اقتصاددریایی - کمیسیون فدرال دریانوردی ایالات متحده (FMC) اعلام کرد براساس دستورالعمل جدید که از ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴ اجرا میشود اپراتورهای کشتیرانی نمیتوانند برای ارسال کانتینر بهانههای غیر منطقی برای بارگیری در فضای بار ایجاد و یا ارسال کالاهای رزرو شده را به تعویق اندازند. به تعبیر دیگر پس از توافق طرفین معامله، حامل بار نمیتواند فضای دیگری را برای حمل انتخاب کند که این موضوع مورد اعتراض شورای جهانی صنعت کشتیرانی و خطوط بزرگ جهانی قرار گرفته است.
اقتصاددریایی - تعداد ۱۶۱.۸ میلیون teu کانتینر در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی در بنادر چین جابهجا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۵ درصد افزایش نشان میدهد.
اقتصاددریایی -معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از رشد حدود ۵۸ درصدی صادرات کالاهای غیر نفتی در مجتمع بندری انزلی در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
اقتصاددریایی - مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: تمام فرآیندهای لازم برای راهاندازی خط دریایی خرمشهر به بصره در اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر فراهم است و ما به صورت رسمی آمادگی خود را به طرف عراقی اعلام کردهایم.
اقتصاددریایی - ۲۶۴ کشتی با ۱.۶ میلیون teu از ابتدا تا نیمه اول ۲۰۲۴ به ظرفیت ناوگان کانتینری جهان افزوده شده که در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۳ با ۱۱ درصد افزایش در ۱۵ سال گذشته بیسابقه است. این ناوگان تا پایان سه ماه سوم ۲۰۲۴ به ظرفیت ۳۰ میلیون teu دست مییابد.
اقتصاددریایی - ظرفیت خالی کشتیها از آسیا به اروپای شمالی و سواحل غربی آمریکای شمالی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سالهای ۲۰۲۱ ،۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی روند کاهشی را نشان میدهد.
اقتصاددریایی - مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران تنها عضو انجمن بینالمللی زیرساختهای حملونقل دریایی (PIANC) در خاورمیانه است.
اقتصاددریایی - تعداد کشتیهای ترانزیت شده از کانال سوئز در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ از ۲۵۹۱۱ فروند به ۲۰۱۴۸ فروند رسیده است. براین اساس فقط ۱۴ درصد از کشتیهای عبوری از منطقه بحرانی دریای سرخ با قبول ریسک کانال سوئز را برای ترانزیت انتخاب میکنند که یکی از شرکتهای بزرگ خط کشتیرانی فرانسه است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر، ارایه خدمات لجستیکی را رویکرد نوین این شرکت دانست و با اشاره به نوسازی این ناوگان به منظور خدماترسانی بهتر به مشتریان و صادرکنندگان کالا به کشورهای حوزه دریای خزر، از کاهش میانگین سنی تعدادی از شناورهای این ناوگان به ۱۵ سال خبر داد.
اقتصاددریایی - آذربایجان، ترکمنستان، گرجستان و رومانی در یک تحول مهم برای اتصال منطقهای و یکپارچگی اقتصادی، به دنبال ایجاد مسیر حملونقل بینالمللی «خزر-دریای سیاه» از طریق توافقنامه چهارجانبه بیندولتی هستند که اواخر سال جاری در بخارست امضا میشود.