شب چراغها گروههایی هستند که سالها بدون مجوز و توجه به ذخایر آبزیان، شبها به دریا میروند و با استفاده از نورافکنهای قوی تنها در یک شب به اندازه یکسال، صید صیادان متعهد به دریا را با خود میبرند و شایسته است بدانید که کارشناسان براین باورند در صورت تداوم این صید تا ۲ سال آینده شاهد فاجعهای در حوزه آبزیان خلیجفارس خواهیم بود.
بررسی اهمیت انتخابات انجمن مهندسی دریایی ایران در گفت وگوی« اقتصاد سرآمد» با کاپیتان علیمحمدی
به دنبال اعلام فراخوان انجمن مهندسی دریایی ایران مبنی بر برگزاری انتخابات هیات رئیسه و هیات مدیره در ۲۴ اسفند سال جاری، و نیز با توجه به رکود شدید یک ساله اخیر انجمن، تلاش کردیم با اعضای این انجمن به هم اندیشی بنشینیم و در باره انجمن و ارزش ها و اهمیت آن سخن بگوییم. در این شماره نگاه و نگرش دو عضو ارشد انجمن مهندسی دریایی ایران را می خوانید و در شماره های آینده، تحریریه روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد در اختیار دیگر اعضای این انجمن است تا طرح دیدگاه های خود بپردازند.
مزیت کدام است؟ ساخت یا تعمیر؟« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند
در شماره های پیشین روزنامه به این نکته تمرکز داشتیم که بدانیم مزیت نسبی کشور ما در بخش ساخت یا تعمیر کشتی، کدام است؟ آیا ما می توانیم کشتی بسازیم؟ آیا در صورت توانستن، ساخت کشتی برای ما مزیت دارد یا باید از خیر ساخت کشتی بگذریم و به سراغ تعمیرات برویم؟ وجود رقبای بزرگ و پیش تاخته از یک سو و نداشتن دانش فناوری ساخت تجهیزات از دیگر سو و نیز، گران بودن ساخت در ایران نسبت به برخی کشورها، آیا مزیت رقابتی برای ما ایجاد می کند و در بازار ساخت کشتی، جایی برای ایران پیدا می شود؟
اولین بادبان جمع شونده صرفهجویی در مصرف سوخت با نام WISAMO پس از تأیید مؤسسه DNV بر روی یک کشتی تجاری فرانسوی به منظور کاهش ۲۰ درصدی سوخت به صورت آزمایشی نصب شد.
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران گفت: این شناور با ۴۳ متر طول، ۱۰متر عرض و سه متر ارتفاع، میتواند به وسیله چرخهای (رولر) نصب شده بر روی کِشندههای کابلی، ضایعات نفتی را مهار و در مخازنی که به آن مجهز هستند، منتقل کند.
خبرگزاری رویترز امروز به نقل از منابع آگاه و اسناد مربوطه نوشت که ونزوئلا قرارداد خرید دو نفتکش را با ایران منعقد خواهد کرد.
اقتصاددریایی - تغییرات اقلیم، افزایش سریع جمعیت، توسعه صنعتی و البته مدیریت ناکارامد منابع آبی بدون توجه به الزامات توسعه پایدار، موضوع کم آبی را به بحران کم آبی در کشور مبدل کرده است.
با نگاه به سیاست های برنامه هفتم توسعه« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند
همواره این سوال در اذهان می چرخد که: ایران کشوری دریایی است و از دو سو به دریا راه دارد. همچنین می دانیم که باربری و حمل و نقل با کشتی، ارزان ترین و مطمئن ترین روش است و نیز می دانیم که هر کشوری از جمله ایران، نیاز به کشتی دارد؛ پس چرا کشتی نمی سازیم؟
با نگاه به آینده « اقتصادسرآمد» تحلیل می کند
اگر در مسیر استان های نفت و گاز خیز حرکت کرده باشید و یا در تصاویر و عکس ها دیده باشید، تعداد زیادی مشعل های بسیار بزرگ در حال سوختن و هدر فتن و دود به هوا دادن می بینید. منابع سرشار گاز، از چاه ها سرریز شده و چون قادر به استحصال آن ها نیستند، لوله بلندی گذاشته و گاز را به چند متری آسمان رسانده و آن جا آتش می زنند تا در محیط پخش نشود.
در ساحلهای بزرگ ایران میتوان به بازسازی، تعمیرات و سایر امور مربوط به صنعت ساخت یا بازسازی صنعت بپردازیم؛ این در حالی است که به دلیل ناآشنا بودن دانشجویان و دانشآموزان با صنایع مرتبط با کشتی، شاهد استقبال حداقلی از این رشته و تخصص هستیم در واقع درآمدزایی در این رشته مغفول مانده است.