به گزارش اقتصاددریایی، رحیم پارسا در حاشیه بازدید خبرنگاران رسانه های جمعی از ظرفیت ها و فعالیتهای تجاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار، اظهار کرد: بندر شهید بهشتی در چابهار به مرکز ترانشیپ کالاهای کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سه بندر امام(ره)، عسلویه و بوشهر تبدیل میشود.
پارسا با اعلام راهاندازی مجموعه لجستیک توسط گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چابهار برای انجام کلیه فعالیتهای ترمینالداری، تخلیه و بارگیری کانتینر، افزود: ترمینال لجستیک گروه کشتیرانی با مساحت حدود 5 و نیم هکتار در مجاورت اسکله شماره 1 و 2 بندر شهید بهشتی راهاندازی شده و به بهرهبرداری رسیده است.
به گفته این مدیرارشد در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، عمده کانتینرهای تخلیه شده در بندر شهید بهشتی چابهار از مبداء بنادر چین و هند و برای استفاده از خطوط مستقیم کشتیرانی است که از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صورت منظم راه اندازی شده است.
وی افزود: در عین حال کالاهای صادراتی به مقصد چین و هند نیز به صورت مستقیم بر روی کشتیهای یاد شده بارگیری میشود که منجر به کاهش چشمگیر «ترانزیت تایم» برای صاحبان کالا شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر حمل کالا با کشتی از بنادر چین و تخلیه آن در چابهار و ترانشیپ به بنادر بوشهر، عسلویه و خرمشهر در کمتر از 20 روز انجام میشود، ادامه داد: این امر موجبات رضایت خاطر صاحبان کالا را فراهم کرده است به صورتی که طی 10 ماهه سال جاری، حدود 17 هزار TEU کانتینر از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این بندر تخلیه و بارگیری شده که در تاریخ بندر چابهار بیسابقه است.
وی با تاکید بر اینکه با همت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همکاری مجدّانه سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر دستگاههای ذیربط، طی چهار سال گذشته ورود کالاهای مورد نیاز کشور به مقصد چابهار افزایش قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: در حوزه صادرات نیز خوشبختانه از دو ماه پیش، صادرات کالاهای یخچالی نیز از مبداء بندر چابهار آغاز شده است.
نماینده گروه کشتیرانی در بندر چابهار در این خصوص افزود: محصولاتی مانند سیب و خرما با کانتینرهای یخچالی به مقصد کشور هند صادر میشوند و از سمت هند موز در مدت زمان دو روز و با استفاده از کانتینرهای یخچالی به بندر چابهار وارد میشود، ضمن اینکه علاوه بر تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری، ترانزیت و صادرات کالاهای فله خشک نیز از طریق بندر چابهار در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به خرید 150 دستگاه کامیون از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه حمل و نقل ترکیبی، گفت: با توجه به عدم امکان بهرهمندی از حمل و نقل ریلی در بندر چابهار همزمان با خرید کامیونهای یاد شده با چند شرکت توانمند در حمل جادهای نیز برای حمل کالا قرارداد بسته شده تا کالاها از مبداء و یا به مقصد بندر چابهار به صورت DOOR TO DOOR حمل و نقل شوند.
وی ادامه داد: گروه کشتیرانی با اجرای این دست برنامهها هزینه حمل و زمان حمل را تا حد امکان برای صاحبان کالا از جمله کالاهای ترانزیتی در بندر چابهار کاهش داده است.
به گفته این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران راهاندازی حمل و نقل جادهای از/به بندر چابهار را در حوزه ترانزیت کالا به کشورهای حوزه CIS بسیار با اهمیت دانست و گفت: با اضافه شدن 150 دستگاه کامیون مورد اشاره قادر خواهیم بود که در مدت زمان کوتاهی کالا را به بنادر امیرآباد و انزلی در دریای خزر برسانیم و از آنجا با کشتیهای شرکت کشتیرانی دریای خزر به کشور مقصد حمل کنیم به این ترتیب کالا از بنادر چین تا بنادر کشورهای حوزه CIS طی مدت 22 تا 24 روز به مقصد میرسد.
وی با اشاره به تسهیلاتی که سازمان بنادر و دریانوردی برای صاحبان کالا برای استفاده از بندر چابهار در نظر گرفته است، تصریح کرد: این سازمان برای کالاهای ترانزیتی از/به بندر چابهار 50 درصد تخفیف در هزینه خدمات قائل شده است که قابل توجه است.
نماینده گروه کشتیرانی در بندر چابهار درباره وضعیت تجهیزات فنی بندر چابهار نیز گفت: با سازمان بنادر و دریانوردی در تمام بخشها از جمله فنی و تجهیزاتی همکاری بسیار خوبی وجود دارد اما انتظار این است که بندر چابهار هر چه سریعتر به تجهیزات لازم مانند گنتریکرینها تجهیز شود تا شناورهای بزرگتر قادر به پهلوگیری در بندر باشند و بندر چابهار به یکی از مراکز ترانشیپی کشور تبدیل شده و به عنوان مکمل بندر شهید رجایی فعالیت نماید.
وی راهبرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تبدیل بندر چابهار به بندر مکمل بندرعباس اعلام کرد و گفت: معتقدیم با رفع برخی کمبودها بندر چابهار باید در میان مدت نه تنها به بندر ترانشیپی داخلی بلکه به بندر ترانشیپی به دیگر بنادر خلیجفارس تبدیل شود.