پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۱۶۳۲
۱۷ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۸
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که شاهد لکه روی بهترین لباس خود باشید. شاید شما هم یکی از افرادی باشید که دربه‌در به دنبال راهی برای رفع یک لکه روی پارچه یا لباس خود باشید.

چگونه لکه را از روی لباس پاک کنیم؟

بوق خبر - تابه‌حال اتفاق افتاده است که لباس یا پارچه‌ای را به علت لکه‌ای که به هر دلیلی روی آن ایجادشده است بخواهید دور بی اندازید؟ شما هم لباس‌های زیادی در کمد خود دارید که با لکه‌ای که روی آن وجود دارد همیشه از پوشیدن آن صرف‌نظر می‌کنید؟ ما اینجا هستیم تا با ارائه این مقاله به شما کمک کنیم بازهم از این لباس‌هایتان بتوانید استفاده کنید. در بیشتر مواقع لکه‌ها از بین می‌روند و نیازی به دور انداختن لباس نیست.

نکات از بین بردن لکه لباس

در ارتباط با از بین بردن لکه‌های لباس و هر آنچه در این مقاله به آن پرداخته‌ایم نکاتی وجود دارد که حائز اهمیت هستند. به همین دلیل قبل از بررسی راه‌حل برای انواع لکه‌ها بهتر دانستیم که این نکات را بدانید.

در از بین بردن لکه بهتر است که هر چه سریع‌تر اقدام کنید و تا زمانی که قدرت نفوذ لکه کمتر است لکه به‌راحتی پاک شود.
مطمئن باشید که مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید برای نوع پارچه لباس شما مناسب است و به آن آسیبی نمی‌رساند.
کلیه راه‌حل‌هایی که در این مقاله آورده‌ایم برای لباس‌های قابل شستشو به کار می‌روند. برای از بین بردن لکه لباس‌های غیرقابل شستشو خود، از افراد متخصص و خشک‌شویی‌ها کمک بگیرید.
بهتر است که از قسمت پشت لکه اقدام به پاک کردن آن کنید. در این صورت از پخش شدن لکه جلوگیری خواهید کرد.
از سیستم ضربه‌ای برای پاک کردن لکه استفاده کنید و تا جای امکان از مالش پارچه خودداری کنید.
شستشو را از محدوده خارجی لکه شروع کرده و به مرکز ادامه دهید.
اغلب لکه‌های غیر چرب را باید با آب سرد از بین ببرید، زیرا آب گرم و داغ لکه‌ها را پایدارتر می‌کنند. البته این در اکثر مواقع است و نوع لکه تعیین‌کننده است.

انواع لکه و روش پاک کردن آن‌ها

با دانستن نکات بالا، حالا وقت اقدام به از بین بردن لکه رسیده است. انواع لکه‌ها با انواع روش‌ها پاک می‌شوند تنها قانون از بین بردن آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. نحوه صحیح شستشو تأثیر زیادی خواهد داشت و باید به‌خوبی از روش گفته‌شده پیروی کنید. در ادامه انواع رایج لکه‌ها را به همراه روش از بین بردن آن‌ها، بررسی کرده‌ایم. البته ممکن است برای از بین بردن لکه‌ها چندین روش وجود داشته باشد که ما در اینجا روش رایج و قابل‌اعتماد را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

لکه عرق

لکه عرق که همه ما ممکن است آن را تجربه کرده باشیم می‌تواند از بین برود. کافی است از مواد و لکه بر‌هایی که در خانه است استفاده کنید. احتمالاً سرکه در همه آشپزخانه‌ها موجود است. ابتدا می‌توانید با هر ماده شوینده مناسب لباستان اقدام به شستشو آن کنید. لکه باقی‌مانده عرق که هنوز پاک نشده است را به مدت ۱۵ دقیقه با یک لیوان سرکه آغشته کنید. بعدازآن لباس را با صابون بشویید و اگر سفید است جلوی آفتاب خشک‌کنید. روش‌های دیگری نیز وجود دارند. به‌عنوان‌مثال می‌توانید برای از بین بردن لکه عرق از جوش‌شیرین و آب‌اکسیژنه نیز استفاده کنید. همچنین آسپرین، نمک مخصوص آشپزی و لیمو نیز می‌توانند کمک کنند.

لکه میوه و آبمیوه

روش بسیار ساده از بین بردن لکه میوه آب سرد است. بله درست شنیدید، اما نه اینکه ساعت‌ها از ایجاد لکه گذشته باشد. اگر به‌محض ایجاد لکه همان قسمت را زیر جریان آب سرد بگیرید لکه پاک خواهد شد. درنهایت نیاز به کمی ماده شوینده معمولی خواهید داشت. اگر از ایجاد لکه گذشته است و به‌راحتی پاک نمی‌شود از الکل استفاده کنید. در ظرف مناسبی به مقدار مساوی الکل و آب بریزید و قسمت لکه‌دار را در آن قرار دهید. اگر هنوز هم موفق به از بین بردن لکه نشده‌اید از گلیسیرین استفاده کنید. لکه را به گلیسیرین آغشته کرده و چند ساعت آن را رها کنید. حال می‌توانید آن را با آب گرم و پودر لباسشویی بشویید. در از بین بردن لکه میوه همچنین می‌توانید از سرکه نیز استفاده کنید. در صورت سفید بودن لباستان قادر هستید که از لکه بر‌های شیمیایی نیز بهره ببرید.

لکه شکلات

لکه شکلات را اصلاً با آب گرم تماس ندهید و قبل از این‌که در اثر گرما به یک لکه ثابت تبدیل شود اقدام به شستشو آن کنید. از آمونیاک می‌توانید استفاده کنید. چندلایه دستمال‌کاغذی را روی قسمت لکه قرار دهید و آن را پشت‌ورو کنید و شستشو را از پشت انجام دهید. به این صورت که مایع ظرف‌شویی و نصف قاشق چای‌خوری آمونیاک را با یک پیمانه آب سرد ترکیب کنید و با یک پارچه بدون پرز دیگر لکه را با این ترکیب آغشته کنید. پارچه را به هم نمالید و از ضربه زدن استفاده کنید. هدف بیرون آمدن لکه و نشستن آن روی دستمال‌کاغذی است نه پخش شدن آن. اگر با آمونیاک پاک نشد می‌توانید از پراکسید هیدروژن ۳ درصد استفاده کنید. سرکه نیز می‌تواند به از بین بردن لکه شکلات کمک کند.

لکه خون

اگر تابه‌حال فکر می‌کردید که لکه خون پاک شدنی نیست سخت در اشتباه بوده‌اید. شما فقط روش درست از بین بردن لکه خون را نمی‌دانستید. در ابتدا به شما باید بگوییم اگر به خودتان شک دارید از همان ابتدا کار را به خشک‌شویی بسپارید. در غیر این صورت ما برای شما راه‌حلی داریم. به‌سرعت برای پاک کردن لکه خون اقدام کنید و به‌هیچ‌عنوان از آب گرم استفاده نکنید. می‌توانید از هیدروژن پراکسید کمک بگیرید. سرکه سفید نیز کمک شایانی در از بین بردن لکه خون تازه می‌کند. مقداری سرکه روی لکه ریخته و ۱۰ دقیقه‌ای صبر کنید. لکه را با یک دستمال نخی و مرطوب پاک کنید. این کار را تا پاک شدن لکه ادامه دهید. همچنین می‌توانید از نمک، جوش‌شیرین و نشاسته ذرت نیز کمک بگیرید.

لکه چسب

برای از بین بردن لکه چسب از لباس ابتدا باید آن را خشک‌کنید. اگر عجله دارید آن را با آب یخ سفت کنید. چسب را از روی پارچه جدا کنید. تا جایی که ممکن است و به پارچه آسیبی نمی‌رسد پارچه را بخراشید تا چسب از آن جدا شود. چسب باقی‌مانده روی لباس را با استون آغشته کنید. از پنبه می‌توانید برای این کار استفاده کنید. بعدازآن دوباره خراشاندن محل را انجام دهید. این کار را تا پاک شدن کامل چسب از روی لباس ادامه دهید و در آخر لباس را با آب سرد و پودر لباسشویی بشویید.

لکه آدامس

لکه آدامس را نیز مانند لکه چسب باید ابتدا خشک‌کنید و تا جای امکان آدامس اضافی را از لباس جدا کنید. به پارچه آسیب نرسانید و تا جای امکان این کار را انجام دهید. بعدازآن می‌توانید روش‌های مختلف را امتحان کنید. از الکل استفاده کنید. لکه را با یک اسفنج الکلی در تماس قرار دهید. بعدازآن با خراشاندن به‌راحتی آدامس جدا می‌شود. می‌توانید از منجمد کردن نیز استفاده کنید. پس از منجمد کردن لکه به‌سرعت آدامس را با یک چاقو کند از لباس جدا کنید. روش‌های دیگری مانند اتو کردن، جوشاندن، کره بادام‌زمینی، سرکه، اسپری مو، چسب نواری و ... نیز می‌توانند به از بین بردن لکه آدامس کمک کنند.

لکه قهوه

 لکه قهوه یکی از متداول‌ترین لکه‌ها است. برای از بین بردن این لکه باید بدانید که اشتباه شما می‌تواند باعث ماندگاری لکه شود. اگر مطمئن نیستید که می‌توانید آن را پاک کنید، لباس را به خشک‌شویی بسپارید. در غیر این صورت می‌توانید از آب و صابون کمک بگیرید. مقداری صابون را با آب ولرم مخلوط کرده و لکه را به مدت ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید. اگر لکه پاک شد که شستشو را کامل کنید در غیر این صورت مخلوط آب و صابون را تعویض کرده و تا پاک شدن لکه این کار را ادامه دهید. مایع ظرف‌شویی نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در پاک کردن لکه قهوه همچنین می‌توانید از سرکه سفید، خمیردندان و جوش‌شیرین نیز استفاده کنید.

لکه روغن

پاک کردن لکه روغن از دشوارترین کار‌ها می‌تواند باشد؛ اما نگران نباشید، برای آن‌هم راه‌حلی وجود دارد. روغن و چربی اضافی را با دستمال‌کاغذی از لباس جدا کنید و روی لکه پودر بچه بریزید. بعدازآن پودر را با یک قاشق از روی لباس بردارید. با یک مسواک از کف مایع ظرف‌شویی در آب بردارید و لکه را با حرکات دایره‌ای پاک کنید. شستشو را کامل کنید و اجازه دهید لباس به‌طور طبیعی خشک شود و از خشک‌کن استفاده نکنید، زیرا لکه ماندگار خواهد شد. مایع ظرف‌شویی و شامپو یا صابون می‌توانند تمامی لکه‌های چربی را پاک کنند.

لکه جوهر

معمولاً کسانی که زیاد با خودکار و ماژیک در ارتباط هستند لکه‌های جوهر را بر روی لباس‌های خود دیه‌اند. برای از بین بردن این لکه‌ها هر چه سریع‌تر اقدام کنید و آن‌ها را قبل از لکه‌گیری به‌طور کامل نشویید؛ زیرا این امر موجب ماندگار شدن لکه خواهد شد. از مالیدن لکه نیز اجتناب کنید. شاید جالب باشد بدانید که شیر می‌تواند لکه جوهر را پاک کند. لباس را در شیر گرم برای ۵ تا ۶ ساعت بخیسانید. پس از پاک شدن لکه می‌توانید شستشو را کامل کنید. متانول نیز می‌تواند در از بین بردن لکه کمک کند. یک پارچه مرطوب شده با متانول را زیر لباس قرار دهید. با یک پارچه پشمی که با متانول آغشته شده است روی لکه ضربه بزنید تا جوهر جذب شود. بعدازآن می‌توانید لباس را با آب و صابون خیس کنید و سپس بشویید. همچنین می‌توانید از استون و آ لیمو نیز کمک بگیرید.

لکه رب و سس گوجه‌فرنگی

برای از بین بردن لکه سس گوجه‌فرنگی که بسیاری از افراد را درگیر کرده است، اولین مرحله برداشتن لایه سس است. سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب لکه سس را تا جای امکان پاک کنید. مقداری ماده ظرف‌شویی روی لکه بریزید و به‌آرامی شستشو دهید. بعد از پاک شدن لکه می‌توانید شستشو را کامل کنید. همچنین می‌توانید برای پاک کردن سس گوجه‌فرنگی از سرکه نیز استفاده کنید. لکه را در آب سرد قرار دهید و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک قاشق مایع ظرف‌شویی به آن اضافه کنید و ۳۰ دقیقه به آن فرصت دهید. از فوم ریش‌تراشی نیز می‌توانید برای از بین بردن لکه استفاده کنید.

لکه چمن

تابه‌حال پیش‌آمده است که هنگام بلند شدن از وی چمن متوجه شوید لباستان با لکه چمن آلوده‌شده است؟ برای از بین بردن لکه چمن هرگز از آب گرم استفاده نکنید. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید با ماده شوینده معمولی لکه را پاک کنید. در غیر این صورت اگر پاک نشد از الکل استفاده کنید. الکل را روی یک پارچه ریخته و روی لکه چمن بمالید. سپس شستشو را کامل کنید. استفاده از اسپری مو نیز می‌تواند کمک کند؛ زیرا این ماده نیز حاوی الکل است. در آخر اگر تلاش‌هایتان جوابگو نبود، از سفیدکننده استفاده کنید.

لکه عطر و ادکلن

لکه‌هایی که در اثر استفاده عطر و ادکلن روی لباس ایجاد می‌شوند را نیز می‌توان پاک کرد. از عصاره لیمو برای از بین بردن این لکه‌ها کمک بگیرید. ناحیه لکه‌دار را با عصاره لیمو بپوشانید. کمی نمک روی لکه بپاشید و با یک برس تمیز به‌آرامی لکه را پاک کنید. شستشو را کامل کنید و لباس را در آفتاب خشک‌کنید. روش دیگر استفاده از جوش‌شیرین است. سه قسمت جوش‌شیرین را با یک قسمت آب مخلوط‌کنید. این خمیر را روی لکه‌ها بمالید و ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس شستشو را کامل کنید. در از بین بردن لکه عطر و ادکلن موادی همچون مواد شوینده، دستمال مرطوب بچه، نایلون، سرکه، الکل و هیدروژن پراکسید می‌توانند به شما کمک کنند.

لکه زنگ‌زدگی

درست حدس می‌زنید. پاک کردن لکه زنگ‌زدگی به همین سادگی نیست؛ زیرا در آب حل نمی‌شوند؛ اما می‌توانید تلاش خود را بکنید. از آب‌لیمو تازه و آب‌نمک استفاده کنید. این مواد را روی لکه بمالید و یکی دو ساعت اجازه دهید در این محلول بماند. نور آفتاب نیز به از بین رفتن این لکه کمک خواهد کرد. روش دیگر از بین بردن لکه زنگ‌زدگی استفاده از تاتار است. ۶ قاشق چای‌خوری تاتار را با دو لیتر آب گرم مخلوط‌کنید و لباس لکه‌دار را در آن قرار دهید و چند ساعت صبر کنید. سپس لباس را بشویید. در روش‌های دیگر از آمونیاک و اگزالیک اسید نیز برای خلاص شدن از لکه زنگ‌زدگی استفاده می‌کنند.

لکه زردی اتو

نگران لکه‌هایی که توسط اتو بر روی لباستان ایجادشده‌اند نباشید؛ اما هر چه سریع‌تر اقدام کنید موفقیت شما بیشتر خواهد بود. برای از بین بردن لکه اتو چندین روش وجود دارد. یکی از راه‌ها استفاده از مایع شوینده و پودر ماشین لباسشویی است. اگر لکه عمیق نباشد این روش مؤثر است. لباس را با آب گرم خیس کنید و مواد شوینده را روی لکه پخش کنید و نیم ساعت تا یک ساعت به آن فرصت دهید. برای خشک‌کردن از آفتاب کمک بگیرید. نور آفتاب خود می‌تواند لکه باقی‌مانده را پاک کند. از سفیدکننده اکسیژنه، آب‌لیمو و سرکه سفید نیز می‌توانید برای از بین بردن لکه زردی اتو کمک بگیرید.

لکه لاک ناخن

لاک ناخن یکی از مواردی است که همه ما از آن وحشت داریم. دو روش برای از بین بردن نگرانی شما آورده‌ایم. روش اول کمک گرفتن از الکل یا استون است. لباس خود را روی دستمال حوله کاغذی قرار دهید. شستشو را باید از پشت لکه شروع کنید بنابراین لباس را برعکس کنید. حال ماده پاک‌کننده خود را روی لکه بریزید. با یک پنبه به‌صورت ضربه‌ای سعی کنید لاک را به حوله کاغذی زیر لباس منتقل کنید. حواستان باشد پس از رقیق شدن لکه به قسمت‌های دیگر منتقل نشود. روش دیگر استفاده از اسپری مو است. مقدار مناسبی از آن را روی لکه اسپری کنید. با یک مسواک سعی کنید لاک را از پارچه پاک کنید. با یک پنبه که روی لکه فشار می‌دهید لاک را از روی پارچه بردارید. بعد از پاک کردن لکه شستشو را کامل کنید.

سخن پایانی

سروکله لکه‌ها در زندگی همه افراد پیدا می‌شود. نگرانی همه در برطرف کردن لکه‌ها است؛ زیرا آن‌ها تجربه‌های ناموفقی در از بین بردن لکه‌ها داشته‌اند. از بین بردن لکه‌ها اصلاً کار دشواری نیست تنها باید راه‌حل درست آن را بدانید. در این مقاله سعی کردیم در مورد انواع لکه‌ها و روش صحیح پاک کردن آن‌ها صحبت کنیم. برخی نکات ریز مانند درجه آبی که برای شستشو استفاده می‌کنیم، بسیار در این امر مهم هستند؛ بنابراین به‌دقت به پاک کردن لکه‌ها اقدام کنید. امیدواریم با این مقاله توانسته باشیم در کم کردن لکه لباس‌های شما کمکی کرده باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه