پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۸۷۸
۱۰ شهريور ۱۴۰۳ | ۰۸:۴۳
اقتصاددریایی - ائتلافی از سازمان‌های غیردولتی زیست‌محیطی با حمایت شهروندان اروپایی به دلیل قرار گرفتن کشتی‌های آلاینده در قوانین پایدار اتحادیه اروپا، اقدام قانونی را آغاز کرده‌اند.

اعتراض سازمان‌های غیردولتی به گنجاندن کشتی‌های آلاینده در طبقه بندی سبز اتحادیه اروپا

به گزارش اقتصاددریایی،  این ائتلاف که متشکل از سازمان‌هایی مانند Opportunity Green ,Dryade Fossielvrij NL و Protect Our Winters Austria است، دلایل خود را اینگونه ذکر می‌کند که گنجاندن این صنایع آلاینده تحت عنوان سرمایه گذاری‌های ((سبز))، باعث اختلال در فعالیت سرمایه گذاری‌هایی که واقعاً با هدف حمل‌و‌نقل سبز فعالیت می‌کنند، می‌شود.

بر‌اساس این گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی، کشتیرانی و حمل‌و‌نقل هوایی را به این طبقه بندی اضافه کرد و حتی به کشتی‌ها و هواپیما‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند و واجد شرایط نبودند عنوان سبز داد.

«دیوید کی»، مدیر حقوقی Opportunity Green، در این زمینه می‌گوید: معیار‌های فعلی اتحادیه اروپا برای کشتیرانی و حمل‌و‌نقل هوایی با ترویج سرمایه گذاری در فنّاوری‌های آلاینده، پیام اشتباهی را به سرمایه گذاران ارسال می‌کند و اعتماد به سرمایه گذاری‌های واقعاً سبز را تضعیف می‌کند.

وی در ادامه بر لزوم پاسخگویی کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد آنچه که به نظر او معیار‌های غیرقانونی است تأکید کرد.

به گفته سازمان‌های زیست محیطی این کمیسیون شواهد علمی در مورد تغییرات آب و هوا، به ویژه انتشار بالای متان از کشتی‌های LNG و کاهش ناکافی CO۲ در بخش صنعت هوانوردی را نادیده می‌گیرد.

«الیاس ون مارکه» از Dryade نیز در این خصوص گفت: اتحادیۀ اروپا باید الزامات روشن و مشخصی برای سرمایه گذاری‌های سبز ارائه دهد.

وی از گنجاندن کشتیرانی و صنعت هوانوردی تحت معیار‌های اشتباه انتقاد کرد و مدعی شد که با اولویت دادن به منافع صنعت بر پایداری واقعی، اعتبار طبقه بندی تضعیف می‌شود.

در پایان این گزارش آمده است پس از رد اعتراض اولیه این سازمان‌های غیر‌دولتی در ژوئن ۲۰۲۴ میلادی، این سازمان‌ها اکنون پرونده را به دادگاه دادگستری اروپا ارجاع می‌دهند تا کمیسیون را مجبور به تجدید نظر در مورد این معیار‌ها کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه