پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۵۸۸
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۳
اقتصاددریایی - صاحبان نفتکش‌های بزرگ VLCC در رتبه‌بندی نصب‌کنندگان اسکرابر، براساس مقررات سولفورِ پایین سازمان بین‌المللی دریانوردی در جایگاه برتر قرار گرفته‌اند.

پیشتازی نفتکش‌های بزرگ در استفاده از اسکرابر

به گزارش اقتصاددریایی، تجزیه و تحلیل کارشناسان موسسه کارگزاری گیبسون نشان می‌دهد بیش از نیمی از نفتکش‌های VLCC در طول چهار سال اخیر از زمان آغاز مقررات جهانی سولفور پایین توسط سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) به اسکرابر مجهز شده‌اند و از حق بیمه مناسبی برخوردار می‌شوند.

بر‌اساس این گزارش در دسترس بودن سوخت با سولفور نیم درصد، هزینه نصب اسکرابر، تفاوت میان هزینه نفت کوره با گوگرد بالا و نفت کوره با گوگرد پایین، از جمله مواردی است که قبل از اجرایی شدن این مقررات مالکان تانکر‌های نفتی باید بررسی کنند.

در ادامه گزارش کارگزاری گیبسون آمده طی چهارونیم سال گذشته قیمت سوخت کم سولفور نوسان زیادی داشته است و از ۴۸۵ دلار در روز تا ۶۰ دلار در هر تُن در نوسان بوده است.

این نوسان به دلایل متعددی از جمله تغییرات منطقه‌ای در عرضه و تقاضا، پیامد‌های همه‌گیری کووید، نوسانات قیمت نفت و تغییرات جریان جهانی سوخت کشتی با گوگرد بالا (HSFO) پس از اعمال تحریم بر روسیه بوده است.

از همان ابتدا مشخص بود صاحبان نفتکش‌های VLCC بیشترین بهره را از فنّاوری اسکرابر خواهند برد، زیرا تانکر‌های نفتی مصرف کنندگان سنگین سوخت هستند و در مسیر‌های طولانی تردد می‌کنند.

حق بیمه اسکرابر در سفر از خاور‌میانه به چین از ژانویه ۲۰۲۰ میلادی تا به حال حدود ۶۷۵۰ دلار در روز بوده است که اخیراً به دلیل کاهش انتشار سوخت با سولفور بالا به ۵۰۰۰ دلار در روز کاهش یافته است.

در ادامه گزارش کارگزاری گیبسون آمده در حال حاضر در حقیقت مالکان نفتکش‌های نو سرمایه گذاری اسکرابر این کشتی‌ها را رهبری می‌کنند.

درحال حاضر ۷۴ درصد تانکر‌های زیر ۱۰ سال و ۴۷ درصد تانکر‌های ۱۰ تا ۲۰ سال دارای اسکرابر هستند.

صاحبان نفتکش‌های VLCC از سال ۲۰۲۰ میلادی تصمیم به نصب اسکرابر گرفته‌اند و در این زمینه سرمایه گذاری کرده‌اند، اما برای تانکر‌های کوچکتر شرایط اقتصادی تعیین کننده است.

همچنین تعدادی از کشتی‌های سوئز‌ماکس و افرا‌ماکس دارای اسکرابر هستند، اما تعداد آن‌ها زیاد نیست. ۲۹ درصد نفتکش‌های سوئز‌ماکس و ۲۳ درصد نفتکش‌های کوچکتر دارای اسکرابر می‌باشند؛ تنها ۸ درصد ناوگان کشتی‌های پاناماکس اسکرابر دارند.

در این میان کشتی‌های کوچکتر اهمیت کمتری دارند، چون طول سفر کوتاه است و سوخت کمی مصرف می‌شود.

حق بیمه اسکرابر در سفر از آفریقای غربی به اروپا از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۰۰۰ دلار در روز بوده است البته این نرخ میان تانکر‌های دارای اسکرابر و تانکر‌های کوچکتر فاقد اسکرابر بین ۲۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دلار در نوسان بوده است.

در پایان گزارش کارگزاری کشتی گیبسون آمده است بسیاری از کشور‌ها تخلیه اسکرابر‌های حلقه باز را در آب‌های خود ممنوع کرده‌اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه