پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۹۵۳
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۱
اقتصاددریایی - شاخص کانتینری Drewry و شانگ‌های در معاملات منتهی به ششم سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی بین آسیا و اروپا و مدیترانه به دلیل تغییر مسیر از دریای سرخ و کانال سوئز برای ترانزیت از طریق دماغه امید نیک همچنین ازدحام در بنادر کلیدی منجر به کاهش ۸ درصدی نرخ‌ها شد.

کاهش ۸ درصدی شاخص‌های نرخ حمل کانتینر

به گزارش اقتصاددریایی، دو شاخص کلیدی حمل کانتینری، یعنی حمل کانتینری شانگهای (SCFI) و شاخص Drewry (WCI)، در تاریخ ششم سپتامبر با کاهش ۸ درصدی نسبت به هفته قبل روبه‌رو شدند.

بر‌اساس این گزارش، شاخص SCFI با کاهش ۲۳۶.۸ واحدی به ۲۷۲۶.۵۸ واحد رسید که معادل ۸ درصد کاهش است. همچنین، شاخص Drewry’s WCI نیز به ۴۷۷۵ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی کاهش یافت که این کاهش نیز به میزان ۸ درصد بوده است.

نرخ حمل کانتینر از شانگهای به روتردام با کاهشی ۱۴ درصدی، معادل ۹۸۵ دلار، به ۶۲۱۹ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید. همچنین، حمل کالا از شانگهای به جنوا با ۱۲ درصد کاهش، معادل ۷۶۹ دلار، به ۵۸۴۲ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.

تحلیلگران اعتقاد دارند که علت کاهش نرخ‌ها پایین آمدن تقاضا است. به گفته تحلیلگران موسسه Drewry، انتظار می‌رود که نرخ‌های حمل و نقل بین آسیا و اروپا در هفته‌های آینده نیز به دلیل وجود تهدید احتمالی اعتصاب انجمن بین‌المللی کارگران بنادر آمریکا کاهش یابد.

در این ارتباط، نرخ‌ها در هفته گذشته در مسیر روتردام به نیویورک ۱۶ درصد معادل ۳۰۴ دلار افزایش یافت و به ۲۲۱۲ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.

در پایان این گزارش، آمده است که شاخص WCI اکنون ۵۴ درصد کمتر از نرخ ۱۰۳۷۷ دلار در زمان اوج همه‌گیری کرونا در سپتامبر ۲۰۲۱ و ۲۳۶ درصد بیشتر از میانگین نرخ ۱۴۲۰ دلار سال ۲۰۱۹ میلادی پیش از همه‌گیری کرونا است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه