پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۵۷۵
۰۳ تير ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۳
در این مطلب شما را با هیرسوتیسم آشنا می‌کنیم که ۱۰ درصد از خانم‌ها از آن رنج می‌برند. پر مویی می‌تواند مشکلات روحی زیادی برای خانم‌ها ایجاد کند و آن‌ها را دچار افسردگی کند بنابراین روش‌های درمانی آن را برایتان بیان می‌کنیم.

پرمویی زنان

بوق خبر - پرمویی زنان یکی از مشکلاتی می‌باشد که برخی از خانم‌ها با آن درگیر می‌شوند. لازم است بدانید که دلیل پرمویی زنان به جهت عدم تعادل هورمونی می‌باشد و افزایش یکی از این هورمون‌ها می‌تواند منجر به ازدیاد مو‌ها در بدن خانم‌ها شود. این هورمون بسیار مهم تستوسترون می‌باشد که در بدن آقایان به وفور یافت می‌شود.

دلیل پرمویی زنان چیست؟

هیرسوتیسم نام دیگر این مشکل می‌باشد. در واقع زمانی که شما دچار این مشکل می‌شوید هورمون مردانه درون بدنتان زیاد می‌شود. جالب است بدانید که همه هورمون‌ها در بدن زنان و مردان مشترک می‌باشد و تنها تفاوت‌هایی که دارند در میزان ترشح آن‌ها می‌باشد که برخی از هورمون‌ها در بدن زنان بیش‌تر از بدن مردان ترشح می‌شود و همین موضوع درباره برخی هورمون‌ها در بدن مردان نیز صدق می‌کند.

افرادی که دچار این مشکل می‌شوند در ناحیه‌هایی مانند صورت، سینه و پشت خود مو‌های زائدی در می‌آورند و از بین بردن این مو‌ها کار راحتی نمی‌باشد، زیرا این مو‌ها درشت‌تر و بیش‌تر از سایر مو‌های بدن خانم‌ها می‌باشد. البته هستند افرادی که به دلایل ژنتیکی دارای مو‌های بیش تری در بدن خود می‌باشند، ولی پرمویی زنان هم یکی از مشکلاتی می‌باشد که به دلیل افزایش برخی هورمون‌ها در بدن خانم‌ها ایجاد می‌شود. در ادامه مطالبی درباره این بیماری برایتان بیان می‌کنیم.

پرمویی زنان

نشانه‌های هیرسوتیسم

یادتان باشد که هر بیماری می‌تواند نشانه‌هایی داشته باشد و پزشک از روی این نشانه‌ها بیماری شما را تشخیص بدهد بنابراین بهتر است بیش‌تر با نشانه‌های این مشکل آشنایی داشته باشید. یادتان باشد که این مو‌های اضافی بیش‌تر در صورت، سینه‌ها و پشت افراد ایجاد می‌شود و نشانه‌های دیگری هم دارد که عبارت اند از:

کچلی
کلفت شدن صدا
آکنه در بخش‌های مختلفی از صورت
کوچک شدن سینه‌ها
افزایش توده‌های عضلانی در بدن
بزرگ شدن بیش از حد کلیتوریس

دلیلی اصلی هیرسوتیسم

بیش‌تر افرادی که دچار این مشکل می‌شوند در بلوغ این بیماری برایشان ایجاد شده است و بعد‌ها خودش را نشان می‌دهد. در ادامه چندین دلیل برای این بیماری را برایتان عنوان خواهیم کرد.

به هم ریختن تعادل هورمونی در دوران بلوغ

در واقع زمان بلوغ در تخمدان‌های دختران هورمون‌های جنسی مردانه و زنانه تولید می‌شود و همین موضوع منجر به رشد مو‌های زائد زیر بغل و چانه می‌شود و در صورتی که این تعادل هورمونی بنا بر هر دلیل بر هم بریزد پرمویی ایجاد می‌شود.

تخمدان پلی کیستیک

یکی از شایع‌ترین علل این بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌باشد. این سندروم علاوه بر ایجاد پرمویی می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌ها و مشکلات دیگری مانند اختلال در قاعدگی، چاقی، ناباروری و کیست‌های تخمدانی شود.

سندروم کوشینگ

سندروم کوشینگ یکی از بیماری‌هایی می‌باشد که در اثر افزایش میزان کورتیزول در بدن ایجاد می‌شود و این مشکل می‌تواند در اثر استفاده از برخی دارو‌هایی مانند پردنیزولون باشد که شما در طولانی مدت از آن‌ها استفاده کرده اید.

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

این بیماری در اثر تولید غیر طبیعی هورمون‌های استروئیدی مانند کورتیزول و آندروژن در غدد فوق کلیوی می‌باشد. بهتر است در صورتی که این بیماری را دارید بهتر است تحت نظر پزشک باشید و دارو‌های مناسبی را استفاده کنید تا مشکلاتی مانند پر مویی برایتان ایجاد نشود.

تومور یک دلیل برای پرمویی زنان

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث ایجاد این بیماری می‌شود تومو‌ها می‌باشند. در واقع هر نوع توموری که بتواند باعث بر هم ریختن تعادل هورمونی شده و آندروژن بسیار زیادی را در بدن تولید کند ممکن است یک دلیل پرمویی زنان باشد.

دارو‌های خاص

در موارد نادری برخی از دارو‌هایی که استفاده می‌کنید ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند هیرسوتیسم شوند. در واقع این دارو‌های خاص شامل دارو‌هایی می‌باشد که برای درمان آندومتریوز به کار میرود و یا دارو‌هایی باشد که برای درمان افسردگی مزمن استفاده می‌شود.

عوامل موثر در این بیماری

یادتان باشد که علل بسیار زیادی می‌تواند بر این بیماری اثر گذار باشد، ولی دو عامل بسیار مهم وجود دارد که می‌تواند بیش‌ترین درصد از عوامل تاثیر گذار در این مشکل باشد. این عامل شامل چاقی و اضافه وزن و سوابق پزشکی باشد.

درمان‌های خانگی

بسیاری از افرادی که دارای این مشکل هستند به دنبال راه‌های کم هزینه اند تا بتوانند آن را در خانه درمان کنند. در ادامه روش‌هایی را برایتان بیان می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مو‌های زائد را از بین ببرید.

چیدن مو‌ها

برخی از افراد سعی می‌کنند با استفاده از موچین مو‌های زائد خود را که در اثر این بیماری ایجاد شده است از بین ببرند، ولی باید بدانید که این روش اثر بخشی خاصی برای مو‌های بسیار زیاد ندارد و بهتر است از روش‌های دیگری استفاده کنید.

اصلاح کردن

اصلاح کردن یکی از روش‌های دیگری می‌باشد که شما می‌توانید به درمان مشکلات پرمویی بپردازید. این روش آسان و ارزان می‌باشد و باید مرتبا هر ماه آن را تکرار کنید.

پرمویی زنان

اپیلاسیون

روش بسیار موثری می‌باشد که می‌تواند تمامی مو‌های شما را در کم‌ترین زمان ممکن از بین ببرد منتهی درد بسیار زیادی دارد. البته درد این روش را می‌توانید با استفاده از کرم‌های بی حسی رفع کنید. یادتان باشد که این روش معایبی هم دارد و برای پیشگیری از شل شدن پوست خود نباید از آن استفاده کنید.

پودر‌های مو بر

این نوع پودر‌ها نیز می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند و در عرض ۱۰ دقیقه و بدون درد مو‌های زائدتان را از بین می‌برد. این پودر‌ها کار آیی بسیار زیادی دارند و افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند و رضایت کاملی دارند.

پودر‌های سفید کننده

برخی از افراد سعی می‌کنند با تغییر دادن رنگ مو‌های اضافی آن‌ها را درمان کرده و نادیده بگیرند. در واقع استفاده از این پودر‌ها مشکلی ندارد، ولی گاهی می‌تواند منجر به سوزش پوست شود بنابراین قبل از این که از آن‌ها به صورت گسترده در تمامی بدن خود استفاده کنید سعی کنید روی بخشی کوچک از بدنتان امتحان کرده و در صورت نبود حساسیت و سوزش بر روی مو‌های زائد اعمال کنید.

روش‌های درمانی دیگر

یادتان باشد که درمان‌های دارویی این مشکل می‌تواند ترکیبی از چند نوع درمان باشد و شما در حین درمان دارویی باید مراقبت‌های لازم را نیز انجام دهید. در ادامه چندین روش درمانی دیگر معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها پر مویی را درمان می‌کنید.

دارو‌های تجویزی پزشک

این دارو‌ها توسط پزشک تجویز می‌شود و شما باید شش ماه از آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید نتیجه خوبی دریافت کنید. این دارو‌ها ممکن است دارو‌های ضد بارداری باشد. در واقع استفاده از این دارو‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید تعادل هورمونی را در بدن ایجاد کرده و از بروز مشکلات جدی هیرسوتیسم پیشگیری کنید. البته این دارو‌ها ممکن است مشکلاتی مانند تهوع، سرگیجه و … را برایتان ایجاد کند.

آنتی آندروژن‌ها

این دارو‌ها عملکردی متفاوتی دارند و می‌توانند با مهار گیرنده آندروژن‌ها تعادل هورمونی را برقرار کرده و این مشکل را به طور کامل از بین ببرد. در نظر داشته باشید که برای استفاده از این دارو‌ها باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید در غیر این صورت ممکن است دچار بیماری‌های دیگری شده و یا عوارض دارو‌های مصرفی با دارو‌های دیگر شما تداخل ایجاد کند.

الکترولیز

این درمان با استفاده از سوزن‌های نازکی انجام می‌شود که برای نابودی مو‌های بدن شما جریان‌های الکترولیز را به بدن می‌فرستد و آن‌ها را نابود می‌کند. در جریان باشید که این روش درمانی ممکن است چندین جلسه طول بکشد، ولی اثر آن تا سال‌ها برایتان باقی می‌ماند. یکی دیگر از معایب این روش درمانی دردناک بودن آن می‌باشد و در صورتی که تحمل درد را ندارید نباید این روش را امتحان کنید.

لیزر درمانی

استفاده از لیزر برای مو‌های زائد بسیار موثر می‌باشد، اما نیازمند تمدید می‌باشد و گرنه مو‌های بدن شما مجددا رشد می‌کنند و به حالت اولیه باز می‌گردند. عوارض لیزر مو‌های زائد ممکن است برای برخی از افراد بیش‌تر باشد بنابراین اگر دارای پوست‌های حساسی هستید توصیه می‌کنیم از این روش استفاده نکنید، زیرا ممکن است دچار سوزش و تورم و قرمزی پوست شوید.

عوارض مهم این مشکل

بیش‌تر عارضه این که این مشکل برایتان دارد این است که می‌تواند مشکلات روحی و روانی برای فرد ایجاد کند و فرد بیمار احساس می‌کند که دیگر زیبایی سابق را ندارد و بعد از مدتی دچار افسردگی مزمن خواهد شد.

این مشکلات به دلیل احساس خجالت در خانم‌ها ایجاد می‌شود. یادتان باشد که این بیماری عارضه جسمی خاصی ندارد و تنها دلیل پرمویی زنان عدم تعادل هورمونی است که می‌تواند مشکلات دیگری برایتان ایجاد کند.

یکی از مشکلات دیگری که در ادامه این بیماری برایتان ایجاد می‌شود ناباروری است، زیرا ممکن است پرمویی شما به دلیل تخمدان پلی کیستیک باشد که در صورت درمان نشدن مانع باروری خواهد شد.

پیشگیری

این بیماری راه پیشگیری خاصی ندارد، ولی چندین نکته در کاهش مشکلات ناشی از آن وجود دارد که در ادامه برایتان بررسی خواهیم کرد.

سعی کنید وزن خود را در محدوده سلامت وزنی قرار دهید و از چاقی و اضافه وزن پیشگیری کنید، زیرا اگر این مشکل بر اثر سندروم تخمدان پلی کیستیک ایجاد شده باشد می‌توانید با این کار عوارض آن را کاهش دهید.

خانم‌هایی که دارو‌های درمانی استفاده می‌کنند و تحت نظر پزشک هستند باید از بارداری بپرهیزند، زیرا این دارو‌های مورد استفاده می‌تواند بر روی جنین اثرات نا مطلوب بگذارد و نقص‌هایی روی آن‌ها ایجاد کند.

نحوه تشخیص دلیل پرمویی زنان

برای تشخیص این بیماری از راه‌های زیادی استفاده می‌شود تا بتوانند دلیل اصلی پرمویی زنان را پیدا کنند. این راه‌ها عبارت اند از:

آزمایش برای سنجیدن میزان هورمون‌ها در بدن

بررسی تخمدان‌ها با سونوگرافی

بررسی‌های تکمیلی با استفاده از سی تی اسکن

معاینه شکم برای اطمینان از عدم وجود توده و تومور

معاینه لگن

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه