پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۱۶۳۴
۱۷ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۳
شهر تبریز با قدمتی بیش از ۳۵۰۰ سال، سومین کلان‌شهر ایران شناخته می‌شود. این شهر پیشینه تاریخی پرفراز و فرودی دارد و مردمان آن از شجاع‌ترین و تاریخ‌سازترین اقوام ایرانی هستند.

۲۹ مکان دیدنی تبریز

بوق خبر - در سال های اخیر شهر تبریز به دلیل برخورداری از ابنیه تاریخی بسیار، نمادهای فرهنگی، طبیعت کم‌نظیر و میراث‌ جهانی ثبت‌شده در یونسکو به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب گردید. مکان‌های دیدنی این شهر بسیار زیادند و در این مطلب به ذکر تعدادی از معروف‌ترین آن‌ها بسنده می‌کنیم. بسیاری از این بناها در فواصل نزدیک به هم قرار دارند که می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای برای یافتن آدرس و طی مسافت زیاد، از آن‌ها بازدید کنید. به همین منظور سعی کرده‌ایم تا حد امکان نشانی اماکن فرهنگی و تاریخی را در هر بخش ذکر کنیم.

1- مسجد کبود تبریز

مسجد کبود، عمارت مظفریه یا مسجد جهانشاه از بناهای تاریخی مربوط به قرن نهم هجری است. از شواهد و نوشته‌ها پیداست که این مسجد، عبادتگاهی برای اهل سنت بوده و به شیعیان تعلق نداشته‌است. شهرت این مسجد به واسطه گنبدهای آجری و کاشی‌کاری‌های ظریف و استفاده از رنگ لاجوردی در این بناست که به آن لقب فیروزه اسلام داده‌است. کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای مسجد که امروزه به شکل نه چندان زیبایی مرمت شده‌اند به همراه معماری منحصربه‌فرد و قدمت 600 ساله این بنا باعث شده تا آن را به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی تبریز به شما معرفی کنیم.
زمان بازدید: 8 تا 17:30
نشانی: خیابان امام- مابین خیابان خاقانی و چهارراه منصور- جنب بوستان خاقانی

2- خانه پروین اعتصامی

پروین اعتصامی در 25 اسفند 1285، در محله ششگلان تبریز متولد شد. خانه‌ای که پروین در آن به دنیا آمد، هم‌اکنون یکی از اماکن فرهنگی شهر تبریز و محل برگزاری نمایشگاه‌های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان است.


پروین اعتصامی که به عنوان بزرگترین بانوی شاعر ایران شناخته می‌شود، در خانواده‌ای فرهیخته و اصیل متولد شد و تحت تعلیم اساتیدی همچون علی‌اکبر دهخدا و ملک‌الشعرای بهار قرار گرفت. این شاعر گرانقدر تا 6 سالگی و قبل از مهاجرت به تهران در این محله زندگی کرد و خانه پدری او به همراه مجسمه‌ای از این بانوی ادیب یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز محسوب می‌شود.


زمان بازدید: 9 تا 17
نشانی: خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه ساوجبلاغی، پلاک 6

3- روستای لیقوان

روستای لیقوان با کوه‌های سرسبز، مناظر زیبا و آب‌وهوای خنک و مطبوع از خاطره‌انگیزترین مکان-های تبریز است که هر گردشگری باید از آن دیدن کند. روستای لیقوان، پرجمعیت‌ترین روستای آذربایجان شرقی است که در 36 کیلومتری جنوب تبریز در دامنه کوه سهند واقع شده و به دلیل زیبایی شگفت‌انگیز طبیعت آن، به دره بهشت معروف شده‌است.

احتمالا قبل از اینکه چیزی از این روستا بدانید نام محصول معروف آن، پنیر لیقوان را شنیده‌اید. این پنیر از شیر گوسفندانی تهیه می‌شود که از گیاهان دارویی و پرخاصیت این منطقه تغذیه می‌کنند. آب‌های معدنی و چشمه‌های آب گرم این روستا آن را مقصدی دلپذیر برای گردشگرانی که در پی روش‌های درمانی طبیعی هستند، قرار می‌دهد.

4- منطقه ارسباران

یکی از زیباترین جنگل‌های کشور که علاوه بر چشم‌اندازهای طبیعی، آثار تاریخی زیادی در خود جای داده، جنگل ارسباران در جنوب رود ارس و شمال آذربایجان شرقی است. این منطقه زیستگاه‌ گونه‌های جانوری مختلف اعم از خرس قهوه‌ای، گراز، بز، کبک، مرغ قفقازی، قرقاول و ... است. در ارسباران تنوع بالایی به لحاظ پوشش گیاهی وجود دارد و گیاهانی همچون بلوط، سماق، زرشک، بیش از 200 گونه قارچ، انار وحشی، زغال‌اخته و ... در این منطقه یافت می‌شوند.


همچنین وجود ییلاقات گوناگون، قلعه‌های تاریخی مثل دژ طوماسیاش و قلعه بابک و آثاری همچون کلیسای نازینی به جذابیت‌های منطقه ارسباران برای مقاصد گردشگری افزوده‌است. فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به ارسباران است.


نشانی: تبریز، جاده تبریز به اهر، 46 کیلومتری کلیبر

5- دشت تبریز

بعد از دشت‌های مرند و جلفا، دشت تبریز با مساحت 3هزار هکتار سومین دشت استان آذربایجان شرقی است. این دشت از شمال به کوه‌های میشو و از جنوب به دامنه شمالی سهند محدود می‌شود. در بخش غربی این دشت زیبا، دریاچه ارومیه و زمین‌های شور و در شرق آن شهر تبریز واقع شده. علیرغم وجود خدمات گردشگری و امکانات تفریحی، مردم زیادی در زمان تعطیلات از چشم‌اندازهای سرسبز و باغات این ناحیه دیدن می‌کنند. بهترین زمان سفر به این دشت فصل بهار است.

6- بازار تبریز

بازار سرپوشیده تبریز یکی از معروف‌ترین بازارهای تاریخی ایران با تنوع بالایی در محصولات قابل عرضه اعم از فرش، صنایع دستی، طلا، غذاهای سنتی و ... است. این بازار آجری سرپوشیده با کف سنگفرش از تهویه هوای خوبی برخوردار است که آن را مناسب گشت‌زنی و خرید به مدت طولانی می-سازد. معروفیت این بازار به قدری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.


راه‌های دسترسی: خیابان‌های راسته‌کوچه، جمهوری، دارایی، امام خمینی به این بازار راه دارند.

7- موزه آذربایجان

موزه آذربایجان دومین موزه باستان‌شناسی ایران است که در نزدیکی مسجد کبود تبریز واقع شده. در این موزه قسمت‌هایی به نگهداری و نمایش آثار باستان‌شناسی، دوران مشروطه، مردم‌شناسی، هنرهای ملی، کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها و ... اختصاص داده شده و کامل‌ترین مجموعه سکه در ایران در این مکان قرار دارد. قدمت اشیاء موزه آذربایجان به چندین هزار سال قبل می‌رسد.


زمان بازدید: 8 تا 18:30
نشانی: خیابان امام، جنب مسجد کبود

8- پارک ائل گلی

این مکان در هفت کیلومتری مرکز تبریز واقع شده و شامل عمارت و شبه‌جزیره ائل‌گلی (شاه‌گلی سابق) با مجموعه آبی و گردشگری اطراف آن می‌شود. این بوستان زیبا استخری دارد که عمارتی دوطبقه را به شکل شبه‌جزیره در خود جای داده‌است. این عمارت هشت‌ضلعی در زمان صفویه از خشت ساخته‌شده و امروزه پس از مرمت به عنوان رستورانی زیبا پذیرای مهمانان است.

در کنار این‌ بنای تاریخی، مجموعه ایل‌گلی با خدمات رفاهی و تفریحی فراوان اعم از باغ‌وحش، سورتمه، شهربازی، قایقرانی، آبشارهای مصنوعی، محل‌ پیاده‌روی، درشکه‌سواری، دوچرخه‌سواری، اینترنت رایگان و کافی‌شاپ از نمادهای شهر تبریز به حساب می‌آید که هیچ گردشگری نباید دیدن آن را از دست دهد. در زمستان منظره‌ای تماشایی از برف و یخ و آب در استخر این بوستان شکل می‌گیرد.


نشانی: تبریز، خیابان شهید باکری، بلوار ائل گلی، پارک ائل گلی

9- موزه قاجار؛ خانه امیرنظام گروسی

خانه امیرنظام گروسی در محله ششگلان تبریز که منطقه‌ای اعیان‌نشین بوده، واقع شده‌است. این عمارت که زمانی محل سکونت فرماندار در زمان ولایت‌عهدی عباس میرزا بوده‌، امروزه به موزه تبدیل گشته-است. این بنا با درب‌ها و قاب پنجره‌های چوبی و ارسی‌هایی که شیشه‌های رنگی آن به تزئئین فضا می-پردازد، یادگاری از دوران قاجار و بیانگر خاطرات تلخ و شیرین مردم تبریز در آن روزگار است. در این عمارت دو طبقه، مؤلفه‌هایی از معماری ایرانی مثل آینه‌کاری‌ها، گچبری سرستون‌ها و آجرکاری‌های زیبا در سقف زیرزمین، وجود دارد. همچنین حوضخانه‌ای با حوض هشت‌ضلعی مرمری در طبقه زیرین عمارت امیرنظام قرار دارد. در این موزه اشیاء قدیمی مثل سکه‌ها، وسایل چینی، اسلحه‌، آبگینه، ابزار فلزی و ... نگهداری می‌شود.


زمان بازدید: 8 تا 18
نشانی: تبریز، محله ششگلان، خیابان ثقةالاسلام، خیابان شهریار، جنب بیمارستان کودکان

10- ارگ علیشاه

ارگ علیشاه یکی از بلندترین و بزرگترین سازه‌های آجری ادوار گذشته است که در مرکز شهر تبریز و حوالی میدان ساعت واقع شده و امروزه به عنوان مصلای شهر از آن استفاده می‌شود. این ارگ توسط تاج‌الدین علیشاه ساخته شده و قدمت آن به 700 سال می‌رسد. کاربری این بنا بارها در طول تاریخ تغییر یافته و در زمان قاجار به عنوان انبار غله و مهمات از آن بهره‌برداری می‌کردند؛ از همین رو دیوار بلندی به دور آن کشیده و این بنا را ارگ نامیدند. این دژ در دوره‌های مختلف، پناهگاهی برای مردم و نیروهای نظامی بوده اما متاسفانه در اثر زلزله و شلیک توپ از طرف روس‌ها بخش بزرگی از آن تخریب شده‌است. بازدید از ارگ علیشاه رایگان است و از ساعت 8 صبح تا 5 عصر امکان آن برای گردشگران وجود دارد. در اطراف این بنا نیز کافه‌ها و رستوران‌هایی برای وقت‌گذرانی وجود دارد.


نشانی: خیابان امام، چهارراه دکتر شریعتی

11- خانه مشروطه

خانه مشروطه، سرایی دو طبقه در غرب بازار تبریز است که از سنگ و خشت و آجر ساخته شده. این بنا ملک شخصی یکی از تاجران مشروطه‌خواه تبریز بوده و ساخت آن در سبک معماری قاجار صورت گرفته‌است. باغچه‌های سرسبز با حوضی بزرگ در حیاط و ارسی‌هایی با شیشه‌های رنگی به همراه درهای منبت‌کاری‌شده ساختمان، اولین زیبایی‌های بصری این خانه هستند که بدو ورود مشاهده می‌کنید.

تزئینات داخلی بنا شامل آیینه‌کاری‌ها، گچبری‌ها در ستون، نقوش برجسته و طرح‌های هشت‌ضلعی می شود. در این خانه دو تندیس از ستارخان و باقرخان، از قهرمانان بزرگ این دوره، و آثار قدیمی متعلق به دوران مشروطه نگهداری می‌شود.


زمان بازدید: 9 تا 20
نشانی: تبریز، خیابان شهید مطهری، روبروی مسجد جامع

12- آرامگاه شاعران تبریز

مقبرة‌الشعرای تبریز، آرامگاه شاعرانی همچون شهریار، اسدی طوسی، خاقانی و دیگر عارفان و شاعران ایران است که بیش از 700 سال قدمت دارد. در سال 1350 بنای یادبود زیبایی با طاق‌های در هم تنیده در این مکان احداث شده‌است. در فضای داخلی اتاق‌های کوچکی با مجسمه‌ها و اشعار نگاشته‌شده به چشم می‌خورد.


زمان بازدید: 9 تا 19
نشانی: تبریز، محله ششگلان، خیابان ثقة الاسلام، جنب خیابان عارف

13- برج ساعت

کاخ شهرداری از اماکن دیدنی شهر تبریز است که در میدانی در مرکز شهر تبریز واقع شده. برج ساعت چهاربعدی این کاخ، بیش از 30 متر ارتفاع دارد و در هر ساعت با زنگ زمان را اعلام می‌کند. این برج از ماسه، آهک و آجر ساخته شده و در برخی نقاط نماهای سنگی تراش‌خورده وجود دارد. امروزه بخش‌هایی از این مکان به موزه و آمفی‌تئاتر اختصاص داده شده‌است.


نشانی: تبریز، خیابان امام خمینی، میدان ساعت

14- پارک باغلارباغی

این پارک در بلوار استاد شهریار واقع شده و از مناطق دیدنی تبریز برای گشت‌وگذار، استراحت و تفریح است. شهربازی این پارک امکانات بازی و تفریحی زیادی دارد که می‌توانید هیجان و شادی را در آن تجربه کنید. برای تماشای رقص دلفین‌ها می‌توانید به سالن دلفیناریوم واقع در همین مجموعه بروید. فضای سبز، آلاچیق‌ها و رستوران‌هایی در این فضای تفریحی برای استراحت و پذیرایی وجود دارد. از ساعت 4 بعدازظهر تا 12 شب، امکان بازدید از این مجموعه فراهم است.

15- خانه بهنام

خانه بهنام از آثار تاریخی مربوط به دوران زندیه در شهر تبریز است. این عمارت اشرافی، دو ساختمان قشلاقی و ییلاقی دارد که ساکنان به تناسب فصل از آن استفاده می‌کردند. عمارت شمالی مناسب سکونت در زمستان بوده و در ضلع شمالی حیاط واقع است. سقف و نماهای خانه بهنام با طرح‌ها و نقش و نگارهای مرسوم آن زمان، تزیین شده و شیشه‌های رنگی در ارسی‌ها جلوه زیبایی به بنا می‌بخشند. در وسط حیاط، حوض زیبایی قرار دارد که از مشخصه‌های اصلی خانه‌های بزرگ آن زمان است. خانه بهنام اکنون جزء دانشکده معماری تبریز است.


زمان بازدید: 8 تا 20
نشانی: تبریز، خیابان مقصودیه، نرسیده به خیابان ارتش

16- خانه استاد شهریار

خانه‌ی کوچک استاد شهریار، یادگاری است که از این شاعر بزرگ برای مردم ترک‌زبان و دیگر ایرانیان به جای مانده‌است. این مکان، محل زندگی شهریار در 20 سال پایانی عمرش است. شهرداری پس از مرگ این شاعر فقید، خانه را خریده و مجموعه‌ای از لوازم شخصی و سه‌تار معروف استاد، دست‌نوشته‌ها، کتب و مدارک ایشان را به شکل موزه نگهداری می‌کند.


ساعت بازدید: 8 تا 19
آدرس: تبریز، خیابان مقصودیه، خیابان ارتش

17- مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز در انتهای بازار تبریز قرار دارد و یک بنای تاریخی از دوران سلجوقی است که دیدن آن را به خوانندگان این مقاله توصیه می‌کنیم. این مسجد، شبستانی آجری با ستون‌های هشت‌وجهی و گنبدهایی زیبا دارد. استفاده از کاشی‌های معرق برای تزیین گنبد شمالی و گچبری‌های زیبا در محراب مسجد از یادگاری‌های دوران مختلف است که این بنا را با هنرهای زیبا و باشکوه در هم آمیخته.


نشانی: تبریز، خیابان شهید مطهری، روبروی موزه مشروطه

18- موزه سنجش

در موزه سنجش تبریز، تجهیزات اندازه‌گیری مختلف در ادوار گذشته، نگهداری می‌شود. ساختمان این موزه از خانه‌های تاریخی شهر است و وسایلی همچون باسکول‌های بزرگ، ترازوهای ظریف، ابزار ستاره‌شناسی، انواع قطب‌نما و ... در آن به چشم می‌خورد. همچنین ساعت امپراطور روم، فسیل با قدمت میلیون‌ها سال و پمپ بنزین صدساله از اشیاء ارزشمندی است که در این موزه تخصصی وجود دارد.
در کنار اشیاء قدیمی، از جذابیت‌های معماری ایرانی خانه سلماسی نباید غافل شد. این بنای تاریخی دوران قاجار با حیاطی مشجر و حوضی زیبا، ارسی‌های رنگارنگ، گچبری‌ها، طاقچه‌ها و شومینه‌ها و دیگر مشخصه‌های این سبک اصیل، خود از تماشایی‌ترین مکان‌های تبریز است.


ساعت بازدید: 8 تا 15 (در تابستان تا 8 شب امکان بازدید وجود دارد.)
نشانی: تبریز، خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه، پشت ساختمان شهرداری، بن‌بست سلماسی

19- عمارت پیرآباد

باغ پیرآباد در 25 کیلومتری شهر تبریز واقع شده و در بخش مرکزی آن، یک بنای خشتی با سقف چوبی از دوره قاجاریه وجود دارد. حیاط این عمارت با حوضی هشت‌ضلعی در میان و درختانی کهنسال که بیش از 120 سال از سن آن‌ها می‌گذرد، بسیار دلنشین است. گلخانه‌ای که گیاهان گرمسیری خاص همچون موز، پاپایا و انبه هندی در آن پرورش می‌یابند و ماهیان زینتی کمیاب پرورشی از جنبه‌های تماشایی این باغ زیباست. این بوستان محدودیتی برای بازدید ندارد و گردشگران می‌توانند به طور رایگان از آن دیدن کنند.

20- برج یانقین (برج آتش‌نشانی)

برج یانقین با ارتفاع 23 متر، در گذشته برای دیده‌بانی و اطلاع از وقوع آتش‌سوزی در بخش‌های مختلف شهر استفاده می‌شد. برای این کار همواره نگهبانی بر سر برج مشغول مراقبت بوده تا با دیدن آتش، زنگ آویخته از سقف را به صدا درآورد و مأموران آتش‌نشانی را باخبر سازد. این برج هم‌اکنون در محوطه ایستگاه آتش‌نشانی تبریز واقع شده و تجهیزات اطفای حریق شامل پمپ‌های مسی دستی دوطرفه و دیگر وسایل قدیمی در این مکان نگهداری می‌شوند.


نشانی: میدان دانشسرا، خیابان خاقانی

21- کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس، در قرن 19 میلادی توسط شخصی به نام پطروسیان، در محله‌ی ارمنی‌نشین بارون آواک تبریز احداث شد.این بنا سه در دارد و در سبک معماری ارمنی به شکل صلیب ساخته شده. ساختمان کلیسا، گنبد و ستون‌های آن از سنگ و آجر است.
نشانی: تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، محله لیلاوا، کوچه بارون آواک

22- حمام نوبر

حمام نوبر یا حمام وزیر با مساحت تقریبا 700 مترمربع، از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در سال 78 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده. این حمام سنتی پس از مرمت مدتی به عنوان سفره‌خانه شهریار فعالیت کرده‌است و در حال حاضر کاربری خاصی ندارد. در این حمام به شیوه حمام-های قدیمی، حوضی در وسط وجود دارد که توسط سکوها احاطه شده و ستون‌های میانی با سنگ‌کاری‌ها و کتیبه‌هایی در ورودی این بنا، نشان از ذوق و هنر معماران آن دارد.
نشانی: تبریز، تقاطع خیابان امام خمینی و تربیت، روبروی کاخ شهرداری تبریز

23- خانه صدقیانی

خانه صدقیانی با معماری شگفت‌انگیز خود یکی از ابنیه تاریخی مربوط به زمان قاجار در تبریز است. این خانه در سال 81 به عنوان یکی از آثار ارزشمند ملی ثبت شده‌است. در حیاط این بنا، حوض طویلی با فواره‌های کوچک وجود دارد که در دو طرف آن گیاهان زیبا و گل‌های رنگارنگ کاشته شده. در نمای ساختمان، ستون‌های متعدد و طاق‌های کوچک به هم پیوسته دیده می‌شود که در پس آن، پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی خودنمایی می‌کند. در این خانه مبلمان شخصی، لوازم و عتیقه‌های دکتر صدقیانی نگهداری می‌‌شود. نمایشگاه‌هایی جهت عرضه کتاب، ظروف چینی، سماور و ظروف مسی و ... در این خانه برگزار می‌شود که گردشگران می‌توانند به عنوان یادگاری از آن‌ها خرید کنند.


زمان بازدید: 8 تا 14
نشانی: تبریز، خیابان مقصودیه، نرسیده به خیابان ارتش

24- خانه شربت اوغلی

از خانه‌های قدیمی و معروف تبریز، خانه شربت اوغلی است که در دوره قاجاریه ساخته شده. مساحت این خانه حدودا 1500 مترمربع است و سه طبقه به همراه دو حیاط شمالی و جنوبی دارد. این مکان در سال 79 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و امروزه به عنوان فرهنگسرای تبریز فعالیت دارد. حوض آب، ردیفی از درختان پر شاخ و برگ در اطراف آن و پنجره‌ها و درهای چوبی که هنرمندانه ساخته شده‌اند، تصویری زیبا از حیاط خانه شربت اوغلی است.
نشانی: درب سرخاب، کوچه هشت متری، فرهنگسرای تبریز

25- خانه لاله‌ای

خانه لاله‌ای که قدمت آن به اوایل دوره پهلوی برمی‌گردد، در سال 79 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خانه توسط فتح‌علی‌اوف بنا شده و سپس توسط حاج حسین لاله‌ای خریداری گردید. در ادامه با واگذاری آن به میراث فرهنگی، به منظور بزرگداشت خدمات مرحوم یحیی ذکا، یکی از بزرگان علم تاریخ ایران، نام این خانه به دفتر پژوهش‌های تاریخی یحیی ذکا تغییر پیدا کرد. نمای آجری، باغچه‌های متعدد که روزگاری مزین به گل‌های لاله زرد و قرمز بوده‌اند و درختان زیبا از مشخصه‌های این بنای تاریخی ارزشمند است.
نشانی: خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر

26- خانه نیکدل

خانه نیکدل به تاجری به نام آقای نیکدل که از ژاپن لوازم خانگی وارد می‌کرد، تعلق داشت. این خانه دو حیاط جلویی و پشتی دارد و در دو طبقه بنا شده. در حیاط این خانه همانند اکثر خانه‌های تاریخی معاصر با آن، حوض، باغچه‌های طویل در دو طرف و درختان و گیاهانی وجود دارند که آن را به بوستانی کوچک بدل می‌سازند. پنجره‌های رنگارنگ ارسی، طاقچه‌هایی با اشکال زیبا و حوضخانه‌ای خنک با نمای آجری از مشخصه‌های خانه نیکدل است. گردشگران می‌توانند به طور رایگان از خانه نیکدل بازدید کنند.


ساعت بازدید: 8 تا 18
نشانی: تبریز، خیابان امام خمینی، خیابان مقصودیه، پلاک ۷

27- موزه تاریخ طبیعی

در موزه حیات‌ وحش یا تاریخ طبیعی تبریز که در سال 72 و با مساحت 200 مترمربع افتتاح شد، پیکره‌های کاملی از پرندگان، خزندگان، حشرات، پستانداران و سایر حیوانات اهلی و وحشی نگهداری می‌شود.


ساعت بازدید: 9 تا 14
نشانی: بلوار آزادی، چهارراه آبرسانی، اداره کل محیط زیست استان

28- برج خلعت‌پوشان

برج خلعت‌پوشان از مکان‌های دیدنی تبریز است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. این بنا به شکل منشور و دارای سه طبقه است که در گذشته برای اجرای مراسم خلعت‌پوشی در آن جمع می‌شدند. از آنجا که در حال حاضر برج خلعت‌پوشان در اختیار دانشکده کشاورزی است برای دسترسی به آن مجوز دانشگاه لازم است.
نشانی: 5 کیلومتری مرکز تبریز، سمت چپ جاده تبریز-باسمنج

29- پارک مینیاتوری تبریز

برای دیدن ماکت اکثر اماکن گفته شده و خلاصه‌ای از آنچه که باید در شهر تبریز از آن دیدن کنید، به پارک مینیاتوری تبریز بروید. آثار مینیاتوری هنرمندانه از بناهایی همچون ارگ علیشاه، مسجد کبود، برج یانقین، پل کابلی، کلیسای مریم مقدس و ... در این مکان قرار دارد. ساخت این بوستان علاوه بر زیباسازی شهر، به حفظ وگسترش تاریخ، فرهنگ و معماری شهر تبریز کمک شایانی می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه