پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۰۹۶
۰۶ تير ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۳
اقتصاددریایی - رشد بیش از حد قرارداد‌های تانکر‌های نفتی به منظور حمل نفت با تانکر‌های فرسوده و غیر ایمن نگرانی‌های زیادی را در بین جامعه حمل‌و‌نقل دریایی ایجاد کرده است.

افزایش حمل نفت با تانکر‌های فرسوده و نگرانی جامعه دریایی

به گزارش اقتصاددریایی، سفارش ساخت تانکر جدید و اسکراپ تانکر‌های کهنه در حال حاضر به پایین‌ترین سطح رسیده به گونه‌ای که در سال جاری فقط دو نفتکش فرسوده به یارد اوراق اعزام شده است. در کنار این مسائل روز به روز بر تعداد قرارداد‌های جدید حمل نفت افزوده می‌شود که این کار با تانکر‌های فرسوده صورت می‌گیرد.

بر‌اساس این گزارش علی‌رغم افزایش بیش از حد قرارداد حمل‌و‌نقل در ماه اخیر، در سال جاری کمترین سفارش ساخت تانکر جدید از سال ۲۰۰۶ میلادی تا کنون داده شده است و اولین نسل کشتی‌های جدید قرار است در سال ۲۰۲۷ میلادی تحویل شود.

این موضوع به نگرانی بیش از حد جامعه دریایی دامن زده است، از سوی دیگر قیمت ساخت تانکر‌های جدید از ۸۵ تا ۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است؛ به همین جهت برخی ترجیح می‌دهند به جای سفارش کشتی جدید با تانکر‌های فعلی به کار خود ادامه دهند.

از سوی دیگر به گفتۀ مدیر‌عامل BRS Shipbrokers در حال حاضر اسکراپ نفتکش به صفر رسیده و در سال جاری تنها دو فروند تانکر اسقاط شدند که پایین‌ترین میزان بازیافت تانکر نفتی است، بدین ترتیب ناوگان نفتکش جهانی با میانگین سنی بالا و نرخ اجاره بالا در حال فعالیت است.

گزارش شرکت BRS Shipbrokers حاکی است میانگین درآمد نفتکش به بالاترین حد چند سال اخیر رسیده و بالارفتن تعداد قرارداد‌ها باعث شده که ناوگان نفتکش جهان برای حمل‌و‌نقل نفت با کمبود کشتی مواجه شود.

مدیر‌عامل این شرکت در ادامه به ناوگان سایه که نفت‌های تحریمی روسیه را حمل می‌کند اشاره کرده و می‌گوید کشتی‌های فرسوده و قدیمی که نفت تحریمی حمل می‌کنند اوضاع را پیچیده کرده‌اند، از آن جاییکه این کشتی‌ها به سختی قابل شناسایی هستند خطر بزرگی برای بخش ناوگان نفتکش ایجاد کرده است.

نگرانی از آنجاست که برخی از این کشتی‌ها حتی از خدمات بیمه‌ای و استاندارد لازم مربوط به خدمه، تعمیر و نگهداری و انطباق با استاندارد بندری را نیز ندارند.

در پایان مدیر‌عامل BRS Shipbrokers معتقد است که اکثر نفتکش‌هایی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند قابل اسکراپ هستند، اما متاسفانه توجهی به این موضوع از سوی مالکان و اپراتور‌های تانکر نفتی نمی‌شود و از الزامات تجدید ناوگان به منظور رعایت محیط زیست سرپیچی می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه