اعلام آمادگی بخش خصوصی برای «توسعه اقتصاد دریامحور» و تحقق «جهش تولید» در پسکرانه بنادر

 اقتصاددریایی - رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه بنادر ر‌گ‌های حیات اقتصاد کشور هستند، گفت: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی آمادگی کامل دارند تا در مسیر جهش تولید در پسکرانه بنادر» و «توسعه اقتصاد دریامحور»، گام بردارند.

توسعه اقتصاد دریا و شعار سال اولویت‌های اصلی هرمزگان در سال جاری

 اقتصاددریایی - استاندار هرمزگان تحقق مصوبات دور دوم سفر رئیس‌جمهور، عملیاتی کردن محور‌های اقتصاد دریامحور و تحقق شعار سال را سه کلان رویکرد استان در سال جاری عنوان کرد.

بررسی اهمیت اقتصاد اقیانوسی؛

ضرورت توجه ویژه به اقتصاد اقیانوسی

گروه دانش دریا - سیدعمران طباطبایی - اقتصاد اقیانوسی اصطلاحی است که برای توصیف فعالیت های اقتصادی مرتبط با سواحل، اقیانوس ها و دریاها به کار می‌رود. محققان، این اقتصاد را به عنوان استفاده پایدار از منابع اقیانوس به نفع اقتصاد، معیشت و سلامت اکوسیستم اقیانوس تعریف می‌کنند. فعالیت‌هایی که معمولاً برای نشان دادن اقتصاد اقیانوسی شناخته می‌شوند شامل کشتیرانی، ماهی‌گیری و آبزی پروری، گردشگری ساحلی، انرژی تجدید پذیر، نمک زدایی آب، کابل کشی زیر دریا، صنایع استخراجی بستر دریا و معادن اعماق دریا، منابع ژنتیکی دریایی و بیوتکنولوژی هستند.

افزایش واردات LNG جهان به بالاترین سطح

افزایش صادرات LNG توسط قطر، امارات، مالزی، آنگولا و روسیه، کاهش صادرات نیجریه و مصر را جبران کرد.

توسعه اقتصاد دریامحور باعث جهش تولید و اشتغال‌آفرینی می‌شود

 اقتصاددریایی - دبیر و نایب رییس انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران پسکرانه بنادر را حلقه مفقوده جهش تولید در کشور توصیف کرد و گفت: توسعه اقتصاد دریامحور منجر به جهش تولید و حل مشکل بیکاری در کشور خواهد شد.

لزوم گرایش وزارت اقتصاد به اقتصاددریامحور؛

چرا وزارت اقتصاد به حوزه دریا محور روی نمی‌آورد؟

​​​​​​​گروه راهبردی – امید اسماعیلی - کشور ایران از دو سو به دریا راه دارد. نعمت بزرگی که بسیاری کشورها آرزوی آن را داشته اند و گاه برای رسیدن به دریا، جنگ ها کرده اند؛ اکنون این نعمت بزرگ پیش روی ماست در حالی که هیچ چشم اندازی برای استفاده از دریا و توجه به اقتصاد دریامحور نداریم همه چیز در سوال مشخص و روشن است. جای هیچ بحث و گفت و گویی نیست و موضوع کاملا عیان است.

ساماندهی وضعيت نيروي انساني حوزه دريايي نیازمند فهم مشترک است

تناقض در تحليل وضعيت دريانوردي ايران

​​​​​​​گروه دریانوردی- ایرج گلشنی - روزهاي مناسبتي كه فرا مي رسند، سخن گفتن در باره آن موضوع شروع مي‌شود. داشتن يكي از دو شرط زير براي اظهار نظر كافي است: يا بايد متخصص و مجرب باشي و يا حكم مسئوليت دولتي داشته باشي!

گردشگری دریایی ایران« نوزاد نیازمند توجه»

فاصله ایران از دنیای گردشگری دریا

​​​​​​​گروه دريامحور - امید عباسی - موضوع لزوم ارائه راهکارهای عملی برای جایگزینی اقتصاد نفتی با گردشگری مدت هاست که مطرح شده است زیرا گردشگری یک حوزه فرابخشی است و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌تنهایی نمی‌تواند این حوزه را به جلو ببرد و توسعه صنعت گردشگری نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است. ظرفیت‌های دریا برای توسعه گردشگری فراوان است و با وجود این‌که دریا یکی از ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه گردشگری است اما متأسفانه از این ظرفیت به خوبی نتوانسته‌ایم استفاده کنیم این در حالی است که ما سواحل بسیار زیبایی داریم که می‌تواند در خدمت گردشگری قرار گیرد.

توسعه دریایی در ایران شکل می گیرد؟

نگاهی به تحرکات ایران برای دستیابی به تمدن دریایی

​​​​​​​گروه اقتصاددریایی - ابراهیم عسگری - با تحلیل و بررسی اهمیت سیاست‌های کلی «توسعه دریامحور»، ظرفیت‌های دریایی کشور و تأثیر آن بر اقتصاد کلان و توسعه و پیشرفت پایدار و همه‌جانبه کشور، یکی از گزاره‌های سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تأکید بر استفاده از بستر و ظرفیت دریا در جهت «ایجاد و پویایی یک تمدن» است. موضوع «توسعه دریامحور» همواره در سال‌های گذشته در کانون توجه مسئولان ارشد نظام قرار داشته است و رد پای آن را می‌توان به ‌صراحت در سیاست‌های کلی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه کشور، سند تحول، سند ملی آمایش سرزمین و سیاست‌های کلی توسعه دریامحور مشاهده کرد.

یک مدرس و بازرس ارشد دریایی ؛

فقط ۱۰ درصد از ریسک‌های تحت پوشش بیمه کشتی به درستی ارزیابی می شوند !

​​​​​​​گروه دریامحور - رضا محمدعلی بیگی - تاملی به اظهارات آقایان محسن آذری، معاون فنی موسسه بیمه متقابل کیش و حمید علیجانی مدیر اتکایی و امور بین الملل شرکت بیمه دانا، که در تاریخ دهم دیماه ۱۴۰۲ در پایگاه خبری راه بیمه (ریسک نیوز) منتشر شده، گویای این مهم است که ۹۰ درصد بیمه نامه های صادره برای شناورهای ایرانی، فاقد ارزش و اعتبار است چرا که شناسایی و ارزیابی خردمندانه و دقیقی از ریسک های مرتبط با کشتی تا پیش از صدور بیمه نامه انجام نمی پذیرد. اینکه ریسک به درستی شناسایی و ارزیابی نشود به این معناست که حق بیمه به درستی محاسبه نمی شود و پیرو آن، مدل توزیع و پذیرش ریسک و نیز محتوای بیمه نامه یا الحاقیه های آن بطور استاندارد و خردمندانه طراحی و تدوین نمی‌شوند.