تشریح صفایی از برنامه‌های اقتصاد دریا محور سازمان بنادر و دریانوردی

سفارش ساخت بیش از ۱۰۰ شناور به کشتی سازان داخلی در دستور کار

اقتصاددریایی - علی‌اکبر صفایی: توجه به مقوله دریا بیش از ۱۰ سال است که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار دارد و اقدام عملی از سوی دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت و ساختار نهادی در حوزه معاون اول رییس جمهور ایجاد شد و برنامه ریزی برای فعالیت اجرایی در حوزه دریا صورت گرفت.

فرهنگ‌سازی، راهبرد بنیادین شورای عالی صنایع دریایی؛ اقتصادسرآمد تحلیل می‌کند

چرا ارکان دریایی از برنامه کلان فرهنگی تهی هستند

اقتصاددریایی - شورای عالی صنایع دریایی باید تکلیف فرهنگ و فرهنگ‌سازی دریایی را روشن کند. تشخیص راهبرد‌های فرهنگی و تبیین سیاست‌های کلان بسیار مهم و حیاتی است. در چنین روندی است که شاکله کلی فرهنگ دریایی ایرانیان مشخص می‌شود و می‌توان دورنمای آن را در افق برنامه‌های مختلف توسعه دید و به تحقق آن امیدوار بود؛ زیرا با وجود راهبرد رسمی فرهنگی توسعه دریایی، برنامه و بودجه ریزی برای آن ممکن می‌شود.

رضا الماسی، مدیر شناورسازی مدکندالوی قشم به اقتصادسرآمد می گوید:

قابلیت ساخت شناورهای پیچیده تر از کروز را داریم

اقتصاددریایی - گردشگری ما باید به صورت محلی بررسی کند. کشتی کروز که بُرد دریانوردی بالایی دارد، قاعدتاً برای جزایر ما قابل استفاده نخواهد بود. برای جزایری مثل هنگام، هرمز، لارک یا جنگل های حرایی که در قشم هست، کشتی های تفریحی با ابعاد کوچکتر که آبخور مناسب جهت پهلوگیری داشته باشد، لازم است.

درباره عمل موهوم در تبصره ماده ۵۹۲قانون مجازات اسلامی

آیا رشوه در حمل و نقل دريايي امري عادي است؟!

اقتصاددریایی - دولت‌ها در مسير نيم قرني اخير، آن قدر بروكراسي مزاحم ايجاد كردند و آن قدر قانون‌ها را پيچيده كردند كه براي عده‌اي فرصت‌طلب، موقعيت ايجاد كردند كه گلوگاه‌ها را بگيرند و آن را تبديل به عوارضي رشوه كنند.

نوجوانان ایرانی و دریا‌های ایران، اقتصاددریایی تحلیل می‌کند

جوان و دریا؛ دو غريبه در يك قاب

اقتصاددریایی - در ایران امروز و در عرصه دریا و دریانوردی، داشته‌های فراوانی هست که باید به نسل بعدی منتقل شود. این که ما چقدر در انتقال داشته‌ها به نسل‌ها موفق بوده‌ایم، جای سوال است.

مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی تمیم:

آزادسازی واردات کشتی های تفریحی به چه قیمتی؟

اقتصاددریایی - نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی هم پیشنهاد دادیم که این پیگیر حذف این مصوبه شود. چون توانمندی طراحی و ساخت شناورهای تفریحی در کشور وجود دارد. ما کاملاً با این مصوبه مخالفیم.

به ظهور رساندن ظرفیت‌های ایزوایکو در گرو تکمیل سرمایه ۳۵۰ میلیون یورویی

درخواست انجمن مهندسی دریایی برای تقویت جایگاه صنایع دریایی در وزارت صمت

اقتصاددریایی - رییس انجمن مهندسی دریایی در ادامه این نامه می‌گوید: مطابق با مصوبه ۲ شورای عالی صنایع دریایی کشور، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های زیر مجموعه مکلف گردیده اند ضمن رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی با نظارت وزارت صمت نسبت به نوسازی و توسعه ناوگان دریایی اقدام نمایند.

بیشترین سهم انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مربوط به «کشتیرانی» است؛ اقتصادسرآمد بررسی می‌کند

افزایش اهمیت سوخت متانول سبز در حمل و نقل دریایی

اقتصاددریایی- بسیاری از شرکت‌های تجاری مشهور جهان از جمله آمازون، IKEA، Unilever و Target متعهد شده‌اند که عملیات حمل و نقل را با شرکت‌هایی انجام دهند که کشتی‌های آن‌ها از سوخت بدون کربن استفاده می‌کنند.

بررسی اقتصادسرآمد از دلایل عقب‌ماندگی دولت در جذب سرمایه‌ها به سمت دریا

بن بست سرمايه‌گذاري دريايي در ايران

اقتصاددریایی - دولت ایران طی نزدیک به نیم قرن اخیر در جذب سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های دریایی چندان موفق نبوده است.

گفت و گوی اقتصادسرآمد با گلشن فتحی پژوهشگر حوزه ترانزیت دریا

مصوبه واردات کشتی تفریحی، به‌جا و اثربخش است

اقتصاددریایی - از اين دست مصوبه‌ها، و از اين دست قوانين كم نداريم. اين كه مصوبه تصويب شده است، خبر خوبي است؛ اما خبر بد اين است كه معمولا اين گونه مصوبه‌ها اجرايي نمي‌شوند.