پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۴۷۷
۱۱ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۳
اقتصاددریایی - برای کتاب «اهل دریا» چهار سال تحقیق و نگارش انجام شده که ۲ سال آن صرف تحقیقات کتابخانه‌ای در بنیاد ایران شناسی و ۲ سال دیگر صرف تحقیقات میدانی از بندر دیلم تا بندر سیراف شده است.

کتاب

به گزارش اقتصاددریایی، کتاب اهل دریا به قلم جواد غلام نژادجبری به عنوان دایرة المعارفی جامع از دریا و دریانوردی بندر بوشهر روانه بازار عرضه شد.

جواد غلام نژاد جبری اظهار کرد: برای کتاب «اهل دریا» چهار سال تحقیق و نگارش انجام شده که 2 سال آن صرف تحقیقات کتابخانه ای در بنیاد ایران شناسی و 2 سال دیگر صرف تحقیقات میدانی از بندر دیلم تا بندر سیراف شده است.

برای تکمیل این کتاب به تجربه‌های زیسته اکتفا نشده و تحقیقات جامعی در این زمینه انجام شده است.

مقدمهٔ اول این کتاب توسط «عبدالکریم مشایخی» رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر و مقدمهٔ دوم توسط «تورج دریایی» استاد تاریخ و تمدن ایران در دانشگاه کالیفرنیا نوشته شده است.

نویسنده بوشهری ادامه داد: پیش از این، کتاب‌های «اهل غرق» و «اهل هوا» در این زمینه منتشر شده بودند و جای خالی کتابی چون «اهل دریا» احساس می‌شد.

غلام نژاد جبری افزود: کتاب اهل دریا به تاریخ و آداب مرتبط با دریا و دریانوردی، اصطلاحات دریایی در مراسم آیینی، ملزومات و ادوات و قوانین صید و صیادی سنتی، انواع بادها و ستاره های دریایی، فصل صید و صیدگاه‌های انواع ماهی و سایر موارد مرتبط بر‌اساس روایت‌های صیادان و ناخدایان بوشهری می‌پردازد.

وی گفت: در این کتاب همچنین به تشریح تاریخ دریانوردی در بوشهر و معرفی انواع شناورها، به ویژه شناورهای مشهور و غرق شده، پرداخته و جزایر بوشهر و وضعیت زیست محیطی آن‌ها و صیدگاه‌های استان بوشهر را نیز واکاوی و چالش‌های مربوط به آن‌ها بررسی شده است.

غلام نژاد جبری پس از اسماعیل رائین که کتاب «دریانوردی ایرانیان» را نوشته است، جوان ترین نویسندهٔ دریانورد در خلیج فارس به شمار می‌آید و کتاب او زوایای تازه‌ای از دریا را برای خوانندگان باز می‌کند.

وی ناخدا، محقق و پژوهشگر دریایی،نویسنده، فیلم ساز ساخت فیلم های کوتاه ( نفس ، خساک) فیلم بلند ( پدر و مادر دریا ) است.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه