پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۴۹۳
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۱:۱۱
اقتصاددریایی - رویداد تخصصی نوروز دریا، با محوریت تدوین گاهشمار دریایی خلیج فارس به مناسبت آغاز سال جدید دریایی در جزیره قشم برگزار شد.

نشست تخصصی

به گزارش اقتصاددریایی، رئیس انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی قشم در گفتگو با خبرنگار مانا در این ارتباط اظهار کرد: این نشست تخصصی با هدف حفظ با حضور جمعی از بزرگان، صاحب‌نظران حوزه‌های دریایی، پژوهشگران و اساتید حوزه نجوم برگزار شد.

وی افزود: بر‌اساس برنامه از قبل مشخص شده، طی این برنامه، بازخوانی روایت‌های محلی رویداد نوروز دریا و گاهشماری دریایی ساحل نشینان خلیج فارس و روایت گری نوروز دریا صورت گرفت و علاوه بر آن، کارگاه‌های تخصصی با موضوع «دانش بومی و میراث ناملموس»، «فرهنگ دریا پایه، هنر و رسانه» و «واکاوی گاهشمار دریایی و تدقیق آن با اصول نجوم و تقویم‌های ایرانی» نیز برگزار شد.

مرادی با اشاره به اینکه در حاشیه برگزاری این رویداد تخصصی، اکران اختصاصی مستند «نوروز دریا» ساخته فرشید ایران پرست، مستندساز هرمزگانی نیز انجام شد، گفت: با مشورت بزرگان، کنشگران و فرهنگ‌دوستان جزیره قشم، در صدد تدوین یک تقویم دریایی ویژه خلیج‌فارس هستیم که در همین راستا، دومین نشست تخصصی نوروز دریا با محوریت گاهشمار دریایی خلیج فارس برگزار و از خروجی آن در راستای زنده نگاه داشتن این رسم قدیمی دریانوردان قشمی استفاده می‌شود.

رئیس انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی قشم خاطرنشان کرد: نوروز دریایی به عنوان یکی از آیین های کهن بیشتر در بین دریانوردان خلیج فارس و دریای عمان متداول بوده و از روز نهم مرداد آغاز می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه