پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۶۳۳
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۲۳
اقتصاددریایی - بحران دریای سرخ نرخ کرایه حمل بار را به سطحی رسانده که از دوران همه‌گیری کرونا تا کنون بی‌سابقه بوده است، این امر باعث شده سفارش کشتی‌های جدید جانی دوباره بگیرند به گونه‌ای که از ابتدا تا اواسط جولای کشتی‌هایی با ۶.۶ میلیون teu کانتینر سفارش داده شده است.

بحران دریای سرخ و رونق سفارش کشتی‌های کانتینری جدید

به گزارش اقتصاددریایی، براساس گزارش مؤسسه کلارکسون ۸۹ کشتی کانتینری برابر با ۱.۲ میلیون TEU در اوایل ژوئن تا نیمه جولای سال جاری تحویل شده‌اند که این رقم از زمان پسا کرونا تا کنون بالاترین میزان است. این آمار در سه ماهه ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی تنها ۹۱۰ هزار TEU بوده است.

براساس این گزارش پس از یک دوره طولانی صاحبان کشتی‌های اجاره‌ای به طور قابل توجهی فعال بوده‌اند و در ماه ژوئن و هفته اول جولای ۴۴ درصد ظرفیت، سفارش داده شده است در حالیکه این رقم قبلاً تنها ۱۶ درصد بود.

داده‌های مؤسسه کلارکسون نشان می‌دهد از ابتدا تا اواسط جولای سال جاری میلادی سفارش کشتی‌های کانتینری ۶.۶ میلیون TEU بود که ۱۴ درصد بیشتر از اوایل ژوئن و ۲۲ درصد بیشتر از ناوگان فعال است.

در ادامه گزارش آمده است بزرگترین دلالان کشتی جهان متوجه سرعت رشد ناوگان کشتی‌های کانتینری هستند و تحویل کشتی‌های نوساز رکورد زده است، این رقم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی، ۸۸۴ هزار TEU بود که پنجمین رکورد سه ماهه متوالی و بالاتر از میانگین ۱۰ ساله ۳۲۵ هزار TEU است.

این ناوگان در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، ۵.۷ درصد رشد کرد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از ۱۰ درصد رشد کند که نسبت به ۸ درصد سال ۲۰۲۳ میلادی یعنی ۲.۹ میلیون TEU قابل توجه است.

در این راستا بهبود بازار‌های حمل‌و‌نقل، تخریب کشتی‌های قدیمی را به تأخیر می‌اندازد. در این زمینه ۳۶ کشتی با ظرفیت ۵۱۰۰۰ TEU در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی تخریب شد که ۳۵ درصد نسبت به نرخ کارکرد سال ۲۰۲۳ میلادی و ۶۵ درصد از ۱۰ ساله قبل از همه‌گیری کرونا کمتر است.

فروش کشتی‌های دست دوم نیز رونق گرفته است، به طوری‌که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۷۱ کشتی با ظرفیت ۳۱۳ هزار TEU یعنی ۳۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته‌اند و از سه ماهه سوم ۲۰۲۱ میلادی، فعالترین دوران محسوب می‌شوند.

در پایان این گزارش آمده است قیمت دارایی‌ها‌ی کشتی‌داران نیز افزایش یافته است، به طوری‌که شاخص قیمت کشتی‌های کانتینری دستِ دوم کلارکسون تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی به ۶۷ رسیده است، که ۱۶ درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ و ۳۰ درصد نسبت به دسامبر ۲۰۲۳ میلادی افزایش یافته است، اگرچه هنوز بسیار پایین‌تر از بالاترین میزان در دوران کووید ۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه