اکتشاف اقیانوس‌ها با وسایل نقلیه خودران

 اقتصاددریایی - وسایل نقلیه خودران با اکتشاف اقیانوس‌ها و جمع آوری داده‌ها از طریق وسایل نقلیه بدون سرنشین و بدون اتصال، آینده علوم دریایی را رقم می‌زنند.

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد

 اقتصاددریایی - مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران «افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران و دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی» را با محوریت مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی دریایی (خلیج فارس) برگزار می‌کند.

شکوفایی حیات اقیانوسی پس از انقراض دسته جمعی تاریخی

گروه بین الملل – امید اسماعیلی - بیوتای گویانگ در جنوب چین حاوی بقایای فسیل شده یک اکوسیستم دریایی متنوع است که شامل ماهی‌های شکارچی بزرگ به نام کولاکانت و کنودونت های مارماهی می‌شود.

کارخانه نورد فولاد دریایی راه اندازی می‌شود

 اقتصاددریایی - مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: کارخانه نورد فولاد دریایی در منطقه احداث خواهد شد و به جای خرید ورق از شرکت‌های تولیدی و انتقال آن به منطقه با مشارکت بخش خصوصی ورق از ۲ کیلومتری خط تولید کشتی سازی، روی دستگاه برش می‌رود.

کشتی‌های الکتریکی با صفر در‌صد آلودگی در راه است

 اقتصاددریایی - تفاهم‌نامه ساخت و برق‌رسانی به کشتی‌های الکتریکی توسط سنگاپور بین دو شرکت کشتیرانی اقیانوس آرام شرقی و Yinson GreenTech امضا شد، بر این اساس کشتی‌های الکتریکی با صفر در‌صد آلودگی امکان دریافت برق دریایی لازم را در سنگاپور خواهند داشت.

چرا ساخت کشتی در ایران مزیت دارد

ساخت هر کشتی در ایران چند میلیون دلار ارزآوری دارد؟

​​​​​​​گروه صنایع دریایی – ایرج گلشنی - در شماره های پیشین روزنامه دریایی سرآمد به این نکته تمرکز داشتیم که بدانیم مزیت نسبی کشور ما در بخش ساخت یا تعمیر کشتی، کدام است؟ آیا ما می توانیم کشتی بسازیم؟ آیا در صورت توانستن، ساخت کشتی برای ما مزیت دارد یا باید از خیر ساخت کشتی بگذریم و به سراغ تعمیرات برویم؟ وجود رقبای بزرگ و پیش تاخته از یک سو و نداشتن دانش فناوری ساخت تجهیزات از دیگر سو و نیز، گران بودن ساخت در ایران نسبت به برخی کشورها، آیا مزیت رقابتی برای ما ایجاد می کند و در بازار ساخت کشتی، جایی برای ایران پیدا می شود؟

بررسی رابطه بین ارتباطات و رشد اقتصاد دریایی؛

«اقتصاد دریایی» ضرورت توجه به رسانه و نوآوری دیجیتال

گروه دانش دریایی - سیدعمران طباطبایی - صنعت فرهنگ ارتباطات رسانه ای به تدریج به یک نوع نیروی مهم برای ارتقای رشد اقتصادی تبدیل شده است. در عین حال، اقتصاد دریایی، به عنوان بخش مهمی از اقتصاد طبقاتی جهانی، با چالش‌‌ها و فرصت ‌های نوآوری دیجیتال مواجه است و به همین علت بررسی تأثیر نوآوری دیجیتال بر رشد اقتصاد دریایی از طریق بهینه ‌سازی ساختار صنعت فرهنگ ارتباطات رسانه‌‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

فاز جدید جنگ تجاری آمریکا و چین

 اقتصاددریایی - اخیرا و در راستای تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، پنج اتحادیه کارگری آمریکا نگرانی خود از رویکرد تهاجمی و مداخله‌گرایانه چین، برای تسلط بر بخش‌های کشتی‌سازی، دریایی و لجستیک جهانی را اعلام کردند.

صنعت کشتیرانی چاره‌ای جز پذیرش هوش مصنوعی ندارد

 اقتصاددریایی - صنعت کشتیرانی روز‌های چالش برانگیزی را می‌گذراند. شرکت‌های حمل‌و‌نقل سراسر جهان طیف گسترده‌ای از تصمیم‌های عملیاتی و تجاری را پیگیری کرده و سعی دارند در کنار بحران‌هایی مانند جنگ روسیه و اوکراین و دریای سرخ به تقاضای مشتریان پاسخ دهند و مقررات سختگیرانه در مورد انتشار کربن را رعایت کنند. بدین ترتیب رویداد‌های ژئوپلیتیکی در حال حاضر مسیر‌های تجاری را به آشفتگی کشانده و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل دریایی را با پیچیدگی خاصی مواجه کرده است. در این راستا تصمیم‌گیری در مورد به‌کارگیری هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی ابعاد گسترده‌تری یافته است، زیرا صنعت کشتیرانی چاره‌ای جز قبول هوش مصنوعی ندارد، اما همین فنّاوری چالش‌های مختلفی را سر راهِ صنعت کشتیرانی قرار می‌دهد که در نهایت به نفع این صنعت خواهد بود.

رباتیک چگونه صنعت دریایی را تغییر می‌دهد؟

 اقتصاددریایی - انقلاب دیجیتال تغییرات بزرگی را در زندگی ما به ارمغان آورده است، تعداد زیادی از خدمات آنلاین، دستگاه‌ها، نرم‌افزار‌ها و البته ربات‌ها به محرک‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده‌اند. رباتیک مدرن تقریباً در تمام بخش‌ها از جمله صنعت دریایی در حال گسترش است.