بررسی اما و اگرهای نجات صنعت بانکرینگ ایران؛

فناوری سولفورزدایی از محصولات نفت و گاز به کجا رسید؟

​​​​​​​گروه انرژی- ایرج گلشنی- سوخت با سولفور پایین از محصولاتی است که با فناوری نوین به دست می آید که حداقل مصرف آن برای سوخت کشتی هاست. مصرف این سوخت، آلودگی کمی دارد و به عنوان سوخت بین المللی کشتی ها شناخته می شود.

حکمرانی آب در ایران زیر سایه سیاست‌های پوپولیستی؛

چالش‌‌های چهارگانه حکمرانی آب در ایران

گروه راهبرد - مهرداد سامانی - «حکمرانی آب در ایران در دوره های مختلف، درگیرِ سیاست‌های بعضا پوپولیستی شده و همین موضوع موجب شده تا رویه‌ها و اقداماتی در حوزه مذکور در پیش گرفته شوند که خود، بحرانِ آب در ایران را تشدید می کنند.» «بخش قابل تجهی از قواعد و اصول حاکم بر حوزه حکمرانی آب در ایران، تقلیدی و برگرفته از نظام های حکمرانی آب در کشورهای غربی است. این مساله سبب شده تا قواعد حاکم بر حوزه حکمرانی آب در ایران، فاصله زیادی با واقعیت های آبی کشورمان داشته باشند.»

توسعه دریا محور نیاز به زیر ساخت و توسعه گام به گام دارد

اقتصاددریایی -یک پژوهشگر سیاست گذاری عمومی با بیان اینکه اقتصاد دریا محور گامی مؤثر در اشتغال و توسعه سواحل کشور محسوب می‌شود که باید مورد بهره برداری قرار گیرد، تاکید کرد: بی تردید در کنار سواحل دریا ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای انرژی و گازی به راحتی قابل توسعه است و محدودیتی به لحاظ زیرساخت و محیطی داخل کشور را نداریم، از سویی دیگر موقعیت ژئوپلیتیکی کشور ما در آب‌های جهان است، به این مفهوم که ما دو منطقه مهم آبی در شمال و جنوب کشور داریم که بندرگاه‌ها و برنامه‌هایی که این نقاط را به هاب منطقه مبدل کند و موقعیت اقتصادی سیاسی ما را به شدت در منطقه و جهان ارتقا خواهد داد.

دیدگاه اتاق ایران درباره سند جامع توسعه دریامحور اعلام می‌شود

اقتصاددریایی -اتاق ایران قرار است طی دو هفته آینده با توجه به نامه دبیر هیئت دولت، دیدگاه‌های خود را درباره تدوین سند جامع توسعه دریامحور جمع‌بندی و ارسال کند

پیش‌بینی افزایش هزینه سوخت کشتی‌ها

گروه بانکرینگ - امید عباسی - سیاست‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده، هزینه سوخت فسیلی کشتی‌ها را تا سال ۲۰۳۰ دو برابر می‌کند تا آنجا که بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده، قیمت هر تن کربن بیش از ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۳۵ و ۴۰۰ دلار در سال ۲۰۵۰ برآورد شده است.

سرنوشت ۲۷ سکونتگاه‌ ساحلی ایران چه می‌شود؟

چرا فقط دو درصد جمعیت کشور در خط ساحلی ساکن‌اند؟

​​​​​​​گروه توسعه دریا - امید اسماعیلی - در حال حاضر دو درصد جمعیت کشور در خط ساحلی و مجاورت دریا ساکن هستند، این در حالی است که در کشورهای دارای مرز دریایی تا ۸۰ درصد جمعیت آن ها در سواحل مستقرند. نمونه این استقرار را می توان در کشورهای جنوب خلیج فارس مشاهده کرد که عمده جمعیت آن ها در شهرها و بنادر حاشیه دریا سکونت دارند. در حالی که به نسبت خط ساحلی جنوب خلیج فارس، خط شمالی آن جمعیت قابل ملاحظه ای را در خود جای نداده است. در برنامه ششم توسعه کشور بر استقرار جمعیت در ساحل خلیج فارس و دریای عمان تاکید زیادی شد و طبق این برنامه باید جمعیت ساحل جنوب از یک میلیون و نیم به بیش از ۶ میلیون نفر ـ چیزی حدود ۵ برابر ـ می رسید که میسر نشد.

استمداد انجمن مهندسی دریایی ایران از رئیس جمهور؛

تاسیس سازمان توسعه مناطق ساحلی کشور یک ضرورت است

​​​​​​​گروه اقتصاددریامحور - رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران طی نامه ای به رئیس جمهور، ضمن طرح موضوع ضرورت تاسیس سازمان توسعه مناطق ساحلی، تغییر رویکرد در سلسله مراتب تصمیم گیری دولت به «از پایین به بالا» همراه با توانمند سازی نهادهای اقتصادی اجتماعی محلی را درخواست نمود.

مدیرعامل یک شرکت حوزه دریا،

سهم صنایع دریایی در بازار بورس ایران چشمگیر نیست

گروه بازارسرمایه - ایرج گلشنی - «بورس» از قواعد علمی و منطقی اقتصادی پیروی می کند و فرمول های مشخصی برای سنجش دارد؛ البته به شرطی که بازار بورس، واقعا همان بازار بورسی باشد که در کتاب های دانشگاهی درباره آن می نویسند و می گویند.

صفایی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی

مدیریت دریامحور؛ نیازمند نهاد راهبری است نه وزارت خانه

وزارت راه و شهرسازی نقش آفرینی مؤثری در عملیاتی سازی سیاست‌های توسعه دریامحور خواهد داشت ​​​​​​​گروه دریامحور - امید اسماعیلی - «تنقیح قوانین موجود و یکپارچه سازی آن، ضرورت پیشبرد سیاست های توسعه دریامحور» عنوانی است که علی اکبر صفایی، معاون وزیرراه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد به آن تاکید می کند وی از ضرورت مشارکت و راهبری کلیه مسئولان و وزارت خانه های دخیل در حوزه دریا در امر سیاست‌های توسعه دریامحور می‌گوید.

از گردشگری، بانکرینگ و کشتیرانی تا صنعت کشتی‌سازی؛

«چرا اقتصاد دریا در مَکُران پا نمی گیرد!»

​​​​​​​گروه اقتصاددریا - امید عباسی - توسعه دریامحور و اقتصاد دریا که به تازگی در سطح کشور ایران و سایر کشورها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، گامی مؤثر در اشتغال و توسعه هر منطقه محسوب می‌شود.