیت‌های پیشرانه‌های بادی و فقدان مقررات و قوانین مربوط به نصب و راه‌اندازی آنها پرداخته است. این شرکت مطالعه جدیدی در مورد فنّاوری باد انجام داده است. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که این صنعت به حمایت بیشتر مقرراتی نیاز دارد تا کشتی‌ها بتوانند با استفاده از قدرت بادبان حرکت کنند.

شرکت Bureau Veritas خاطرنشان کرده است که IMO هیچ مقررات یا دستورالعمل خاصی در مورد استفاده از سیستم‌های رانش بادی ندارد و نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها همچنان مشمول همان قوانین کشتی‌های موتوری است.

 

در این گزارش تأکید شده است که امروزه صنعت دریایی به مجموعه وسیعی از سیستم‌های پیشران بادی دسترسی دارد که دارای تنوع زیادی از نظر فنّاوری هستند. محدوده اندازه و راه‌حل‌های طراحی نوآورانه، از سیستم‌های جمع‌شونده و تاشو گرفته تا کشتی‌های فله، تانکر‌ها و کشتی‌های کانتینری، تنوع گزینه‌های موجود را ارائه می‌دهد و انعطاف‌پذیری را برای انتخاب مناسب‌ترین و کارآمدترین سیستم برای نیاز‌های کشتی فراهم می‌کند.

قرار دادن نیروی محرکه بادی در بین سوخت‌های دریایی، گام مهمی در شناخت فنّاوری‌های نیروی محرکه بادی به عنوان نوعی نیروی محرکه است. اما بدون مقررات بین‌المللی، بازیگران صنعت حمل‌و‌نقل دریایی برای سرمایه‌گذاری در فنّاوری نیروی محرکه بادی انگیزه کمی دارند. همکاری بین بازیگران صنعت و نهاد‌های نظارتی برای پیشرفت این فنّاوری بسیار مهم است.

 

در ادامه این گزارش آمده است که یکی از مشکلات مهم، قوانین ایمنی است. تعریف کشتی بادبانی برای اهداف SOLAS نامشخص است و الزامات پایداری و محاسبات باد به‌طور خاص برای قدرت بادبان تعریف نشده‌اند.

به گفته مسئولان Bureau Veritas، نیروی محرکه بادی می‌تواند به بهبود امتیازات (EEDI) شاخص طراحی بازده انرژی و (EEXI) شاخص کشتی‌های موجود با بهره‌وری انرژی، کمک کند. مالکان با نصب بادبان روی عرشه و سایر سرمایه‌گذاری‌های بهینه‌سازی می‌توانند صرفه‌جویی در کربن داشته باشند. این فرآیند، عملکرد سیستم رانش بادی را بر‌اساس ۵۰ درصد شرایط بهینه تخمین می‌زند، با این فرض که کشتی همیشه در شرایط آب و هوای بادی حرکت نمی‌کند. راستی‌آزمایی بیشتر در طول آزمایش‌های دریایی انجام شده تا مزایای عملکرد ادعا شده تأیید شود. بهترین نتایج با انتخاب بادبان مناسب برای کاربرد مناسب و بهینه‌سازی کل کشتی برای رانش باد به دست می‌آید.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه