به گزارش اقتصاددریایی، اجرای این مگاپورت با هزینه حدود ۹.۴ میلیارد دلار به زودی آغاز میشود که فاز اول آن در سال ۲۰۲۹ میلادی تکمیل خواهد شد.
براساس این گزارش این بندر دارای پایانههایی است که کشتیهای بزرگ را در خود جای داده و کشتیهای کانتینری، نفتکش و خودرو را در خود جای داده و سایر کالاها نیز در بندر جابهجا میشود.
«آشوینی وایشناو»، وزیر فنّاوری اطلاعات هند در این زمینه با اشاره به نقش حیاتی مگاپورت Vadhavan طی سخنانی گفت: این بندر نقش حیاتی در تقویت ارتباط هند با بازار جهانی خواهد داشت، زیرا توسعه بندر با اهداف زیرساختی گسترده هند هماهنگ بوده و به عنوان یکی از اجزای مهم طرح کریدور هند -خاورمیانه که در سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی اعلام شد، به شمار میرود.
در ادامه این گزارش آمده این بندر دارای آبخور ۲۰ متری (۶۵ فوت) خواهد بود که امکان میدهد بزرگترین کشتیهای جهان در آن پهلوگیری کنند، این بندر تمام بار کانتینری، فله خشک و مرطوب را در خود جای خواهد داد.
دولت هند ۱۴۴۸ هکتار از مناطق دریایی را به منظور احداث این بندر در اختیار مسئولان پروژه گذاشته است.
ظرفیت سالانه این بندر حدود ۳۰۰ میلیون تُن محموله است که تا سال ۲۰۳۵ میلادی ظرفیت کانتینری بندر به ۱۵ میلیون teu کانتینر میرسد که این رقم تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۲۳ میلیون teu افزایش خواهد یافت.
این بندر ۹ ترمینال کانتینری با ۳۲۰۰ فوت طول، ۴ اسکله چند منظوره، چند اسکله ساحلی، چهار اسکله بار مایع، یک اسکله رو- رو و یک اسکله گارد ساحلی خواهد داشت.