پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۱۰۵۵
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰
قرص زولامین برای درمان و بهبود مشکلات افسردگی، وسواس، وحشت، اختلال خلقی دوران قاعدگی، اضطراب و استرس پست تروماتیک تجویز می‌گردد و مقدار مصرف آن را پزشک تعیین می‌نماید.

افسردگی

بوق خبر -قرص زولامین یکی از دارو‌های مصرفی برای درمان مشکلات مختلف روان می‌باشد، این دارو باید با تجویز و صلاحدید پزشک انجام شود. برای بررسی بیشتر این دارو و آشنایی بیشتر با آن در این مطلب همراه ما باشید.

بررسی قرص زولامین

قرص زولامین یکی از دارو‌های تجویزی می‌باشد که بدون نسخه پزشک نباید استفاده شود، این دارو در دسته دارو‌های درمان کننده افسردگی قرار دارد و علاوه بر افسردگی، وسواس، وحشت، استرس پست تروماتیک، اختلال خلقی دوران قاعدگی و اضطراب را نیز درمان می‌کند.

هشدار مصرف

این دارو در برخی موارد می‌تواند ایجاد مشکل کند. داروی زولامین را بیماران دچار نارسایی کبد، بیماران قلبی، افراد دارای سابقه حملات تشنجی، بیماران دچار اختلالات انعقادی، گلوکوم با زاویه بسته و افراد دارای سابقه مانیا باید با احتیاط بالا و مشورت با پزشک مصرف نمایند.

برخی تداخلات دارویی زولامین

داروی زولامین سرترالین متابولیسم کبدی دارو‌های ضد افسردگی سه حلقه‌ای و دارو‌های ضد آریتمی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا اثرات آن‌ها تشدید شود. علاوه بر این سرترالین متابولیسم آستمیزول را مهار می‌نماید و سبب افزایش خطر آریتمی می‌گردد.

استفاده همزمان مهار کنندگان مونوآمین اکسیداز با این قرص می‌تواند باعث ایجاد عوارض جدی و خطرناک قلبی و عروقی و cnc گردد.

مصرف داروی زولامین همراه با پیموزاید به خاطر بیشتر شدن غلظت سرمی پیموزاید باید خودداری شود. علاوه بر این استفاده همزمان این دارو با دارو‌های سرتونرژیک ممکن است سبب ایجاد سندروم سروتونین و شدید شدن عوارض گردد.

همچنین استفاده همزمان داروی زولامین سرترالین با برخی فرآورده‌های گیاهی دارای گیاه علف چای مثل هایپیران می‌تواند سبب بیشتر شدن احتمال بروز عوارض جانبی گردد.

نکات و توصیه‌های مهم

در رابطه با مصرف داروی زولامین موارد زیر را در نظر داشته باشید:

برای رسیدن به اثر ضد افسردگی دارو امکان دارد به زمانی تا ۴ هفته نیاز داشته باشید و زودتر از آن به نتیجه‌ای نرسید.

از قطع یکباره این دارو شدیدا خودداری نماید، زیرا عوارض بدی می‌تواند به دنبال داشته باشد.

در زمان مصرف این دارو به دلیل بروز سرگیجه، اختلال در تصمیم گیری، تفکر و مهارت‌های حرکتی بهتر است از انجام کار‌هایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند مانند رانندگی خودداری و احتیاط نمایید.

در مورد بیمارانی که احتمال بروز خودکشی در آن‌ها وجود دارد، نباید مقادیر زیاد داروی یکجا در اختیارشان قرار داده شود.

در رابطه با دوره بارداری اطلاعات دقیقی در دست نیست، از این رو خانم‌های باردار بدون مشورت با پزشک نباید از این دارو و دیگر دارو‌ها استفاده نمایند.

در صورت مصرف بیش از اندازه از دارو باید سریعا به درمانگاه و یا اورژانس مراجعه شود.

در صورت برزو عوارض جانبی پرخطر باید مصرف دارو قطع شده و با پزشک مشورت شود.

رمان دارو باید کامل شود و از مصرف خودسرانه دارو پیشگیری شود.

مقدار و نحوه مصرف دارو توسط پزشک تعیین می‌شود و مقدار آن با توجه به صلاحدید پزشک ممکن است کم یا زیاد شود.

داروی زولامین را دور از رطوبت و نور خورشید نگهداری کرده و از دسترس اطفال دور نگهداری نمایید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه