بوق خبر - اسباب کشی حتی نامش هم لرزه به اندام آدم میاندازد! اگر اسباب کشی منزل در پیش دارید و استرس گرفتهاید که از کجا شروع کنید و چه کنید که زحمت و زمان کمتری تلف شود، و مخصوصا در ایام کرونا چگونه از خطرات انتقال ویروس در امان بمانید.
ما در این مطلب شما را بطور مرحبله به مرحله با اصول و توصیههای مفیدی از جمله وسایل لازم برای اسباب کشی، اصول اسباب کشی، اصول اسباب کشی در زمان کرونا آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
قبل از شروع به انجام بسته بندی وسایل و اسباب خود به ابزار و وسایل لازم برای اسباب کشی نیاز دارید. پیشنهاد ما برای شما به شرح زیر است:
جعبه و کارتن در ابعاد مختلف
چسب پهن ۵ سانتی
نایلون حبابدار
روزنامه
کیسه زباله
ماژیک
بند و طناب
البته مقدار لازم از هر یک از وسایل بالا به حجم وسایل شما بستگی دارد. حال که با این وسایل آشنا شدید، شما را با اصول مربوط به اساب کشی آشنا خواهیم کرد.
حداقل دو هفته قبل از اسباب کشی به فکر بسته بندی باشید. چه خوشتان بیاید چه نیاید اثاث کشی یک روند طولانی است که با عجله و سرعت انجام نمیشود. شما به زمان کافی برای برنامه ریزی، بسته بندی درست و منظم وسایل و در نهایت جابجایی اصولی نیازمندید.
روی یک برگه لیستی از وسایل منزلتان بنویسید و بعد آنها را به چند دسته از جمله وسایل دور ریختنی، وسایل فروختنی، تعویضی و نگه داشتنی تقسیم کنید. وسایلی که بلااستفاده هستند را دور بریزید، وسایلی که هنوز کارایی دارند، اما برای شما بلااستفاده شده اند را بفروشید، وسایلی که جای زیادی میگیرند و میتوانند با یک مدل کوچکتر و مفیدتر جایگزین شوند را تعویض کنید و در نهایت، وسایلی که نگه داشتنی هستند که این دسته اصلی را نیز میتوانید به زیردستههای دیگر تقسیم کنید. مثل (شکستنیها، وسایل برقی، …)
مسلما اگر اول به سراغ بسته بندی وسایل ضروریتر مثل ظروف و قابلمههای آشپزخانه بروید در حالی که هنوز وسایل انباری شما در انبار خاک میخورند دچار مشکل میشوید. هوشیارانه عمل کنید و وسایل را به ترتیب غیر ضروری بودن مثل وسایل انباری برای اسباب کشی جمع کنید.
وسایل هر قسمت از خانه را بطور مستقل بسته بندی کنید و پس از اتمام آن به سراغ قسمت دیگر بروید. میتوانید مسیولیت جمع کردن وسایل هر قسمت را به عهده یکی از افراد خانواده بگذارید.
زمانی که به خانه جدید میروید و میخواهید کارتونهای بسته بندی شده را باز کنید به اندازه کافی خسته و پریشان هستید. پس نیاز به راهنمایی کافی که خودتان از قبل روی کارتنها نوشته اید دارید؛ بنابراین اقدام به نوشتن نوع وسیله و جایگاه آن روی کارتنها کنید؛ مثل:
کارتن قابلمه ← آشپزخانه
کارتن کتاب ← اتاق خواب
کارتن اسباب بازیها ← اتاق کودک و …
بدون شک نمیخواهید حشرات موذی و آلودگیها را مهمان خانه جدیدتان کنید. پس زمان بسته بندی وسایل آنها را تمیز کنید تا از انتقال آلودگیها، حشرات و حیوانات مثل سوسک و موش به خانه جدید جلوگیری کرده باشید.
خب این یک اصل واضح اسباب کشی است. اما ممکن است از سر بی حوصلگی آن را رعایت نکنید که در این صورت باید منتظر دردسر و زحمت مضاعف باشد.
در ساعات اولیه ورود به خانه جدید و حتی تا چند روز اول، ممکن است وضعیت نابسامانی را تجربه کنید؛ پس وسایل ضروری مانند شارژر، هدفون، تبلت، لباس راحتی، دستمال توالت، حوله، وسایل بهداشتی مانند مسواک، خمیردندان، شامپو و… را در یک کیف دستی برای خود و خانوادهتان کنار بگذارید.
بهتر است بی گدار به آب نزنید و قبل از اسباب کشی درباره شرکت حمل و نقلی که میخواهید از آن استفاده کنید تحقیق کنید. تجهیزات، پرسنل مطمئن و حرفهای، رعایت اصول بهداشتی، هزینه مناسب و …
اگر چه شما قصد ترک خانه قبلی را دارید و به خانه جدیدی میروید و اگر چه خسته و کلافهاید، اما انصاف حکم میکند آخرین اصول اثاث کشی یعنی تمیز کردن خانه قبلی را رعایت کنید و باعث رنجش و زحمت ساکن بعدی نشوید.
ضدعفونی کردن و بسته بندی لوازم را بهطور کامل قبل از رفتن انجام دهید.
برای پیشگیری از کرونا هنگام بسته بندی لوازم حتما همه چیز را در پوشش (مثلا کارتن یا مشمای پلاستیکی) قرار دهید.
حواستان به ممنوعیتهای عبور و مرور در روزهای قرنطینه کرونایی باشد تا برنامه اسباب کشیتان بهم نخورد.
جابجایی با ماشین در دوران کرونا خطر کمتری نسبت به جابجایی با هواپیما دارد پس اگر قرار است به شهر دیگری اثاث کشی کنید، ترجیحا با ماشین سفر کنید.
برای بسته بندی لوازم در دوران کرونا، بهتر است از کارتنهای نو و کیسههای پلاستیکی استفاده کنید.
وسایل ضدعفونی کافی برای خودتان و کارکنان باربری تهیه کنید. از کارکنان بخواهید پیش از تماس با هر سطحی دستهایشان را بشویند یا ضدعفونی کنند و خودتان هم مرتب دستهایتان را بشویید یا ضدعفونی کنید.
از تجهیزات بهداشتی شرکت باربری مطمئن شوید. (حتما بپرسید که چگونه از سلامت کارکنان باربری میتوان اطمینان حاصل کرد؟ آیا از دستگاه تبسنج استفاده میشود؟ آیا درمورد نزدیکان کارکنان و بیمار نبودنشان اطلاعات کافی وجود دارد؟ همچنین بپرسید آیا کامیون پیش از بار زدن وسایل شما ضدعفونی میشود؟ آیا کارکنان از مواد ضدعفونیکننده، ماسک و دستکش استفاده میکنند؟ آیا تجهیزات باربری قبل از جابهجا کردن وسایل شما ضدعفونی میشوند؟ سطوح کامیون که در معرض تماس هستند چند وقت یک بار ضدعفونی میشوند؟ و …)
تعداد افراد کمتری را برای اسباب کشی درگیر کنید تا از شلوغی و عدم رعایت فاصله اجتماعی جلوگیری شود..
خانه جدید را پیش از ورود و چیدن وسایل ضد عفونی کنید.
وسایل را پس از اثاث کشی در خانه جدید، ضدعفونی کنید. برای این کار مطالعه مطلب نحوه ضدعفونی کردن وسایل خانه به طور صحیح را به شما پیشنهاد میکنیم.
دور ظرفها را نیز مثل لابلای آنها، روزنامه بپیچید.
کف کارتنها و درونشان نایلون حبابدار بگذارید.
از چمدانها و کیفهای خالی نیز به جای جعبه برای صرفه جویی در جا استفاده کنید.
آخرین چیزهایی که بسته بندی میکنید خوراکیهای خراب شدنی و فریزری شده باشد.
فراموش نکنید که در عصر نیاز مبرم به اینترنت، قبل از اسباب کشی برای راهاندازی سیستم جدید اینترنت برنامه ریزی کنید.
میتوان گفت اغلب اسباب کشیها در اواخر فصل بهار و تمام فصل تابستان انجام میشود. این انتخاب طبیعتا به دلیل آب و هوای مناسبتر، تعطیل بودن مدارس و زمان به پایان رسیدن یا عقد قراردادهای اجاره یا خرید منزل است. بی شک اسباب کشی در یک روز سرد بارانی یا برفی یا یک روز ابری که احتمال بارندگی دارد زمان مناسبی برای این کار نیست. اما بهترین روز هفته برای اثاث کشی کدام است؟
بیشتر مردم جمعهها را انتخاب میکنند که دلیل اصلیاش آزاد بودن افراد شاغل و دانش آموزان در این روز تعطیل و خلوت بودن است. اما باید گفت جمعهها چندان هم روزهای آرام و خلوتی نیست پس اگر بتوانید وقتتان را در یکی از روزهای هفته برای اثاث کشی آزاد کنید نیز انتخاب خوبی خواهد بود.
بهترین ساعت روز برای اسباب کشی، بسته به میزان مسافت تا خانه جدید، زمان خلوتتر و آرامتر بودن خیابانها و کمتر بودن تردد، فصلی که اثاث کشی میکنید و … دارد. مثلا در تابستان صبح زود یا عصر پس از خنک شدن هوا زمان مناسبتری است و در زمستان پیش از ظهر زمان مناسبی خواهد بود.